Close Menu
Lega ArtisLega Artis
  • Strona główna
  • Aktualności z kraju
  • Wiadomości ze świata
  • Motoryzacja
  • O nas
  • Kontakt
  • Polityka Prywatności
  • Regulamin
Facebook X (Twitter) Instagram Telegram
Facebook X (Twitter) Instagram
Lega ArtisLega Artis
  • Aktualności z kraju
  • Wiadomości ze świata
  • Motoryzacja
  • Wydarzenia dnia
Lega ArtisLega Artis
Home - Aktualności z kraju - Samochody na diesla nie wjadą do miast. Strefy Czystego Transportu zostaje rozszerzona
Aktualności z kraju

Samochody na diesla nie wjadą do miast. Strefy Czystego Transportu zostaje rozszerzona

Ignacy Michałowski2 stycznia 2025Jeden komentarz
Facebook Twitter Telegram WhatsApp
Google News
Google News
Diesel
Diesel

W ostatnich latach wiele europejskich miast wprowadza Strefy Czystego Transportu (SCT), mające na celu ograniczenie emisji spalin i poprawę jakości powietrza. W Polsce również planuje się wdrożenie takich stref, co budzi liczne kontrowersje wśród kierowców, zwłaszcza właścicieli pojazdów z silnikami Diesla.

Plany wprowadzenia SCT w polskich miastach

Warszawa i Kraków są pionierami w implementacji SCT w Polsce. W Warszawie strefa ma objąć obszar Śródmieścia oraz przylegające dzielnice, takie jak Wola, Ochota, Saska Kępa, Grochów i Praga. Od lipca 2024 roku zakaz wjazdu obejmie pojazdy benzynowe niespełniające normy Euro 2 (starsze niż 27 lat) oraz pojazdy z silnikiem Diesla niespełniające normy Euro 4 (starsze niż 18 lat). Co dwa lata wymagania będą stopniowo zaostrzane.

Wrocław planuje wprowadzenie SCT najprawdopodobniej w 2025 roku, pomimo sprzeciwu części mieszkańców wyrażonego w konsultacjach społecznych. Celem jest usunięcie starych diesli z centrum miasta, aby poprawić jakość powietrza i komfort życia mieszkańców.

Reakcje kierowców i społeczeństwa

Wprowadzenie SCT spotyka się z mieszanymi reakcjami. Badania wskazują, że 58% respondentów opowiada się za utworzeniem strefy czystego transportu w swoim mieście, podczas gdy 22% jest przeciw, a 20% nie ma zdania. Jednocześnie 80% badanych uważa, że wprowadzeniu SCT powinny towarzyszyć udogodnienia dla kierowców, takie jak bezpłatne parkingi na granicach stref czy zniżki na komunikację zbiorową.

Właściciele starszych pojazdów, zwłaszcza z silnikami Diesla, wyrażają obawy dotyczące ograniczenia ich mobilności oraz potencjalnych kosztów związanych z koniecznością wymiany samochodu na nowszy model spełniający wyższe normy emisji spalin.

Argumenty za wprowadzeniem SCT

Głównym celem wprowadzenia SCT jest poprawa jakości powietrza w miastach, co ma bezpośredni wpływ na zdrowie mieszkańców. Ograniczenie ruchu pojazdów emitujących duże ilości spalin ma przyczynić się do redukcji smogu i innych zanieczyszczeń powietrza.

Dodatkowo, wprowadzenie SCT może zachęcić mieszkańców do korzystania z alternatywnych środków transportu, takich jak komunikacja publiczna, rowery czy pojazdy elektryczne, co wpłynie na zmniejszenie natężenia ruchu i poprawę warunków życia w miastach.

Wyzwania i kontrowersje

Krytycy wskazują na potencjalne problemy związane z wprowadzeniem SCT, takie jak:

  • Nierówności społeczne: Osoby o niższych dochodach mogą nie być w stanie pozwolić sobie na zakup nowszego pojazdu spełniającego wymagane normy emisji spalin.
  • Brak infrastruktury: Niewystarczająca liczba parkingów na obrzeżach stref czy niedostatecznie rozwinięta komunikacja publiczna mogą utrudniać codzienne funkcjonowanie mieszkańców.
  • Wyłączenia i wyjątki: Niektóre grupy pojazdów mogą być zwolnione z zakazów, co rodzi pytania o sprawiedliwość i skuteczność takich regulacji.

Przykłady z innych krajów

W Europie wiele miast wprowadziło już SCT. Prognozy przewidują, że do 2025 roku liczba takich stref przekroczy 500, a te już istniejące zostaną poszerzone. Przykładowo, w Paryżu czy Brukseli obowiązują już restrykcyjne przepisy ograniczające wjazd dla pojazdów niespełniających określonych norm emisji spalin.

W Sztokholmie planuje się wprowadzenie zakazu wjazdu dla aut spalinowych już w 2025 roku, co pokazuje trend zmierzający ku ograniczaniu emisji spalin w centrach miast na całym świecie.

diesel sct strefa czystego transportu
Google News Icon

Obserwuj nasze artykuły na Google News

Naciśnij przycisk oznaczony gwiazdką (★ obserwuj) i bądź na bieżąco

Share. Facebook Twitter Email Telegram WhatsApp
Avatar of Ignacy Michałowski
Ignacy Michałowski
  • Website
  • Facebook
  • X (Twitter)

Ekspert w dziedzinie ekonomia, finanse oraz OSINT z ponad 20-letnim doświadczeniem. Autor publikacji w czołowych międzynarodowych mediach, zaangażowany w globalne projekty dziennikarskie.

View 1 Comment

Jeden komentarz

  1. Avatar of pytalski
    pytalski on 2 stycznia 2025 15:47

    Cała Polska śpiewa z nami WYPIEDRALAĆ ZE STREFAMI

    Reply

Napisz Komentarz Anuluj dodawanie

Ostatnie Wpisy
Telefon

Telefon eksplodował w rękach nastolatka. 8 osób w szpitalu, pilna akcja służb w Ropczycach

4 grudnia 2025
Pilne

Atak piratów na gazowiec: Polak wśród 9 uprowadzonych. MSZ potwierdza, trwa walka o uwolnienie

4 grudnia 2025
Wigilia

Polsat ujawnia datę „Kevina”. Miliony Polaków znów zasiądą przed TV w Wigilię 2025.

4 grudnia 2025
Reklama

Na portalu Lega Artis znajdziesz najważniejsze wiadomości z Polski i świata. Dołącz do nas i bądź na bieżąco z najnowszymi informacjami, które mają znaczenie.

Facebook X (Twitter) RSS
Polecane serwisy
newsnadzis.pl newsnadzis.pl
plotkosfera.pl plotkosfera.pl
PRZYDATNE LINKI
  • Strona główna
  • O Nas
  • Kontakt
  • Nasi Autorzy
  • Mapa Strony
  • Polityka Prywatności
  • Regulamin
Copyright © Lega Artis 2025 - Zaufane wiadomości i Wiarygodne dziennikarstwo
  • Kontakt
  • O nas
  • Polityka Prywatności

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.