Close Menu
Lega ArtisLega Artis
  • Strona główna
  • Aktualności z kraju
  • Wiadomości ze świata
  • Motoryzacja
  • O nas
  • Kontakt
  • Polityka Prywatności
  • Regulamin
Facebook X (Twitter) Instagram Telegram
Facebook X (Twitter) Instagram
Lega ArtisLega Artis
  • Aktualności z kraju
  • Wiadomości ze świata
  • Motoryzacja
  • Wydarzenia dnia
Lega ArtisLega Artis
Home - Aktualności z kraju - Sąd wydał kluczowy wyrok dla Polski. Niemiecka blokada portu w Świnoujściu upadła!
Aktualności z kraju

Sąd wydał kluczowy wyrok dla Polski. Niemiecka blokada portu w Świnoujściu upadła!

Tomasz Borysiuk5 sierpnia 2025Brak komentarzy
Facebook Twitter Telegram WhatsApp
Google News
Google News
Port Swinoujscie
SC: ZMPSiŚ

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wydał przełomową decyzję, która otwiera drogę do realizacji jednej z najważniejszych inwestycji infrastrukturalnych w Polsce. Mimo silnego oporu ze strony niemieckich organizacji i części ekologów, skargi na decyzję środowiskową dla budowy Głębokowodnego Terminala Kontenerowego w Świnoujściu zostały oddalone. To strategiczne zwycięstwo, które może na stałe zmienić układ sił na Morzu Bałtyckim i rzucić wyzwanie niemieckiej dominacji w transporcie morskim. Rząd nie kryje satysfakcji i zapowiada, że budowa będzie kontynuowana zgodnie z planem.

Inwestycja o wartości 10 miliardów złotych od początku budziła ogromne emocje, nie tylko ze względu na jej skalę, ale również z powodu geopolitycznego znaczenia. Dla Polski to szansa na dołączenie do grona największych graczy logistycznych w Europie. Dla Niemiec – realne zagrożenie dla interesów ich portów, takich jak Hamburg czy Rostock. Wyrok sądu to kluczowy krok, który przybliża Polskę do realizacji tej ambitnej wizji.

Strategiczny cios dla niemieckich portów. Czym będzie terminal w Świnoujściu?

Skala projektu w Świnoujściu jest imponująca i świadczy o jego strategicznym charakterze. Nowy terminal ma powstać na powierzchni blisko 300 hektarów, a jego docelowa zdolność przeładunkowa ma sięgnąć aż 10 milionów kontenerów rocznie. Dla porównania, w całym 2024 roku polskie porty przeładowały łącznie około 3,3 miliona kontenerów. Oznacza to trzykrotny wzrost potencjału, który pozwoli Polsce przejąć znaczną część rynku transportowego w regionie.

Kluczowe znaczenie ma pogłębienie toru wodnego na długości 65 kilometrów. Dzięki temu do Świnoujścia będą mogły zawijać największe kontenerowce świata, tzw. oceaniczne jednostki, które do tej pory omijały polskie wybrzeże, kierując się do portów w Niemczech czy Holandii. To właśnie ta zmiana stanowi bezpośrednią konkurencję dla Hamburga i jest postrzegana jako „rękawica rzucona” niemieckim gigantom logistycznym. Inwestycja o wartości 10 mld zł ma nie tylko zwiększyć dochody budżetu państwa, ale przede wszystkim wzmocnić pozycję Polski jako kluczowego hubu logistycznego na Bałtyku.

Niemiecki opór i skargi ekologów. Kto próbował zablokować inwestycję?

Budowa terminala od samego początku napotykała na zorganizowany opór. Skargę na decyzję środowiskową, wydaną przez Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska, złożyły organizacje ekologiczne, w tym stowarzyszenie Zielone Wyspy Świnoujście. Podnosiły one argumenty dotyczące potencjalnego, negatywnego wpływu inwestycji na cenne przyrodniczo tereny, w tym obszary objęte programem Natura 2000.

Co istotne, do protestujących dołączyła również niemiecka organizacja Bürgerinitiative Lebensraum Vorpommern z wyspy Uznam. Jej zaangażowanie było przez wielu komentatorów odbierane jako działanie zbieżne z niemiecką racją stanu. Wzrost konkurencyjności polskiego portu jest bowiem bezpośrednim zagrożeniem dla interesów ekonomicznych naszego zachodniego sąsiada. Pojawiały się oskarżenia, że Niemcy, wykorzystując tzw. „soft power” i argumenty ekologiczne, próbują zablokować niekorzystny dla siebie projekt. Sprawa trafiła ostatecznie na wokandę Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie.

Kluczowy wyrok WSA w Warszawie. Co oznacza ta decyzja w praktyce?

W poniedziałek zapadł wyrok, na który czekała cała branża morska w Polsce. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie utrzymał w mocy decyzję środowiskową dla budowy terminala, tym samym oddalając wszystkie skargi. Sąd nie dopatrzył się żadnych uchybień w procedurze wydawania zgody przez Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska. Potwierdzono, że inwestor, czyli Zarząd Portów Szczecin i Świnoujście, uzupełnił wymaganą dokumentację, a wszystkie opinie zostały należycie rozpatrzone.

Decyzję sądu z entuzjazmem ogłosił Arkadiusz Marchewka, sekretarz stanu w ministerstwie infrastruktury. „Realizacja całej inwestycji, tak jak do tej pory, będzie przebiegać zgodnie z planem. Nikt nam tej inwestycji nie zatrzyma” – napisał w komunikacie. Dodał, że dzięki nowym możliwościom portu konkurencyjność Polski na Bałtyku zdecydowanie wzrośnie, a do Świnoujścia będą mogły zawijać największe kontenerowce świata. W praktyce oznacza to zielone światło dla kontynuowania prac i realną szansę na dotrzymanie terminu oddania terminala do użytku na początku 2029 roku.

Co dalej z budową? To jeszcze nie koniec batalii prawnej

Mimo jednoznacznego zwycięstwa strony polskiej w warszawskim sądzie, należy pamiętać, że poniedziałkowy wyrok nie jest jeszcze prawomocny. Stronom, które złożyły skargę, przysługuje prawo do odwołania. Oznacza to, że sprawa może trafić do Naczelnego Sądu Administracyjnego (NSA), który będzie stanowił drugą i ostateczną instancję na poziomie krajowym.

Choć eksperci oceniają szanse na uchylenie decyzji przez NSA jako niewielkie, zwłaszcza po tak jednoznacznym orzeczeniu WSA, to formalnie droga prawna pozostaje otwarta. W teorii, po wyczerpaniu ścieżki krajowej, sprawa mogłaby zostać skierowana także przed europejski wymiar sprawiedliwości. Mimo to, obecna decyzja sądu jest na tyle mocnym sygnałem, że pozwala inwestorowi i rządowi na kontynuowanie przygotowań do budowy bez większych przeszkód. Polska jest o krok bliżej do posiadania portu, który na stałe zmieni logistyczną mapę Europy.

Arkadiusz Marchewka inwestycje w Polsce port kontenerowy stosunki polsko-niemieckie terminal w Świnoujściu transport WSA wyrok
Google News Icon

Obserwuj nasze artykuły na Google News

Naciśnij przycisk oznaczony gwiazdką (★ obserwuj) i bądź na bieżąco

Share. Facebook Twitter Email Telegram WhatsApp
Avatar of Tomasz Borysiuk
Tomasz Borysiuk
  • Website
  • Facebook
  • X (Twitter)

Tomasz Borysiuk to doświadczony dziennikarz z 15-letnim stażem, specjalizujący się w reportażach śledczych i analizach politycznych. Pracował dla czołowych polskich redakcji, zdobywając liczne nagrody za rzetelność i zaangażowanie w pracy.

Add A Comment

Napisz Komentarz Anuluj dodawanie

Ostatnie Wpisy
Telefon

Telefon eksplodował w rękach nastolatka. 8 osób w szpitalu, pilna akcja służb w Ropczycach

4 grudnia 2025
Pilne

Atak piratów na gazowiec: Polak wśród 9 uprowadzonych. MSZ potwierdza, trwa walka o uwolnienie

4 grudnia 2025
Wigilia

Polsat ujawnia datę „Kevina”. Miliony Polaków znów zasiądą przed TV w Wigilię 2025.

4 grudnia 2025
Reklama

Na portalu Lega Artis znajdziesz najważniejsze wiadomości z Polski i świata. Dołącz do nas i bądź na bieżąco z najnowszymi informacjami, które mają znaczenie.

Facebook X (Twitter) RSS
Polecane serwisy
newsnadzis.pl newsnadzis.pl
plotkosfera.pl plotkosfera.pl
PRZYDATNE LINKI
  • Strona główna
  • O Nas
  • Kontakt
  • Nasi Autorzy
  • Mapa Strony
  • Polityka Prywatności
  • Regulamin
Copyright © Lega Artis 2025 - Zaufane wiadomości i Wiarygodne dziennikarstwo
  • Kontakt
  • O nas
  • Polityka Prywatności

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.