Close Menu
Lega ArtisLega Artis
  • Strona główna
  • Aktualności z kraju
  • Wiadomości ze świata
  • Motoryzacja
  • O nas
  • Kontakt
  • Polityka Prywatności
  • Regulamin
Facebook X (Twitter) Instagram Telegram
Facebook X (Twitter) Instagram
Lega ArtisLega Artis
  • Aktualności z kraju
  • Wiadomości ze świata
  • Motoryzacja
  • Wydarzenia dnia
Lega ArtisLega Artis
Home - Aktualności z kraju - Seniorzy stracą prawo jazdy. Unia Europejska wprowadza nowe przepisy
Aktualności z kraju

Seniorzy stracą prawo jazdy. Unia Europejska wprowadza nowe przepisy

Ignacy Michałowski17 października 202384 komentarze
Facebook Twitter Telegram WhatsApp
Google News
Google News
PrawoJazdyDokumenty
Prawo jazdy

Unia Europejska planuje zaostrzyć przepisy dotyczące prowadzenia pojazdów przez osoby powyżej 70 roku życia. Zgodnie z propozycjami Brukseli, seniorzy będą musieli regularnie udowadniać, że nadal posiadają zdolność do prowadzenia pojazdów.

Według obecnych przepisów w większości krajów Unii Europejskiej, kierowcy powyżej 70 roku życia muszą jedynie co kilka lat udać się na badania lekarskie, które pozwalają im przedłużyć ważność prawa jazdy. Jednakże, zgodnie z nowymi propozycjami, oprócz badań lekarskich, seniorzy będą musieli przejść także test psychologiczny oraz praktyczny egzamin z jazdy samochodem.

Celem takiej regulacji jest poprawa bezpieczeństwa na drogach i zapobieganie wypadkom spowodowanym przez osoby starsze, które mogą mieć problemy z koordynacją ruchową, widzeniem lub słuchem. Wraz ze wzrostem liczby osób starszych w Unii Europejskiej, problem bezpieczeństwa na drogach staje się coraz ważniejszy, co zmusiło Unię Europejską do podjęcia działań na rzecz zwiększenia bezpieczeństwa na drogach.

Oczywiście, nowe przepisy dotyczące prawa jazdy po 70 roku życia spotykają się z różnymi opiniami w społeczeństwie. Jedni uważają, że to rozwiązanie jest potrzebne i skuteczne, inni uważają, że to naruszenie praw seniorów do swobody i mobilności. W każdym razie, nowe przepisy będą musiały być wdrożone przez państwa członkowskie Unii Europejskiej, a zanim to nastąpi, muszą być jeszcze dokładnie omówione i uzgodnione.

Seniorzy będą musieli oddawać prawo jazdy

Wśród proponowanych działań mających na celu poprawę bezpieczeństwa na drogach, wprowadzenie obowiązkowych testów dla kierowców powyżej 70. roku życia jest jednym z nich. Przeprowadzane co pięć lat badania, mające na celu ocenę zdolności starszych kierowców do prowadzenia pojazdów, są przedmiotem kontrowersji, ale uważane są za kluczowe w kontekście zapobiegania wypadkom drogowym.

Kierowcy starsi, pomimo doświadczenia i znajomości zasad ruchu drogowego, często mają gorszą percepcję przestrzeni oraz wolniejsze reakcje na nagłe sytuacje na drodze. Dlatego właśnie wprowadzenie testów dla kierowców powyżej 70. roku życia byłoby bardzo ważnym krokiem w kierunku poprawy bezpieczeństwa na drogach. Tego typu testy pozwoliłyby ocenić umiejętności starszych kierowców, a w przypadku stwierdzenia niedostatecznej ich sprawności, odebrać im prawo jazdy.

Wprowadzenie takich testów dla kierowców powyżej 70. roku życia jest kontrowersyjne, ponieważ mogą być one postrzegane jako dyskryminacyjne. Jednakże, jeśli przeprowadzane byłyby w sposób obiektywny i zgodny z zasadami ruchu drogowego, to ich wprowadzenie mogłoby pomóc w zmniejszeniu liczby wypadków spowodowanych przez kierowców starszych.

Niezbędne jest także stworzenie alternatywnych sposobów transportu dla starszych osób, którzy straciliby swoje prawo jazdy w wyniku przeprowadzenia testów. Wprowadzenie testów dla kierowców powyżej 70. roku życia jest jednym z wielu działań, które są niezbędne do poprawy bezpieczeństwa na drogach i ochrony życia kierowców oraz innych użytkowników dróg.

Jak informuje Frankfurter Allgemeine Zeitung (FAZ), zwolennicy obowiązkowej kontroli wskazują na inne kraje europejskie, w których takie testy od dawna są powszechną praktyką m.in. w Danii, Hiszpanii czy Szwajcarii. Oraz na spektakularne przypadki wypadków, w których to osobom starszym zdarza się pomylić pedał gazu i hamulca.

Zgodnie z projektem ustawy Komisji Europejskiej, proponowana reforma ma zmienić także ważność praw jazdy. Byłyby one ważne przez 15 lat w całej UE (np. w Niemczech ważność praw jazdy wynosi tylko 10 lat).

Jednak o tym jak będzie sprawdzana zdolność seniorów do prowadzenia pojazdów, nadal mają indywidualnie decydować państwa członkowskie UE.

Przeciwnicy nowych regulacji wskazują, że wypadki osób starszych są jednostkowe, a bardziej niebezpieczni od seniorów są młodzi kierowcy.

Inwestowanie w rozwój technologii mających na celu poprawę bezpieczeństwa na drogach jest niezwykle istotne. Systemy takie jak automatyczne hamowanie awaryjne czy asystent pasa ruchu mogą znacząco zmniejszyć ryzyko wypadków drogowych. Automatyczne hamowanie awaryjne wykrywa sytuacje, w których istnieje ryzyko zderzenia z przeszkodą lub innym pojazdem i samodzielnie podejmuje działania w celu zatrzymania lub zminimalizowania kolizji. Natomiast asystent pasa ruchu monitoruje pozycję pojazdu względem linii ruchu i w razie potrzeby wspomaga kierowcę w utrzymaniu właściwej pozycji na drodze.

Dzięki tym technologiom możliwe jest skuteczne zmniejszenie liczby wypadków drogowych, bez konieczności wykluczania żadnej grupy społecznej z korzystania z własnych pojazdów. Jest to istotne, ponieważ zapewnienie bezpieczeństwa na drogach powinno być priorytetem dla społeczeństwa jako całości. Wdrażanie nowych rozwiązań technologicznych może również przyczynić się do poprawy efektywności transportu i zmniejszenia negatywnego wpływu na środowisko naturalne, na przykład poprzez redukcję liczby wypadków spowodowanych przez czynniki ludzkie.

Lega artis aplikacja

prawo jazdy samochód Seniorzy uNIA eUROPEJSKA
Google News Icon

Obserwuj nasze artykuły na Google News

Naciśnij przycisk oznaczony gwiazdką (★ obserwuj) i bądź na bieżąco

Share. Facebook Twitter Email Telegram WhatsApp
Avatar of Ignacy Michałowski
Ignacy Michałowski
  • Website
  • Facebook
  • X (Twitter)

Ekspert w dziedzinie ekonomia, finanse oraz OSINT z ponad 20-letnim doświadczeniem. Autor publikacji w czołowych międzynarodowych mediach, zaangażowany w globalne projekty dziennikarskie.

84 komentarze

84 komentarze

  1. Avatar of Jerry
    Jerry on 18 kwietnia 2023 21:39

    Do tej pory byłem za Unia a teraz jak czytam czym się zajmuje mam poważne wątpliwości czy warto w niej być🤨😖😦

    Reply
  2. Avatar of Jjj
    Jjj on 18 kwietnia 2023 23:04

    Ale pracować po 70 jest ok a jeździć samochodem to niedobrze

    Reply
  3. Avatar of RAWEN61
    RAWEN61 on 19 kwietnia 2023 05:46

    Niech testy i lekarzy przechodzą ci co dostają mandaty i mają wypadki

    Reply
  4. Avatar of Mateo
    Mateo on 19 kwietnia 2023 18:34

    Wszystko fajnie, ale to czy ktoś umie jeździć czy nie to kwestia indywidualna, a nie związana z wiekiem. Wystarczy przejechać się raz dłuższą trasą, żeby zobaczyć w jak bezmyślny sposób jeżdżą niektórzy kierowcy. I co z tego, że ktoś zna przepisy ruchu drogowego jak prowadzi w sposób niezdecydowany i zupełnie nie przejmuje się innymi uczestnikami drogi? Znam wielu kierowców powyżej 70 roku życia i jeżdżących poprawnie i uważam tego typu przepisy za dyskryminację. A jak UE chce tak bardzo dbać to bezpieczeństwo na drogach to proponuję, żeby zakazać sprzedaży samochodów powyżej jakiejś mocy silnika – pomysł równie „mądry” jak inne ich w tej kategorii.

    Reply
  5. Avatar of 1234
    1234 on 20 kwietnia 2023 06:54

    Unia powinna wpierw przeprowadzić żetelne badania jaka grupa kierowców powoduje najwięcej wypadków.obecnie kierowcy młodzi to grupa która według badań powoduje najwięcej wypadków .Uzasadnienie projektu unijnego to wielkie oszustwo, lepiej nich Unia zajmie się ustawami które pozwolą obywatelom Uni na lżejsze życie a nie ciągłe utrudnianie ,zakazy ,nakazy .A Polska to Państwo Policyjne Pisu

    Reply
  6. Avatar of Hanys
    Hanys on 20 kwietnia 2023 13:17

    Powiem tak: bardzo wielu kierowców, ma sądowy zakaz kierowania pojazdami, ilu nadal jeździ?,(policyjne statystyki mówią za siebie), ilu „seniorów” będzie nadal jeździć autem bez prawa jazdy?,( co im zrobią, posadzą w więzieniu?), myślę, że problem jest spory.

    Reply
  7. Avatar of Kotek
    Kotek on 20 kwietnia 2023 18:09

    Ja mam 68 lat prowadzę samochód od 40 lat mam doświadczenie i teraz będę musiała jakieś testy przechodzić Badanie lekarskie wystarczy.wezcie się za tych co używki konsumują. Co za metoda zapobiegania wypadkom może drzewa przy drogach wytnijcie będzie mniej zabitych. Człowiek 70 letni sobie nie równy,każdy ma świadomość kiedy przesiąść się na autobus.A może zrobić testy tym co to wymyślili czy mogą robić dalej karierę w polityce

    Reply
← Older Comments
Newer Comments →

Napisz Komentarz Anuluj dodawanie

Ostatnie Wpisy
Sklep

Czy 7 grudnia to niedziela handlowa? Sprawdzamy oficjalny kalendarz na 2025 rok

5 grudnia 2025
Telefon

Telefon eksplodował w rękach nastolatka. 8 osób w szpitalu, pilna akcja służb w Ropczycach

4 grudnia 2025
Pilne

Atak piratów na gazowiec: Polak wśród 9 uprowadzonych. MSZ potwierdza, trwa walka o uwolnienie

4 grudnia 2025
Reklama

Na portalu Lega Artis znajdziesz najważniejsze wiadomości z Polski i świata. Dołącz do nas i bądź na bieżąco z najnowszymi informacjami, które mają znaczenie.

Facebook X (Twitter) RSS
Polecane serwisy
newsnadzis.pl newsnadzis.pl
plotkosfera.pl plotkosfera.pl
PRZYDATNE LINKI
  • Strona główna
  • O Nas
  • Kontakt
  • Nasi Autorzy
  • Mapa Strony
  • Polityka Prywatności
  • Regulamin
Copyright © Lega Artis 2025 - Zaufane wiadomości i Wiarygodne dziennikarstwo
  • Kontakt
  • O nas
  • Polityka Prywatności

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.