Close Menu
Lega ArtisLega Artis
  • Strona główna
  • Aktualności z kraju
  • Wiadomości ze świata
  • Motoryzacja
  • O nas
  • Kontakt
  • Polityka Prywatności
  • Regulamin
Facebook X (Twitter) Instagram Telegram
Facebook X (Twitter) Instagram
Lega ArtisLega Artis
  • Aktualności z kraju
  • Wiadomości ze świata
  • Motoryzacja
  • Wydarzenia dnia
Lega ArtisLega Artis
Home - Motoryzacja - Polski rząd rezygnuje z opłaty klimatycznej dla właścicieli aut spalinowych!
Motoryzacja

Polski rząd rezygnuje z opłaty klimatycznej dla właścicieli aut spalinowych!

Ignacy Michałowski11 kwietnia 2025Brak komentarzy
Facebook Twitter Telegram WhatsApp
Google News
Google News
Kierowca
Kierowca

W obliczu rosnących oczekiwań ekologicznych oraz zobowiązań międzynarodowych, temat opodatkowania samochodów spalinowych w Polsce budził wiele emocji. Początkowe plany zakładały wprowadzenie nowych opłat, jednak najnowsze informacje wskazują na zmianę kierunku polityki rządu w tym zakresie.

Pierwotne założenia dotyczące opłat za samochody spalinowe

W ramach realizacji Krajowego Planu Odbudowy (KPO), Polska zobowiązała się do wprowadzenia dwóch głównych opłat związanych z posiadaniem samochodów spalinowych:

  1. Opłata rejestracyjna: Jednorazowa opłata przy rejestracji pojazdu spalinowego, mająca na celu zredukowanie liczby takich pojazdów na drogach.
  2. Podatek od posiadania: Coroczna opłata, której wysokość miała być uzależniona od poziomu emisji CO₂ i NOx oraz wieku pojazdu.

Wstępnie planowano, że opłata rejestracyjna wejdzie w życie w pierwszym kwartale 2025 roku, a podatek od posiadania w 2026 roku.

kierowca
kierowca

Zmiana kierunku polityki – rezygnacja z opłat na rzecz dopłat do pojazdów elektrycznych

W odpowiedzi na rosnące kontrowersje społeczne oraz negocjacje z Komisją Europejską, rząd zdecydował się zmienić podejście do opodatkowania samochodów spalinowych. Zamiast wprowadzać dodatkowe opłaty, postanowiono skupić się na zachętach dla właścicieli pojazdów do przesiadki na samochody elektryczne.

Minister funduszy i polityki regionalnej, Katarzyna Pełczyńska-Nałęcz, podkreśliła:

„Nie będzie podatku od samochodów spalinowych. Przyjmujemy zupełnie inną logikę, logikę dopłat, czyli logikę zachęty, a nie logikę kary.”

W ramach tej zmiany, przewidziano wprowadzenie dopłat dla osób fizycznych na zakup nowych i używanych pojazdów elektrycznych. Na ten cel zaplanowano wydanie około 1,6 miliarda złotych.

Analiza skutków finansowych dla właścicieli samochodów spalinowych

Początkowe plany zakładały, że opłata rejestracyjna oraz podatek od posiadania samochodów spalinowych mogą generować dodatkowe obciążenia finansowe dla kierowców. Przewidywano, że łączne roczne koszty dla właścicieli mogą wynieść nawet 1500 zł.

Jednak po zmianie polityki i rezygnacji z tych opłat, kierowcy nie będą musieli ponosić tych dodatkowych kosztów. Zamiast tego, rząd oferuje zachęty finansowe dla tych, którzy zdecydują się na zakup pojazdów elektrycznych.

Porównanie z rozwiązaniami stosowanymi w innych krajach UE

Wprowadzenie opłat od posiadania samochodów spalinowych nie jest unikalne dla Polski. W wielu krajach UE stosuje się różne formy opodatkowania takich pojazdów:

  • Czechy: Opodatkowaniu podlegają głównie samochody służbowe, a wysokość podatku zależy od pojemności silnika i wieku pojazdu.
  • Węgry: Wyższe podatki dotyczą nowych samochodów, podczas gdy właściciele starszych modeli są objęci ulgami, uwzględniając sytuację finansową społeczeństwa.
  • Bułgaria: Podatek od samochodów spalinowych dotyczy głównie najbogatszych właścicieli, co ma na celu wyrównanie obciążeń podatkowych.

W Polsce, pierwotnie planowano wprowadzenie podatku od posiadania samochodów spalinowych, jednak ostatecznie zdecydowano się na rezygnację z tego rozwiązania na rzecz dopłat do pojazdów elektrycznych.

Decyzja rządu o rezygnacji z planowanych opłat na rzecz dopłat do pojazdów elektrycznych stanowi istotną zmianę w polityce ekologicznej kraju. Właściciele samochodów spalinowych unikną dodatkowych obciążeń finansowych, a jednocześnie otrzymają zachęty do przesiadki na bardziej ekologiczne środki transportu. Takie rozwiązanie wpisuje się w globalne trendy mające na celu redukcję emisji spalin i walkę ze zmianami klimatycznymi.

dopłaty do pojazdów elektrycznych emisja CO₂ Krajowy Plan Odbudowy opłata klimatyczna opodatkowanie pojazdów polityka ekologiczna samochody spalinowe transport zmiany klimatyczne
Google News Icon

Obserwuj nasze artykuły na Google News

Naciśnij przycisk oznaczony gwiazdką (★ obserwuj) i bądź na bieżąco

Share. Facebook Twitter Email Telegram WhatsApp
Avatar of Ignacy Michałowski
Ignacy Michałowski
  • Website
  • Facebook
  • X (Twitter)

Ekspert w dziedzinie ekonomia, finanse oraz OSINT z ponad 20-letnim doświadczeniem. Autor publikacji w czołowych międzynarodowych mediach, zaangażowany w globalne projekty dziennikarskie.

Add A Comment

Napisz Komentarz Anuluj dodawanie

Ostatnie Wpisy
Sklep

Czy 7 grudnia to niedziela handlowa? Sprawdzamy oficjalny kalendarz na 2025 rok

5 grudnia 2025
Telefon

Telefon eksplodował w rękach nastolatka. 8 osób w szpitalu, pilna akcja służb w Ropczycach

4 grudnia 2025
Pilne

Atak piratów na gazowiec: Polak wśród 9 uprowadzonych. MSZ potwierdza, trwa walka o uwolnienie

4 grudnia 2025
Reklama

Na portalu Lega Artis znajdziesz najważniejsze wiadomości z Polski i świata. Dołącz do nas i bądź na bieżąco z najnowszymi informacjami, które mają znaczenie.

Facebook X (Twitter) RSS
Polecane serwisy
newsnadzis.pl newsnadzis.pl
plotkosfera.pl plotkosfera.pl
PRZYDATNE LINKI
  • Strona główna
  • O Nas
  • Kontakt
  • Nasi Autorzy
  • Mapa Strony
  • Polityka Prywatności
  • Regulamin
Copyright © Lega Artis 2025 - Zaufane wiadomości i Wiarygodne dziennikarstwo
  • Kontakt
  • O nas
  • Polityka Prywatności

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.