W dniu dzisiejszym do naszej Kancelarii na skrzynkę @ wpłynęła wiadomość od studenta Uniwersytetu Opolskiego z informacją o wprowadzeniu przez Rektora tej uczelni bezprawnej segregacji sanitarnej polegającej na obowiązkowym zasłanianiu ust i nosa na terenie uczelni przez osoby niezaszczepione.
Rektor w związku z wprowadzeniem na zarządzanej uczelni sprzecznych z prawem zasad wydał w tej kwestii ZARZĄDZENIE nr 129/2021 z dnia 5 października 2021 r. w sprawie obowiązku zakrywania przy pomocy maseczki ust i nosa na terenie Uniwersytetu Opolskiego.
Na podstawie tego bezprawnego aktu prawnego wydanego bez delegacji ustawowej wynika:
§ 1
Uwzględniając obowiązki zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków pracy i nauki oraz obowiązek zakrywania przy pomocy maseczki ust i nosa w zakładach pracy, a także mając na względzie apel Konferencji Rektorów Uniwersytetów Polskich w sprawie bezpiecznego prowadzenia zajęć z dnia 24 września 2021 r. ? wprowadzam dla wszystkich studentów, doktorantów, uczestników innych form kształcenia, nauczycieli akademickich, pracowników administracji oraz innych osób przebywających w budynkach i pomieszczeniach zamkniętych znajdujących się na terenie Uniwersytetu Opolskiego ? obowiązek zakrywania przy pomocy maseczki ust i nosa.
W § 2 Zarządzenie z obowiązku, o którym mowa w § 1 zwolnił osoby, które posiadają:
1) zaświadczenie pełnego zaszczepienia przeciwko COVID-19 (unijne zaświadczenie COVID-19 elektroniczne lub papierowe);
2) zaświadczenie lekarskie o przebyciu COVID-19 w okresie ostatnich sześciu [6] miesięcy;
3) negatywny wynik na obecność COVID-19 sprzed najwyżej siedmiu [7] ostatnich dni;
4) zaświadczenie lekarskie o braku możliwości przyjęcia szczepienia przeciwko COVID-19.
Rektor brnąc dalej w niezgodne z prawem działania nadał § 3 uprawnienia do weryfikacji dokumentów potwierdzających zwolnienie z wprowadzonego bez uprawnienia obowiązku zasłaniania ust i nosa na terenie uczelni wg następującego schematu:
1) studentów, doktorantów oraz innych uczestników form kształcenia dokonują nauczyciele akademiccy;
2) nauczycieli akademickich dokonują dziekani lub dyrektorzy instytutu;
3) pracowników administracyjnych dokonują bezpośredni przełożeni;
4) innych osób przebywających na terenie Uniwersytetu Opolskiego dokonują administratorzy budynków lub portierzy.
Całość zarządzenia dostępna jest w linku:
https://uni.opole.pl/page/4459/w-trosce-o-wspolne-bezpieczenstwo-zdrowotne
W tym miejscu stwierdzić należy, iż działanie Retora jest sprzeczne z prawem i narusza po pierwsze art. 107 ust 2 Ustawy o ochronie danych osobowych, bowiem dane dotyczące zaszczepienia są ?danymi dotyczącymi zdrowia? (art. 9 ust. 1 RODO), a takie mogą być przetwarzane tylko na zasadach z art. 9 ust. 2 RODO.
Dane takie nie mogą też być pozyskiwane nawet z własnej inicjatywy przez osobę, do jakiej się odnoszą (za jej zgodą), o ile brak jest cechy ?dobrowolności? w relacji pomiędzy podmiotem danych, a tym, kto je pozyskuje (motyw 43 preambuły RODO).
Warto w tym miejscu dodać również, że wprowadzenie takiego podziału i zwolnienie osób zaszczepionych z obowiązku zasłaniania ust i nosa na terenie uczelni oraz zobowiązanie do zasłaniania ust i nosa niezaszczepionych powoduje ujawnienie przez rektora osobom trzecim danych wrażliwych.
Nieuprawnione przetwarzanie danych odnoszących się do zaszczepienia przeciwko COVID-19 może skutkować nałożeniem na ten podmiot kar pieniężnych przez Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych zgodnie z przepisami art. 83 RODO oraz art. 102 ust. 1 pkt 1 ustawy o ochronie danych osobowych.
Warto tu dodać, że nie tylko Rektor podlega odpowiedzialności karnej z art. 107 ust. 2 Ustawy o ochronie danych osobowych. Takiej odpowiedzialności podlegają wszystkie osoby uczestniczące w tym procederze, które na polecenie rektora będą dokonywać weryfikacji dokumentów potwierdzających zwolnienie z tego ?obowiązku?.
Każdy poszkodowanych w związku z naruszeniem jego dobra posiada też uprawnienie do dochodzenia roszczeń cywilnoprawnych na podstawie art. 448. k.c.
Po drugie stwierdzić należy, że zgodnie z art. 92 Konstytucji RP Rektor uczelni nie posiada delegacji ustawowej do tworzenia aktów prawa powszechnego i wydane przez niego Zarządzenie nr 129/2021 z dnia 5 października 2021 r. w sprawie obowiązku zakrywania przy pomocy maseczki ust i nosa na terenie Uniwersytetu Opolskiego nie posiada mocy prawnej.
Bez wątpienia należy w tym miejscu stwierdzić, iż Rektor Uczelni wprowadzając takie zapisy w zarządzeniu może ponieść odpowiedzialność karną z art. 119 § 1 k.k. 190a k.k. oraz art. 231 k.k.
Studencie, jeśli jesteś poszkodowany działaniem Rektora nie miej żadnych wyrzutów sumienia i złóż zawiadomienie do właściwej miejscowo prokuratury o podejrzeniu popełnienia przestępstwa.
Rozważ też możliwość wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych.
Przypominamy, że w świetle obecnie obowiązujących przepisów prawa szczepienie ochronne przeciwko chorobie COVID-19 nie jest objęte wykazem szczepień obowiązkowych określonych przez ministra właściwego do spraw zdrowia (art. 17 ust. 10 ustawy o zwalczaniu chorób zakaźnych), a zatem pozostaje a contrario nieobowiązkowe tj. dobrowolne. W związku z tym brak zaszczepienia nie może pozbawiać człowieka zagwarantowanych mu praw Konstytucyjnych.
Wspomóż naszą walkę o wolność, poprze wpłatę dowolnej kwoty na nasz rachunek bankowy: 04 1020 3903 0000 1402 0122 6752
????????????????????????
Na zlecenie indywidualne klienta nasza Kancelaria przygotuje również wszelkie pisma w zakresie spraw związanych z COVID.
Jeśli potrzebujesz pomocy, napisz do nas na adres @: covid@legaartis.pl lub zadzwoń 579636527, 222668618
Informujemy, iż porada prawna udzielana jest każdemu klientowi bezpłatnie.
https://paypal.me/legaartis
Dane do przelewu:
Kancelaria Lega Artis
ul. Przasnyska 6a lok 336a
01-756 Warszawa
IBAN: PL04102039030000140201226752
Jesteśmy do Waszej dyspozycji:
Pn. ? czw.: 11:00 ? 17:00
Piątek: 10:00 ? 15:00


