W 2024 roku Niemcy zaostrzyły przepisy dotyczące kierowców i pojazdów, co wywołało szerokie dyskusje w całej Europie. Wprowadzane zmiany mają na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach oraz lepsze dostosowanie do unijnych standardów. Jednak niektóre z nich spotkały się z krytyką i wątpliwościami dotyczącymi prywatności obywateli.
Nowe obowiązki dla kierowców
Od lipca 2024 roku w każdym nowo rejestrowanym samochodzie na terenie Unii Europejskiej obowiązkowo muszą znaleźć się zaawansowane systemy bezpieczeństwa, takie jak czarna skrzynka (EDR), inteligentny asystent prędkości (ISA) oraz blokada alkoholowa. Czarna skrzynka rejestruje dane na kilka sekund przed i po wypadku, co ma pomóc w analizie zdarzeń drogowych. Przepisy te mają na celu redukcję liczby ofiar wypadków o 50% do 2030 roku i niemal całkowite wyeliminowanie ich do 2050 roku.
Zmiany w przepisach dotyczących opon
Od 1 października 2024 roku Niemcy wprowadziły surowsze wymogi dotyczące opon zimowych. Teraz akceptowane są tylko te oznaczone symbolem góry i płatka śniegu (3 PMSF). Starsze opony z oznaczeniem M+S (błoto i śnieg), wyprodukowane przed 2018 rokiem, straciły ważność. Mandaty za brak odpowiednich opon wynoszą od 60 do 100 euro, a w przypadkach utrudnień na drodze mogą być doliczone punkty karne.
Kontrowersje wokół kluczy zapasowych
Największe kontrowersje wywołały doniesienia o możliwym obowiązku przekazywania policji zapasowych kluczy do pojazdów. Niemieckie media informowały, że projekt ten miał na celu ułatwienie interwencji w sytuacjach kryzysowych, takich jak nagłe zagrożenia na drogach lub działania antyterrorystyczne. Władze federalne zdementowały jednak te informacje, podkreślając, że taki obowiązek byłby trudny do wprowadzenia i naruszałby prawo do prywatności. Pomysł wywołał obawy o potencjalne nadużycia i ingerencję w życie prywatne obywateli.
Wpływ zmian na kierowców z Polski
Dla polskich kierowców podróżujących do Niemiec nowe przepisy oznaczają konieczność jeszcze większej uwagi na stan techniczny pojazdu. W szczególności kierowcy muszą dostosować się do wymagań dotyczących opon i nowych systemów bezpieczeństwa w pojazdach. Niespełnienie tych wymogów może prowadzić do kar finansowych oraz problemów w razie kontroli drogowej.

