W ostatnim czasie Unia Europejska ogłosiła szereg nowych przepisów dotyczących posiadania prawa jazdy, które wpłyną na seniorów w Europie. Według tych nowych przepisów, seniorzy powyżej 70 roku życia będą musieli regularnie przechodzić badania lekarskie, aby zachować swoje prawo jazdy.
Zgodnie z tymi przepisami, seniorzy będą musieli przeprowadzać badania lekarskie co 3 lata, aby potwierdzić, że nadal są zdolni do bezpiecznego prowadzenia pojazdu. W przypadku wykrycia jakichkolwiek problemów zdrowotnych, które mogą wpłynąć na ich zdolność do prowadzenia pojazdu, seniorzy mogą stracić swoje prawo jazdy.
Problem bezpieczeństwa na drogach jest coraz bardziej palący, zwłaszcza wobec starzejącego się społeczeństwa w Unii Europejskiej. Dlatego też Unia Europejska podjęła działania na rzecz zwiększenia bezpieczeństwa na drogach, a nowe przepisy dotyczące seniorów to tylko jedna z wielu propozycji, które mają pomóc w zapobieganiu wypadkom drogowym.
Oczywiście, nowe przepisy dotyczące prawa jazdy po 70 roku życia spotykają się z różnymi opiniami w społeczeństwie. Jedni uważają, że to rozwiązanie jest potrzebne i skuteczne, inni uważają, że to naruszenie praw seniorów do swobody i mobilności. W każdym razie, nowe przepisy będą musiały być wdrożone przez państwa członkowskie Unii Europejskiej, a zanim to nastąpi, muszą być jeszcze dokładnie omówione i uzgodnione.
Seniorzy będą musieli oddawać prawo jazdy
Aby zwiększyć bezpieczeństwo na drogach, wśród proponowanych działań znajduje się wprowadzenie obowiązkowych testów dla kierowców powyżej 70. roku życia. Co pięć lat seniorzy mieliby poddawać się badaniom, które pozwoliłyby ocenić ich zdolności do prowadzenia pojazdów. Mimo że takie badania budzą kontrowersje, są uważane za kluczowe w zapobieganiu wypadkom drogowym.
Starsze osoby, mimo wieloletniego doświadczenia i znajomości przepisów ruchu drogowego, często mają gorszą percepcję przestrzeni oraz wolniejsze reakcje na nagłe sytuacje na drodze. Dlatego wprowadzenie testów dla kierowców powyżej 70. roku życia byłoby ważnym krokiem w kierunku poprawy bezpieczeństwa na drogach. Testy te pozwoliłyby na ocenę umiejętności starszych kierowców, a w przypadku stwierdzenia niedostatecznych zdolności do prowadzenia pojazdów, odebranie im prawa jazdy.
Wprowadzenie takich testów dla kierowców powyżej 70. roku życia jest kontrowersyjne, ponieważ mogą być one postrzegane jako dyskryminacyjne. Jednakże, jeśli przeprowadzane byłyby w sposób obiektywny i zgodny z zasadami ruchu drogowego, to ich wprowadzenie mogłoby pomóc w zmniejszeniu liczby wypadków spowodowanych przez kierowców starszych.
Niezbędne jest także stworzenie alternatywnych sposobów transportu dla starszych osób, którzy straciliby swoje prawo jazdy w wyniku przeprowadzenia testów. Wprowadzenie testów dla kierowców powyżej 70. roku życia jest jednym z wielu działań, które są niezbędne do poprawy bezpieczeństwa na drogach i ochrony życia kierowców oraz innych użytkowników dróg.
Jak informuje Frankfurter Allgemeine Zeitung (FAZ), zwolennicy obowiązkowej kontroli wskazują na inne kraje europejskie, w których takie testy od dawna są powszechną praktyką m.in. w Danii, Hiszpanii czy Szwajcarii. Oraz na spektakularne przypadki wypadków, w których to osobom starszym zdarza się pomylić pedał gazu i hamulca.
Zgodnie z projektem ustawy Komisji Europejskiej, proponowana reforma ma zmienić także ważność praw jazdy. Byłyby one ważne przez 15 lat w całej UE (np. w Niemczech ważność praw jazdy wynosi tylko 10 lat).
Jednak o tym jak będzie sprawdzana zdolność seniorów do prowadzenia pojazdów, nadal mają indywidualnie decydować państwa członkowskie UE.
Przeciwnicy nowych regulacji wskazują, że wypadki osób starszych są jednostkowe, a bardziej niebezpieczni od seniorów są młodzi kierowcy.
Ważne jest również, aby inwestować w rozwój technologii, które mogą pomóc w poprawie bezpieczeństwa na drogach, takich jak systemy automatycznego hamowania awaryjnego czy asystent pasa ruchu. W ten sposób można skutecznie zmniejszyć liczbę wypadków na drogach, bez konieczności wykluczania jakiejkolwiek grupy społecznej z korzystania z własnego pojazdu.



265 komentarzy
Ilość wypadków spowodowanych przez osoby 70+ jest namiastką ilości wypadków, których sprawcami są kierowcy w wieku 18-30 lat! Jeżeli tym idiotycznym politykom zależy na poprawie bezpieczeństwa, a nie na szykanowaniu seniorów, to w pierwszej kolejności należy zabrać prawa jazdy tym, którzy stanowią najwyższe zagrożenie bezpieczeństwa! Czy imbecylem politycy zrozumieli?
Przecież statystycznie to młodzi robią najwięcej wypadków, a statystyki po 70 nie ma?
To chyba małolatom mylą się pedały hamulca i rozsądku, zwłaszcza gdy siadają za kierownicami bmw. Dziwnie w ich rękach auta rozpadają się zazwyczaj na drobne części i jeszcze drzewa im przeszkadzają
Popieram…..Starsi ludzie w maĺych miastach i wsiach będą wyłączeni z życia w społeczeństwie.Aby mogli się przemieszczac należy koło każdego domu pistawić przystanek i zbudować na wsi tory tramwajowe…..
Weźcie się za młodych kierowców bo oni największe zagrożenia robią na drodze najwięcej ginie kierowców w przedziale od 18roku do 25roku dać im do jazdy auta o małej mocy i to bym się zastanowił czy było by to bezpieczne w ruchu lądowym
Badania, owszem ale w pierwszej kolejności politykom i parlamentarzystom UE!!! Jakie? Przede wszystkim psychiatryczne. Młodym, którzy ćpają powinni mieć odebrane prawko na zawsze! Tym „specom” w Unii chyba się pozajączkowało!
Ja za pół roku będę miał 70 lat nie jeździłem zawodowo a na motocyklach przejechałem ponad 550000km.bez wypadku .Niech przyjżą się myśliwym po 70-ątce.oni nic nie muszą
Myśliwi na badania a pierwszy p.Komorowski
Unia niech się zabierze za rzetelne wypłacanie emerytur w Polsce i zrewiduje ustawę emerytalna z 1999r która okrada kilka tysięcy emerytów za dluższa pracę są karani obniżajac im emerytury do 250%.Tu Unia ma pole do popisu.
Przejeżdżałem zawodowo 35 lat na TAXI przejeżdżając prawie 2 miliony kilometrów bez WYPADKU KOLIZJI.mam 74 lata a myśliwi dziadki prawie 90 letnie nic nie muszą znam osobiście takiego sztrzela nie wie do czego ale SZTRZELA prawo jazdy jest jak dyom i tego się nie odbiera jedynie za gorzałę i ciężkie przestępstwo drogowe na badania wszystkich którzy na masce mają BMW BEDZIESZ MIAL WYPADKI .
Siedzą i myślą jak umilić życie ludziom ale i wyciągnąć kasę bo to wszystko kosztuje pseudo badania P.Sobieslaw Zasada ma 92 lata i jeździ i nikt mu prawka nie zabrał chyba że sam go odda jeżeli stwierdzi że nie daje rady ale jak go widziałem jest w pełni COMPATYBILNY I OK. TU CHODZI O KASE GLUWNIE Mlodym kierowców dać na 3 lata indyjskie auto TATA 2 biegi max.predkosc 40 .!!! Przez 3 lata .
Zanim głupawy przepis wejdzie w zycie to polska zdązy wyjść z Unii.
Przejeżdżałem zawodowo 35 lat na TAXI przejeżdżając prawie 2 miliony kilometrów bez WYPADKU KOLIZJI.mam 74 lata a myśliwi dziadki prawie 90 letnie nic nie muszą znam osobiście takiego sztrzela nie wie do czego ale SZTRZELA prawo jazdy jest jak dyom i tego się nie odbiera jedynie za gorzałę i ciężkie przestępstwo drogowe na badania wszystkich którzy na masce mają BMW BEDZIESZ MIAL WYPADKI .
Od 1076 roku jeżdżę samochodem i nigdy nie miałem wypadku a mam 77 lt