Close Menu
Lega ArtisLega Artis
  • Strona główna
  • Aktualności z kraju
  • Wiadomości ze świata
  • Motoryzacja
  • O nas
  • Kontakt
  • Polityka Prywatności
  • Regulamin
Facebook X (Twitter) Instagram Telegram
Facebook X (Twitter) Instagram
Lega ArtisLega Artis
  • Aktualności z kraju
  • Wiadomości ze świata
  • Motoryzacja
  • Wydarzenia dnia
Lega ArtisLega Artis
Home - Aktualności z kraju - To koniec naprawiania samochodów. Unia wprowadza zakaz
Aktualności z kraju

To koniec naprawiania samochodów. Unia wprowadza zakaz

Ignacy Michałowski15 listopada 202456 komentarzy
Facebook Twitter Telegram WhatsApp
Google News
Google News
Mechanik
Hands of car mechanic in auto repair service.

Miliony polskich kierowców staną przed wyzwaniem: Nowe przepisy Unii Europejskiej mogą wkrótce zakazać napraw pojazdów starszych niż 15 lat. Dla wielu osób korzystających z takich aut na co dzień oznacza to konieczność wymiany pojazdu, co wiąże się z dużymi kosztami.

Nowe przepisy UE – koniec napraw dla starszych pojazdów

Proponowane przepisy UE, które mają wejść w życie już w najbliższych latach, mają ograniczyć możliwość naprawy samochodów starszych niż 15 lat, szczególnie w przypadkach poważnych usterek, takich jak awarie silnika, układu hamulcowego czy kierowniczego. Unia Europejska argumentuje, że te zmiany są kluczowe dla poprawy jakości powietrza oraz obniżenia emisji spalin, co ma wpłynąć na zdrowie mieszkańców oraz klimat. Właściciele starszych aut, zamiast napraw, będą zmuszeni do ich złomowania.

Celem inicjatywy jest obniżenie emisji i poprawa jakości powietrza

Regulacje te są elementem programu „Fit for 55”, który zakłada zmniejszenie emisji pochodzących z transportu o 55% do 2030 roku w porównaniu z poziomami z 1990 roku. Celem programu jest wprowadzenie działań, które przyczynią się do obniżenia zanieczyszczeń generowanych przez starsze, mniej ekologiczne pojazdy. Przewiduje się, że obostrzenia mają pomóc w przejściu na bardziej ekologiczne alternatywy, takie jak pojazdy elektryczne lub nowe auta spełniające normy emisji Euro 7.

Zmiany te stanowią część szeroko zakrojonych działań, które obejmują również stopniowe ograniczenia sprzedaży nowych pojazdów spalinowych, tak aby większość nowych samochodów na rynku była elektryczna lub hybrydowa. W ten sposób UE chce zachęcić mieszkańców do korzystania z ekologicznych rozwiązań transportowych, co jest jednym z głównych założeń strategii neutralności klimatycznej do 2050 roku.

Statystyki i rzeczywistość polskich kierowców

Średni wiek samochodów w Polsce wynosi obecnie około 14 lat, co oznacza, że ogromna liczba pojazdów użytkowanych na co dzień może wkrótce stać się obiektem nowych przepisów. Dane Eurostatu pokazują, że Polska jest jednym z krajów UE o najwyższym wskaźniku użytkowania starszych pojazdów – auta starsze niż 10 lat stanowią ponad 70% całej floty samochodowej. Nowe regulacje mogą więc dotknąć milionów Polaków, którzy z przyczyn ekonomicznych wybierają tańsze, używane pojazdy, często starsze niż 15 lat.

Ograniczenie napraw dla aut starszych niż 15 lat może wywołać wzrost popytu na nowe samochody, co spowoduje podwyżki cen na rynku motoryzacyjnym. Już teraz, na skutek inflacji oraz rosnących kosztów surowców, ceny nowych samochodów są wyższe niż kilka lat temu, a dodatkowy wzrost popytu może jeszcze bardziej podbić te koszty. Polscy kierowcy, zwłaszcza ci o mniejszych możliwościach finansowych, obawiają się, że nowe przepisy zmuszą ich do zakupu droższych pojazdów, co wpłynie negatywnie na ich budżety domowe.

Problemy z dostępnością i koszty zakupu nowych pojazdów

Dla wielu Polaków zakup nowego pojazdu jest po prostu nieosiągalny. Nawet pojazdy używane, spełniające normy ekologiczne, są często poza finansowymi możliwościami przeciętnego konsumenta. Wzrost kosztów zakupu aut oraz wyższe stawki za ubezpieczenie dla nowszych pojazdów stanowią kolejne bariery. W sytuacji, gdy rynek motoryzacyjny wciąż odczuwa skutki pandemii oraz globalnych kryzysów gospodarczych, ceny pojazdów – zarówno nowych, jak i używanych – są wyjątkowo wysokie. Polacy obawiają się, że zmiany te mogą zepchnąć ich w jeszcze większe problemy finansowe.

Złomowanie jako jedyne rozwiązanie? Alternatywy dla starszych pojazdów

Dla właścicieli starszych aut jedynym rozwiązaniem po wejściu w życie nowych przepisów może być ich złomowanie. Jednak eksperci motoryzacyjni wskazują, że Polska wciąż nie posiada wystarczającej infrastruktury, by skutecznie zarządzać tak dużą liczbą pojazdów przeznaczonych do utylizacji. Wprowadzenie nowych przepisów bez odpowiedniego wsparcia logistycznego może prowadzić do problemów z przetwarzaniem i składowaniem złomowanych aut, co również wiąże się z dodatkowymi kosztami.

Eksperci wskazują również, że rozwiązaniem mogłoby być wprowadzenie systemu dofinansowania na wymianę starszych pojazdów na bardziej ekologiczne. Programy wsparcia dla kierowców, którzy chcieliby wymienić swoje auta na nowsze, byłyby krokiem w stronę ułatwienia wdrożenia nowych przepisów.

Reakcje kierowców i organizacji – sprzeciw i apele do UE

Nowe przepisy wywołały liczne kontrowersje i oburzenie wśród polskich kierowców oraz organizacji motoryzacyjnych. Polscy kierowcy czują, że decyzje podejmowane w Brukseli nie zawsze uwzględniają specyficzne potrzeby i sytuację ekonomiczną Polaków. W mediach społecznościowych oraz na forach motoryzacyjnych można znaleźć setki komentarzy oburzonych kierowców, którzy apelują do władz o znalezienie bardziej kompromisowego rozwiązania, tak aby zmiany nie obciążyły najbardziej osób o niskich dochodach.

Przedstawiciele branży motoryzacyjnej wskazują na potrzebę dalszej dyskusji nad zmianami, podkreślając, że wprowadzenie bardziej elastycznych rozwiązań mogłoby złagodzić negatywne skutki tych regulacji. Organizacje takie jak Związek Dealerów Samochodów i Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego zwracają uwagę na konieczność rozważenia wsparcia dla najbiedniejszych kierowców.

Zmiany w przepisach mogą przynieść istotne konsekwencje dla milionów polskich kierowców. Dla wielu będzie to oznaczało konieczność pozbycia się starszych pojazdów lub szukania droższych alternatyw. Dla innych zaś nowe regulacje mogą stać się impulsem do inwestycji w bardziej ekologiczne środki transportu. W każdym przypadku decyzje UE dotyczące starszych pojazdów będą miały wpływ na życie i finanse wielu Polaków.

Naprawa samochód
Google News Icon

Obserwuj nasze artykuły na Google News

Naciśnij przycisk oznaczony gwiazdką (★ obserwuj) i bądź na bieżąco

Share. Facebook Twitter Email Telegram WhatsApp
Avatar of Ignacy Michałowski
Ignacy Michałowski
  • Website
  • Facebook
  • X (Twitter)

Ekspert w dziedzinie ekonomia, finanse oraz OSINT z ponad 20-letnim doświadczeniem. Autor publikacji w czołowych międzynarodowych mediach, zaangażowany w globalne projekty dziennikarskie.

56 komentarzy

56 komentarzy

  1. Avatar of Assam
    Assam on 17 listopada 2024 11:51

    To chodzi o kase dla producentow nie o zadna ekologie.

    Reply
  2. Avatar of Vvv
    Vvv on 17 listopada 2024 11:58

    Dobrze ze morawiecki i pis tak popierali ten zielony lad razem ze swoim komisarzem

    Reply
  3. Avatar of kołek
    kołek on 17 listopada 2024 12:29

    Lewacka marksistowsko – trockistowska utopia. Głód, terror polityczny, nakazy – zakazy, inwigilacja, pełna kontrola całych grup społecznych, eksperymenty para – medyczne w celu selekcji i eliminacji. Ograniczanie swobód obywatelskich i praw jakie nam przysługują. Odgórne narzucanie tego co ma być dla nas dobre a co nie. Wymuszony brak wyboru. Likwidacja konstytucji i niezależności….

    Reply
  4. Avatar of Zaniepokojony
    Zaniepokojony on 17 listopada 2024 12:35

    Ekologia to nie tylko dzisiejsza emisja spalin (choć i w tej kwestii są znacznie więksi truciciele niż stare samochody), ale też zoptymalizowanie wykorzystania zasobów naturalnych. Auta już wyprodukowane i eksploatowane stanowią w kategorii środowiskowej „koszt już poniesiony”, ich bieżącą eksploatacja to „koszt stały”, a możliwość napraw, czyli wydłużenia żywotności to „zysk”. Naprawy zwykle wydłużają żywotność środka o 5 do 10l, pozwalają też optymalizować gospodarkę odpadową przez wykorzystanie wtórne części z demontażu… Rezygnacja z tego oznacza akceptację kosztów środowiskowych przy jednoczesnym ich zawyżeniu. Do tego dochodzą koszty bezpośrednie obywatela ( konieczność wymiany pojazdu) oraz pośrednie (finansowane z podatków koszty utylizacji na szeroką skalę floty aut). To nic innego jak transfer majątku i kradzież mienia na skalę krajową przez aparat państwowy na zlecenie koronacji i ponadnarodowych stref wpływów.

    Reply
  5. Avatar of Taa
    Taa on 17 listopada 2024 13:00

    Unia B!!!
    Bez Niemców i Francuzów

    Reply
  6. Avatar of Arnold Boczek
    Arnold Boczek on 17 listopada 2024 13:04

    Jeszcze dużo wody w Wiśle upłynie zanim ktokolwiek będzie takich durnych zaleceń przestrzegał.A co z zabytkowymi autami?Tego Unia nie ogłasza.

    Reply
  7. Avatar of Tomasz
    Tomasz on 17 listopada 2024 14:03

    Mafia Brukselska otrzymała zastrzyk gotówki od dealerów podanych w artykule aut nowej zabójczej generacji i tym samym wprowadzają nakaz kupowania tego złomu za kosmiczne pieniądze i to chyba nazywa się grubą łapówką. Nowe bezpieczne auto mogą mi sprezentować i napewno nigdy się nie obrażę.

    Reply
← Older Comments
Newer Comments →

Napisz Komentarz Anuluj dodawanie

Ostatnie Wpisy
Sklep

Czy 7 grudnia to niedziela handlowa? Sprawdzamy oficjalny kalendarz na 2025 rok

5 grudnia 2025
Telefon

Telefon eksplodował w rękach nastolatka. 8 osób w szpitalu, pilna akcja służb w Ropczycach

4 grudnia 2025
Pilne

Atak piratów na gazowiec: Polak wśród 9 uprowadzonych. MSZ potwierdza, trwa walka o uwolnienie

4 grudnia 2025
Reklama

Na portalu Lega Artis znajdziesz najważniejsze wiadomości z Polski i świata. Dołącz do nas i bądź na bieżąco z najnowszymi informacjami, które mają znaczenie.

Facebook X (Twitter) RSS
Polecane serwisy
newsnadzis.pl newsnadzis.pl
plotkosfera.pl plotkosfera.pl
PRZYDATNE LINKI
  • Strona główna
  • O Nas
  • Kontakt
  • Nasi Autorzy
  • Mapa Strony
  • Polityka Prywatności
  • Regulamin
Copyright © Lega Artis 2025 - Zaufane wiadomości i Wiarygodne dziennikarstwo
  • Kontakt
  • O nas
  • Polityka Prywatności

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.