Centralna Komisja Egzaminacyjna opublikowała pełne dane dotyczące egzaminu maturalnego 2025. Spośród ponad 255 tys. uczniów, egzamin dojrzałości zdało ponad 204 tys., czyli 80 proc. abiturientów. Najwięcej trudności po raz kolejny przysporzyła matematyka – zarówno na poziomie podstawowym, jak i rozszerzonym.
Matura 2025: zdawalność i podział wyników
Według danych Centralnej Komisji Egzaminacyjnej, tegoroczną maturę zdało 80 proc. osób, które przystąpiły do egzaminu. Wśród pozostałych:
- 13 proc. maturzystów oblało tylko jeden przedmiot – mają oni prawo do poprawki w sierpniu,
- 7 proc. nie zdało więcej niż jednego egzaminu – poprawiać będą mogli dopiero w przyszłym roku.
To oznacza, że ponad 51 tys. osób nie uzyskało świadectwa dojrzałości w pierwszym terminie.
Powrót do pełnej podstawy – nowy poziom trudności?
Tegoroczne egzaminy odbyły się po raz pierwszy od kilku lat w oparciu o pełną podstawę programową, która została wcześniej ograniczona z powodu pandemii COVID-19. Mimo powrotu do standardowych wymagań, wskaźnik zdawalności nie uległ znaczącym zmianom, co może świadczyć o skutecznym przygotowaniu uczniów do nowych realiów egzaminacyjnych.
Matematyka wciąż największym wyzwaniem
Matematyka okazała się najtrudniejszym przedmiotem zarówno na poziomie podstawowym, jak i rozszerzonym. Na poziomie podstawowym:
- średni wynik wyniósł 61 proc.,
- egzaminu nie zdało 15 proc. maturzystów.
Na poziomie rozszerzonym wynik był znacznie niższy – tylko 33 proc. średnio. To potwierdza utrzymującą się tendencję, w której ten przedmiot stanowi największe wyzwanie dla uczniów – i najczęstszą przyczynę niepowodzeń.
Język angielski znów na szczycie
Zdecydowanie najlepiej uczniowie poradzili sobie z językiem angielskim:
- na poziomie podstawowym średni wynik to 78 proc.,
- 93 proc. uczniów zdało ten egzamin.
Dla porównania, maturzyści, którzy wybrali język niemiecki jako język obcy nowożytny, osiągnęli średnio 59 proc..
Język polski: stabilny poziom podstawowy, trudności w rozszerzeniu
Wynik z języka polskiego na poziomie podstawowym wyniósł średnio 59 proc., a 94 proc. uczniów zaliczyło egzamin. Trudniejsza okazała się wersja rozszerzona – średni wynik spadł do 46 proc.. Może to wskazywać na niski poziom przygotowania w zakresie analizy i interpretacji tekstów literackich lub na wysoką trudność arkusza.
Egzaminy dodatkowe: umiarkowane sukcesy i rozbieżności
Egzaminy na poziomie rozszerzonym, które uczniowie wybierają jako przedmioty dodatkowe, nie mają progu zaliczenia, ale ich wynik ma kluczowe znaczenie w rekrutacji na studia. Najczęściej wybierane przedmioty i ich średnie wyniki:
- język angielski – 64 proc.
- biologia – 46 proc.
- chemia – 43 proc.
- historia – 45 proc.
Te dane pokazują, że uczniowie wciąż najpewniej czują się w językach obcych, natomiast nauki ścisłe i humanistyczne pozostają wyzwaniem.
Najlepsi z najlepszych: maturalna elita 2025
Wśród ponad ćwierć miliona maturzystów znalazła się grupa wyróżniających się uczniów:
- 3423 osoby uzyskały 90–100 proc. punktów z egzaminów obowiązkowych,
- 6328 maturzystów osiągnęło taki wynik w egzaminach dodatkowych,
- 355 uczniów zdobyło powyżej 90 proc. ze wszystkich egzaminów – obowiązkowych i dodatkowych, w każdej części (pisemnej i ustnej).
To pokazuje, że mimo ogólnych trudności, część uczniów osiąga wybitne rezultaty.
Unieważnienia: wzrost liczby przypadków
244 egzaminy maturalne zostały unieważnione – więcej niż w roku 2024 (202 przypadki). Wzrost ten może być związany z nowymi zasadami weryfikacji i kontrolami podczas egzaminu.
Najczęstsze przyczyny unieważnień:
- niesamodzielna praca – 13 przypadków,
- próby korzystania z telefonów lub robienia zdjęć arkuszy.
Dla porównania: w 2012 roku unieważniono aż 680 egzaminów, a w 2023 – 118.
Gdzie maturzyści radzili sobie najlepiej?
Wyniki zdawalności różniły się istotnie między województwami. Najlepiej wypadły:
- Małopolska – 83 proc. zdawalności,
- Mazowsze – 82 proc..
Najniższą zdawalność odnotowano w:
- województwie warmińsko-mazurskim – tylko 77 proc..
Różnice te mogą wynikać z lokalnych nierówności edukacyjnych, dostępności kadry nauczycielskiej oraz poziomu infrastruktury szkolnej.
Poprawki: kto i kiedy może próbować ponownie?
Uczniowie, którzy nie zdali tylko jednego egzaminu obowiązkowego – ustnego lub pisemnego – mają prawo przystąpić do egzaminu poprawkowego w sierpniu. Warunkiem jest:
- złożenie oświadczenia o zamiarze przystąpienia do poprawki do 15 lipca,
- złożenie dokumentu u dyrektora szkoły lub w okręgowej komisji egzaminacyjnej.
Część pisemna sesji poprawkowej odbędzie się 19 sierpnia o godz. 9:00 – we wtorek.
Jak podkreśla prof. Robert Zakrzewski, dyrektor CKE:
„80 proc. maturzystów zdało egzamin i może już składać dokumenty w rekrutacji na uczelnie wyższe. Do poprawki mogą przystąpić ci, którzy nie zaliczyli tylko jednego przedmiotu”.

