Close Menu
Lega ArtisLega Artis
  • Strona główna
  • Aktualności z kraju
  • Wiadomości ze świata
  • Motoryzacja
  • O nas
  • Kontakt
  • Polityka Prywatności
  • Regulamin
Facebook X (Twitter) Instagram Telegram
Facebook X (Twitter) Instagram
Lega ArtisLega Artis
  • Aktualności z kraju
  • Wiadomości ze świata
  • Motoryzacja
  • Wydarzenia dnia
Lega ArtisLega Artis
Home - Aktualności z kraju - Strefa „Czystego Transportu” obejmie kolejne miasta. Ogłoszono zakaz wjazdu dla samochodów
Aktualności z kraju

Strefa „Czystego Transportu” obejmie kolejne miasta. Ogłoszono zakaz wjazdu dla samochodów

Ignacy Michałowski29 czerwca 2024Brak komentarzy
Facebook Twitter Telegram WhatsApp
Google News
Google News
Strefy Czystego Transportu
Strefy Czystego Transportu

Od 1 lipca 2024 roku Warszawa wprowadza strefę czystego transportu uzasadniając to jako pierwszy krok w walce ze zanieczyszczeniem powietrza w polskich miastach. W przyszłości strefy te będą obowiązywać również w innych dużych miastach. Jak zapowiedział rzecznik Ministerstwa Klimatu i Środowiska (MKiŚ), Hubert Różyk, jeszcze w tym roku pojawi się ustawa zobowiązująca Warszawę, Kraków, Katowice i Wrocław do utworzenia stref czystego transportu. Sprawdźmy, co oznacza wprowadzenie takich stref i jakie będą ich konsekwencje dla mieszkańców.

Co to jest Strefa Czystego Transportu?

Strefa czystego transportu to obszar w mieście, do którego dostęp mają tylko pojazdy spełniające określone normy emisji spalin.

Jak Działa Strefa Czystego Transportu?

Od 1 lipca w Warszawie obowiązuje zakaz wjazdu do strefy czystego transportu dla samochodów benzynowych starszych niż z 1997 roku oraz z silnikiem diesla starszych niż z 2005 roku. Zarząd Dróg Miejskich szacuje, że około 3% samochodów w stolicy nie będzie mogło wjechać do strefy.

Wprowadzenie Stref w Innych Miastach

Rzecznik MKiŚ poinformował, że jeszcze w tym roku pojawi się ustawa zobowiązująca Warszawę, Kraków, Katowice i Wrocław do utworzenia stref czystego transportu. Strefy te będą obowiązywać w miastach liczących powyżej 100 tysięcy mieszkańców, gdzie przekraczane są normy jakości powietrza.

Projekt Nowelizacji Ustawy o Elektromobilności i Paliwach Alternatywnych

20 czerwca w wykazie prac rządu pojawił się wpis MKiŚ o projekcie nowelizacji ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych. Zgodnie z informacją o projekcie, najbardziej narażone na zanieczyszczenie powietrza miasta będą miały obowiązek tworzenia stref czystego transportu. Projekt jest związany z realizacją kamieni milowych KPO (Krajowego Planu Odbudowy).

Obowiązki Gmin i Podmiotów Komunikacyjnych

Obowiązek tworzenia stref czystego transportu będzie dotyczył miast liczących powyżej 100 tysięcy mieszkańców, w których zgodnie z danymi Głównego Inspektoratu Ochrony Środowiska odnotowano przekroczenia dopuszczalnego średniorocznego poziomu dwutlenku azotu (NO2). Według danych za 2023 rok, cztery polskie miasta spełniają te kryteria: Warszawa, Kraków, Wrocław oraz Katowice.

Ponadto, obowiązek zakupu wyłącznie autobusów zeroemisyjnych będzie dotyczył gmin liczących powyżej 100 tysięcy mieszkańców, Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii oraz podmiotów świadczących usługi komunikacji miejskiej na rzecz gmin.

Wyjątki i Wsparcie dla Samorządów

Dzisiaj ustawa pozwala każdej gminie w Polsce na to, żeby wybrać, jakie będą wykluczenia i na jakim obszarze będzie obowiązywać strefa czystego transportu. Ministerstwo Klimatu i Środowiska zapowiedziało, że skupi się na wspieraniu samorządów i dostarczaniu takich regulacji, które ułatwią ich działanie.

Zanieczyszczone Miasta w Polsce

Rzecznik resortu klimatu wyjaśnił, że Komisja Europejska wskazała cztery miasta w Polsce, gdzie są przekroczenia norm jakości powietrza. Warszawa, Kraków, Katowice i Wrocław muszą wprowadzić polityki, które mają sprawić, że jakość powietrza będzie się poprawiać. Jeżeli pojawią się kolejne miasta z przekroczeniami norm, również one będą zobowiązane do wprowadzenia stref czystego transportu.

Konkluzja

Naszym zdaniem SCT narusza prawo do równego traktowania obywateli i stanowi formę przymuszenia społeczeństwa do zakupu wadliwych i niebezpiecznych samochodów elektrycznych. Ponadto istnieje również podstawa do stwierdzenia, że przepisy w tym zakresie naruszają art. 9 ustawy z dnia 3 grudnia 2010 roku o wdrożeniu niektórych przepisów UE w zakresie równego traktowania. Warto również podkreślić, ze SCT nie ma nic wspólnego z ochroną środowiska, ponieważ prąd do elektryków jest produkowany z węgla.

strefa czystego transportu
Google News Icon

Obserwuj nasze artykuły na Google News

Naciśnij przycisk oznaczony gwiazdką (★ obserwuj) i bądź na bieżąco

Share. Facebook Twitter Email Telegram WhatsApp
Avatar of Ignacy Michałowski
Ignacy Michałowski
  • Website
  • Facebook
  • X (Twitter)

Ekspert w dziedzinie ekonomia, finanse oraz OSINT z ponad 20-letnim doświadczeniem. Autor publikacji w czołowych międzynarodowych mediach, zaangażowany w globalne projekty dziennikarskie.

Add A Comment

Napisz Komentarz Anuluj dodawanie

Ostatnie Wpisy
Telefon

Telefon eksplodował w rękach nastolatka. 8 osób w szpitalu, pilna akcja służb w Ropczycach

4 grudnia 2025
Pilne

Atak piratów na gazowiec: Polak wśród 9 uprowadzonych. MSZ potwierdza, trwa walka o uwolnienie

4 grudnia 2025
Wigilia

Polsat ujawnia datę „Kevina”. Miliony Polaków znów zasiądą przed TV w Wigilię 2025.

4 grudnia 2025
Reklama

Na portalu Lega Artis znajdziesz najważniejsze wiadomości z Polski i świata. Dołącz do nas i bądź na bieżąco z najnowszymi informacjami, które mają znaczenie.

Facebook X (Twitter) RSS
Polecane serwisy
newsnadzis.pl newsnadzis.pl
plotkosfera.pl plotkosfera.pl
PRZYDATNE LINKI
  • Strona główna
  • O Nas
  • Kontakt
  • Nasi Autorzy
  • Mapa Strony
  • Polityka Prywatności
  • Regulamin
Copyright © Lega Artis 2025 - Zaufane wiadomości i Wiarygodne dziennikarstwo
  • Kontakt
  • O nas
  • Polityka Prywatności

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.