Wakacyjny rozkład jazdy PKP Intercity na lato 2025 to prawdopodobnie najmocniejsza oferta kolejowa od lat. W odpowiedzi na rosnące zainteresowanie podróżami krajowymi i międzynarodowymi, przewoźnik postawił na dwa nowe połączenia dalekobieżne, które już teraz biją rekordy frekwencji. Pendolino z Warszawy do Świnoujścia pokonuje trasę w 5 godzin i 37 minut, a Adriatic Express do Rijeki w Chorwacji otwiera nowy etap w konkurencji z tanimi liniami lotniczymi.
Lato wróciło na tory: boom na bilety i rekordowy ruch
Według danych z rynku transportowego, ruch dalekobieżny w maju 2025 roku wzrósł o 17% rok do roku, przy czym największe wzrosty odnotowano na trasach turystycznych. Polacy, spragnieni wypoczynku i mobilności po pandemicznych oraz inflacyjnych ograniczeniach, wracają do podróży koleją – kolej ponownie zyskuje miano najpewniejszego środka transportu wakacyjnego.
Wybierając się nad morze, wielu rezygnuje z zakorkowanych dróg krajowych i ekspresówek na rzecz szybkich pociągów. Tabor nowej generacji i dostępność promocyjnych biletów powodują, że to nie samochód ani samolot, ale pociąg coraz częściej wygrywa walkę o wakacyjnego klienta.
Pendolino Warszawa–Świnoujście: nowy standard podróży nad Bałtyk
Nowe połączenie Express InterCity Premium (Pendolino) na trasie Warszawa–Świnoujście ruszyło 18 czerwca o godzinie 16:00 i dotarło na miejsce o 21:37. Czas przejazdu wynoszący zaledwie 5 godzin i 37 minut to rekordowy wynik na tej trasie, czyniący go najbardziej konkurencyjnym środkiem transportu dla mieszkańców centralnej i wschodniej Polski chcących odpocząć nad morzem.
Ceny biletów:
- Warszawa – Świnoujście: od 89 zł
- Poznań – Świnoujście: od 49 zł
- Szczecin – Świnoujście: od 29 zł
Nie bez znaczenia jest także bliskość terminali promowych w Świnoujściu – dzięki temu pasażerowie mają możliwość szybkiego przesiadania się na nocne promy do Szwecji, co przyciąga również turystów międzynarodowych.
Adriatic Express: do Chorwacji koleją z Polski
Adriatic Express, czyli bezpośrednie połączenie kolejowe z Warszawy do Rijeki w Chorwacji, rusza 27 czerwca i kursować będzie cztery razy w tygodniu. Pierwotnie zapowiadane promocyjne ceny od 193 zł szybko zostały zweryfikowane przez rzeczywistość – dynamiczne taryfy sprawiły, że np.:
- 10 lipca: bilet kosztuje 282,32 zł
- 11 lipca: już 482,85 zł
- 15 sierpnia: najtańsza opcja – 195,32 zł
Wysokie zainteresowanie spowodowało, że 65% puli promocyjnej biletów zostało wyprzedanych już na początku czerwca. Pociąg nocny wyposażony jest w klimatyzowane kuszetki, Wi-Fi, gniazdka USB, a sam model sprzedaży przypomina strategię tanich linii lotniczych – kto pierwszy, ten jedzie taniej.
PKP Intercity kontra tanie linie lotnicze: czy pociągi wygrywają?
Eksperci podkreślają, że długodystansowe połączenia kolejowe stają się realną konkurencją dla tanich lotów, zwłaszcza gdy uwzględni się koszty transferów, bagażu i dojazdu na lotnisko. W przypadku Adriatic Express ogromnym atutem jest możliwość „przespania” całej podróży – pociąg rusza wieczorem, a rano pasażerowie budzą się już nad Adriatykiem.
To rozwiązanie przemawia szczególnie do mieszkańców południowej Polski, którzy dotychczas częściej korzystali z własnych samochodów. Ekologiczna i wygodna alternatywa zyskuje na popularności także wśród rodzin z dziećmi i seniorów.
Czy nowa strategia PKP się opłaci?
Na razie wszystko wskazuje na to, że PKP Intercity odnotuje jedno z najlepszych wakacyjnych sezonów w historii. Obłożenie nowych połączeń sięga już 90%, a zapowiedzi o możliwym przedłużeniu sezonu po wrześniu wskazują, że operator chce wykorzystać zainteresowanie do maksimum.
Sukces Pendolino i Adriatic Express może wpłynąć także na przyszłe decyzje inwestycyjne – zarówno w kontekście taboru, jak i tras. Jeśli trend utrzyma się przez całe lato, podróżowanie koleją stanie się nie tylko wyborem praktycznym, ale i preferowanym.

