Osoby w wieku powyżej 65 lat, które posiadają prawo jazdy, będą musiały przystąpić do obowiązkowych badań lekarskich i psychologicznych. Jest to skutek wprowadzenia zmian w przepisach, które mają na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach poprzez ograniczenie liczby wypadków z udziałem seniorów.

Nowe przepisy dotyczące badań mają na celu sprawdzenie zdolności kierowców do prowadzenia pojazdów, zwłaszcza w starszym wieku. Badania będą obejmować ocenę stanu zdrowia, w tym wzroku i słuchu, jak również sprawność psychofizyczną kierowców.

Osoby, które nie zaliczą testów, mogą stracić swoje prawo jazdy. W przypadku odmowy przeprowadzenia badania, również grozi utrata prawa do prowadzenia pojazdów. Jednak, osoby, które nie zdały testów, będą mogły je powtarzać po upływie określonego czasu.

Wprowadzenie takich zmian budzi wiele kontrowersji. Niektórzy uważają, że to dyskryminacja osób starszych, którzy posiadają prawo do prowadzenia pojazdów na takich samych zasadach, jak każdy inny kierowca. Inni są przekonani, że nowe przepisy są konieczne i pomogą w zwiększeniu bezpieczeństwa na drogach.

Seniorzy są przeciwni zmianom przepisów

Wiele osób starszych czuje się dyskryminowanych przez nowe przepisy, ponieważ uważają, że nie są gorszymi kierowcami niż młodsze osoby i wciąż są w stanie bezpiecznie prowadzić pojazdy. Jednakże, badania pokazują, że starsi kierowcy są bardziej narażeni na wypadki z powodu różnych czynników, takich jak pogorszenie zdolności psychofizycznych, problemy ze wzrokiem czy słuchem.

Zdaniem ekspertów, osoby starsze powinny przystąpić do badań lekarskich i psychologicznych co najmniej raz na dwa lata. W ten sposób można sprawdzić, czy dany kierowca jest wciąż w stanie bezpiecznie prowadzić pojazd. Badania te są istotne również dla samej osoby starszej, ponieważ umożliwiają wcześniejsze wykrycie chorób, które mogą wpłynąć na zdolność do prowadzenia pojazdów.

Nowe przepisy dotyczące obowiązkowych badań lekarskich i psychologicznych są wprowadzane stopniowo i w zależności od wieku kierowcy. Osoby powyżej 75 roku życia będą musiały przystąpić do badań co roku, natomiast osoby między 65 a 75 rokiem życia co dwa lata. Jest to zgodne z rekomendacjami ekspertów, którzy uważają, że starsi kierowcy powinni być poddawani regularnym badaniom, aby zapewnić bezpieczeństwo na drodze.

Seniorzy będą musieli oddawać prawo jazdy

Niezbędne jest także stworzenie alternatywnych sposobów transportu dla starszych osób, którzy straciliby swoje prawo jazdy w wyniku przeprowadzenia testów. Wprowadzenie testów dla kierowców powyżej 70. roku życia jest jednym z wielu działań, które są niezbędne do poprawy bezpieczeństwa na drogach i ochrony życia kierowców oraz innych użytkowników dróg.

Jak informuje Frankfurter Allgemeine Zeitung (FAZ), zwolennicy obowiązkowej kontroli wskazują na inne kraje europejskie, w których takie testy od dawna są powszechną praktyką m.in. w Danii, Hiszpanii czy Szwajcarii. Oraz na spektakularne przypadki wypadków, w których to osobom starszym zdarza się pomylić pedał gazu i hamulca.

Zgodnie z projektem ustawy Komisji Europejskiej, proponowana reforma ma zmienić także ważność praw jazdy. Byłyby one ważne przez 15 lat w całej UE (np. w Niemczech ważność praw jazdy wynosi tylko 10 lat).

Jednak o tym jak będzie sprawdzana zdolność seniorów do prowadzenia pojazdów, nadal mają indywidualnie decydować państwa członkowskie UE.

Przeciwnicy nowych regulacji wskazują, że wypadki osób starszych są jednostkowe, a bardziej niebezpieczni od seniorów są młodzi kierowcy.

Ważne jest również, aby inwestować w rozwój technologii, które mogą pomóc w poprawie bezpieczeństwa na drogach, takich jak systemy automatycznego hamowania awaryjnego czy asystent pasa ruchu. W ten sposób można skutecznie zmniejszyć liczbę wypadków na drogach, bez konieczności wykluczania jakiejkolwiek grupy społecznej z korzystania z własnego pojazdu.

Obserwuj nasze artykuły na Google News

Naciśnij przycisk oznaczony gwiazdką (★ obserwuj) i bądź na bieżąco

Share.

Ekspert w dziedzinie ekonomia, finanse oraz OSINT z ponad 20-letnim doświadczeniem. Autor publikacji w czołowych międzynarodowych mediach, zaangażowany w globalne projekty dziennikarskie.

71 komentarzy

  1. Kierowiec on

    Przed Otrzymaniem
    prawa jazdy powinny być badania psychologiczne określajace możliwości korzystania i bezpiecznego zachowania w ruchu na drogach .Takie badania powinni też mieć wszyscy posiadający prawo jazdy mniej niż10 lat i wszyscy sprawcy kolizji drogowych.Wszyscy mężczyźni po 40 r życia powinni mieć badania kardiologiczne co 3 lata .Wypadki powodowane przez seniorów są rzadkością.

  2. Nie napuszczajcie jedni na drugich.Starsi na młodych ,a młodzi na starszych.Mlodzi z brawury dopuszczają też do niebezpiecznych sytuacji. Ale zabieranie starszym prawa jazdy ,też jest kiepskim pomysłem.Czasami jest to tylko przemieszczanie się na działeczkę.Taksówką nie będą jeżdzić.Wprowadzony przepis w przyszłości dotknie tych co dziś są bezpieczni wiekowo.Wiek 65 lat to jeszcze sprawni kierowcy,którzy pracują do 67 lat,zanim pójdą na emeryturę.Naprawdę zmiany w przepisach należy przemyśleć.

    • A co z młodszymi, którzy np. z powodu choroby stracą słuch czy wzrok. Oni będą mogli jeździć?!

      • Jakże szczęśliwa jest Anglia, że wyszła z tego lewackiego szamba.
        Kto następny?
        Dokąd jeszcze się da.

        • Pospólstwo ma siedzieć w domu, a pomysłodawcy nie będą starzy. I ch ….wam w d…e. prawo jazdy opłaciłem i co ze zwrotem? PROTESTUJMY,jak żółte kamizelki we Francji.

        • Egzaminy powtórne dla ludzi 65+ to obłęd i dyskryminacja bardzo dużo osób po 65 roku życia jeździ pojazdami zdecydowanie lepiej niż młodsi dlaczego mają być pozbawiani praw człowieka do kierowania pojazdami mechanicznymi i zmuszani do ponownego egzaminu na prawo jazdy, to obłęd i niedorzeczność. Same paranoję z naszym rzadem

          • Egzaminy powtórne dla ludzi 65+ to obłęd i dyskryminacja bardzo dużo osób po 65 roku życia jeździ pojazdami zdecydowanie lepiej niż młodsi dlaczego mają być pozbawiani praw człowieka do kierowania pojazdami mechanicznymi i zmuszani do ponownego egzaminu na prawo jazdy, to obłęd i niedorzeczność. Same paranoję z naszymi rzadzącymi

    • Mam 81lat,kierowcą jestem od 1960 roku nie m żadnego wypadku.Jeździłem motocyklami motocyklem,traktorem i samochodem.Obecnie nie jeżdżę w dalekie trasy, tylko do lekarza i na działkę i jak mam coś załatwiam w sąsiednim mieście.Przez cały ten okres zapłaciłem dwa mandaty za błache sprawy.Jak będę czuł że nie mogę jeżdzić to sam będę wiedział kiedy,nie jestem samobujcą.

    • Jak można seniorom odbierać prawko.oni jeżdżą bardzo ostrożnie.zobaczcie jak jeżdżą mlodzi kierowcy.to oni powodują wypadki.nie słychać o seniorach że zrobił wypadek.zastanowcie się nad tą dyskryminacja.

  3. Rebeliant 80 on

    A gdzie konstytucyjne prawa nabyte . Zatruli klimat swiat sie gotuje co lato! to szukaja rozpaczliwie sposobu na ograniczenie komunikacji jak by to cos pomoglo 🙂

  4. Dziadek Andrzej on

    Kolejny sposób na wyrwanie kasy,rozdali a teraz trzeba odebrać,a najprościej wyrwać kasę jest kierowcą.Bo władz zawsze ma rację.

  5. 100 latek on

    Na to wyglada ze po 65 roku mamy zrezygnowac z emerytor i pracowac dluzej , zrezygnowac z prawa jazdy, przesiasc sie na hulajnogi elektryczne i wio do pracy a prawdopodobnie i tego tez nam zabronia autobusy drozeja pociagi to samo wiec pozostaje kijek w rece i wyjscie do pracy o 4 rano by zdazyc na 7 ciekawe jak beda poruszac sie prywatnie politycy po 65 roku zycia a zapomnialem ze oni pracoja 65 godz na dobe wiec ich to nie dotyczy scigajci tych co notorycznie lamia przepisy podsumowujac brak rozumnych politykow i policjantow a to ladna z nich para minusow jest tysiace a plusow 1-branie wyplat

    • 100 latek on

      Mlodzi policjanci jak i politycy szaleja motorami i samochodami a czepiaja sie starszych ludzi , przeciez te instytucje nie daly nam starszym uprawnien za darmo, przejezdzilem zawodowo 42 lata prawko od „” a do e”” mam od 46 lat bez mandatu a oszolomy beda mnie wysylac na badania lub chca pozbawic prawa jazdy -wstyd szukaja bezpieczenstwa i pieniedzy niech zainstaluja fotoradary w malych miejscowosciach i na drogach przelotowych w obrebie miast w tedy bedzie bezpiecznie lub kasa w budzecie ci ludzie nie mysla tylko wymyslaja bzdety

      • Jeszcze ostatnio wiek emerytalny był do 67,większość emerytów jeszcze pracuje, bo mają niskie emerytury. I co za badania kto będzie płacił znowu emerty, W dziennikarze opamiętajcie się każdy z was ma matkę lub ojca i chcecie ich uziemić. Lepiej zadbajcie by do tego nie doszło sami też będziecie mieli 65.

    • Dajcie spokój kierowcom którzy nie powodują wykroczeń w ruchu drogowym a interesujcie się tymi którzy powodują zagrożenia w ruchu drogowym.

    • A może by tak wziąć pod uwagę tych co nie spowodowali żadnego wypadku, nie mają pkt karnych czy mandatu mamy być traktowani jednakowo?

    • Wypłacać dodatki na taksówki dla starszych, wprowadzic bezpłatne bilety na pociąg oraz wprowadzic komunikację autobusowa w małych miejscowościach, wtedy osoby 65+ nie musiały jeździć swoimi samochodami aby dojechać do lekarza, pracy, na zakupy lub w celu odwiedzin rodziny.

  6. Ile będą kosztować takie badania? Jak to sie ma do pomysłów zwiększania wieku emerytalnego?
    Szczytem absurdu będzie jak 67 letni dziadek będzie uznany za zdolnego do pracy do której nie dojedzie bo zbiorą mu prawo jazdy!

    • Mam 81lat,kierowcą jestem od 1960 roku nie miałem żadnego wypadku.Jeździłem

      motocyklem,traktorem i samochodem.Obecnie nie jeżdżę w dalekie trasy, tylko do lekarza i na działkę i jak mam coś załatwić w sąsiednim mieście.Przez cały ten okres zapłaciłem dwa mandaty za błache sprawy.Jak będę czuł że nie mogę jeżdzić to sam będę wiedział kiedy,nie jestem samobujcą.

Napisz Komentarz

Exit mobile version