W ostatnim czasie Unia Europejska ogłosiła szereg nowych przepisów dotyczących posiadania prawa jazdy, które wpłyną na seniorów w Europie. Według tych nowych przepisów, seniorzy powyżej 70 roku życia będą musieli regularnie przechodzić badania lekarskie, aby zachować swoje prawo jazdy.
Zgodnie z tymi przepisami, seniorzy będą musieli przeprowadzać badania lekarskie co 3 lata, aby potwierdzić, że nadal są zdolni do bezpiecznego prowadzenia pojazdu. W przypadku wykrycia jakichkolwiek problemów zdrowotnych, które mogą wpłynąć na ich zdolność do prowadzenia pojazdu, seniorzy mogą stracić swoje prawo jazdy.
Problem bezpieczeństwa na drogach jest coraz bardziej palący, zwłaszcza wobec starzejącego się społeczeństwa w Unii Europejskiej. Dlatego też Unia Europejska podjęła działania na rzecz zwiększenia bezpieczeństwa na drogach, a nowe przepisy dotyczące seniorów to tylko jedna z wielu propozycji, które mają pomóc w zapobieganiu wypadkom drogowym.
Oczywiście, nowe przepisy dotyczące prawa jazdy po 70 roku życia spotykają się z różnymi opiniami w społeczeństwie. Jedni uważają, że to rozwiązanie jest potrzebne i skuteczne, inni uważają, że to naruszenie praw seniorów do swobody i mobilności. W każdym razie, nowe przepisy będą musiały być wdrożone przez państwa członkowskie Unii Europejskiej, a zanim to nastąpi, muszą być jeszcze dokładnie omówione i uzgodnione.
Seniorzy będą musieli oddawać prawo jazdy
Aby zwiększyć bezpieczeństwo na drogach, wśród proponowanych działań znajduje się wprowadzenie obowiązkowych testów dla kierowców powyżej 70. roku życia. Co pięć lat seniorzy mieliby poddawać się badaniom, które pozwoliłyby ocenić ich zdolności do prowadzenia pojazdów. Mimo że takie badania budzą kontrowersje, są uważane za kluczowe w zapobieganiu wypadkom drogowym.
Starsze osoby, mimo wieloletniego doświadczenia i znajomości przepisów ruchu drogowego, często mają gorszą percepcję przestrzeni oraz wolniejsze reakcje na nagłe sytuacje na drodze. Dlatego wprowadzenie testów dla kierowców powyżej 70. roku życia byłoby ważnym krokiem w kierunku poprawy bezpieczeństwa na drogach. Testy te pozwoliłyby na ocenę umiejętności starszych kierowców, a w przypadku stwierdzenia niedostatecznych zdolności do prowadzenia pojazdów, odebranie im prawa jazdy.
Wprowadzenie takich testów dla kierowców powyżej 70. roku życia jest kontrowersyjne, ponieważ mogą być one postrzegane jako dyskryminacyjne. Jednakże, jeśli przeprowadzane byłyby w sposób obiektywny i zgodny z zasadami ruchu drogowego, to ich wprowadzenie mogłoby pomóc w zmniejszeniu liczby wypadków spowodowanych przez kierowców starszych.
Niezbędne jest także stworzenie alternatywnych sposobów transportu dla starszych osób, którzy straciliby swoje prawo jazdy w wyniku przeprowadzenia testów. Wprowadzenie testów dla kierowców powyżej 70. roku życia jest jednym z wielu działań, które są niezbędne do poprawy bezpieczeństwa na drogach i ochrony życia kierowców oraz innych użytkowników dróg.
Jak informuje Frankfurter Allgemeine Zeitung (FAZ), zwolennicy obowiązkowej kontroli wskazują na inne kraje europejskie, w których takie testy od dawna są powszechną praktyką m.in. w Danii, Hiszpanii czy Szwajcarii. Oraz na spektakularne przypadki wypadków, w których to osobom starszym zdarza się pomylić pedał gazu i hamulca.
Zgodnie z projektem ustawy Komisji Europejskiej, proponowana reforma ma zmienić także ważność praw jazdy. Byłyby one ważne przez 15 lat w całej UE (np. w Niemczech ważność praw jazdy wynosi tylko 10 lat).
Jednak o tym jak będzie sprawdzana zdolność seniorów do prowadzenia pojazdów, nadal mają indywidualnie decydować państwa członkowskie UE.
Przeciwnicy nowych regulacji wskazują, że wypadki osób starszych są jednostkowe, a bardziej niebezpieczni od seniorów są młodzi kierowcy.
Ważne jest również, aby inwestować w rozwój technologii, które mogą pomóc w poprawie bezpieczeństwa na drogach, takich jak systemy automatycznego hamowania awaryjnego czy asystent pasa ruchu. W ten sposób można skutecznie zmniejszyć liczbę wypadków na drogach, bez konieczności wykluczania jakiejkolwiek grupy społecznej z korzystania z własnego pojazdu.



265 komentarzy
A u nas w Polsce bronią się zawżiecie żeby wprowadzić przepis o badaniach lekarskich dla myśliwych.
Kierowcy w wieku 70 lat są bardziej doświadczeni i ostrożni od brawurowych młodzików w szybkich i mocnych furach.
Brukselski, ekoterroryzm, rasizm, robakożerstwo, zboczeństwo doprowadzi do upadku Europy.
Obowiązkowe badania psychiatryczne dla europosłów co pół roku.
Mam 75 lat i zero punktów.
A na kartę rowerową? Na możliwośc przechodzenia przez jezdnię też badania?
Ciekawe co będą badać?
Poważne, śmiertelne powodują młodzi , ,,nieopierzeni” kierowcy, szalejący z brawurą przy głośnym ,, bum, bum, bum” z auta. Muzyka tak na full, że z całą pewnością nie słyszą klaksonów, jadących na sygnale karetek, straży itp. Do tego dopalacze, narkotyki i alkohol. Osoba 70- i więcej letnia albo do auta w ogóle nie wsiada, bo wie, że już nie da rady prowadzić, albo jedzie tak powoli, że może spowodować co najwyżej małą stłuczkę. Każdy kierowca to zna na pewno- spieszy się gdzieś, a tu przed nim autko jedzie 48-50 choć nie ma ograniczenia i ani szansy na więcej. Czekamy, aż da się je wyprzedzić czekamy, czekamy…. zalewa nas (…), a gdy w końcu można wyprzedzać… kto za kierownicą? wiekowa osoba. Nie sądzę, aby dzięki ograniczeniom praw tak ostrożnie, wręcz za ostrożnie jeżdżącym osobom, zmniejszyła się ilość POWAŻNYCH wypadków drogowych, bo te są powodowane przez pychę i zbytnią pewność siebie młokosów- tę pychę i pogardę dla starszego wieku widać przecież nawet po komentarzach…taki chów… pisk opon, ,,bum, bum, bum” z auta, wyrzucane na jezdnię i do rowów butelki, puszki i pety z okien jadących aut zapakowanych po dach młodymi kierowcami rajdowymi. Dla nich badania psychologiczne co roku, systematyczne testy na obecność substancji powodujacych ograniczenie możliwości psychofizycznych, wydłużenie czasu reakcji do tego obowiązkowy videorejestrator jazdy i tego, co dię dzieje w aucie i systematyczne udostępnianie zapisu z niego policji. Jak brawura- zabrać prawo jazdy, niech młode dorośnie i zmądrzeje i nie naraża innych na śmierć