Nadciąga prawdziwa rewolucja, która może doprowadzić do radykalnego obniżenia średniej wieku użytkowników dróg w Europie. Wszystko za sprawą tego, że Unia Europejska ma wprowadzić nowe przepisy dotyczące praw jazdy.
Unia Europejska wprowadza nowe przepisy dotyczące prawa jazdy dla osób powyżej 65 roku życia. Według tych przepisów, osoby w wieku 65 lat i starsze będą musiały co dwa lata przedstawiać specjalne zaświadczenie lekarskie, potwierdzające ich zdolność do prowadzenia pojazdów. W przypadku braku takiego zaświadczenia, prawo jazdy zostanie odebrane.
Nowe przepisy mają na celu poprawę bezpieczeństwa na drogach oraz zapobieganie wypadkom spowodowanym przez starszych kierowców, którzy mogą mieć trudności z utrzymaniem koncentracji i reakcji na sytuacje na drodze. Wzrost liczby starszych kierowców w Unii Europejskiej stawia przed nimi i innymi uczestnikami ruchu drogowego nowe wyzwania, dlatego wprowadzenie tych przepisów jest konieczne.
Seniorzy będą musieli oddawać prawo jazdy
Wśród proponowanych działań mających na celu poprawę bezpieczeństwa na drogach, wprowadzenie obowiązkowych testów dla kierowców powyżej 65. roku życia jest jednym z nich. Przeprowadzane co pięć lat badania, mające na celu ocenę zdolności starszych kierowców do prowadzenia pojazdów, są przedmiotem kontrowersji, ale uważane są za kluczowe w kontekście zapobiegania wypadkom drogowym.
W Polsce wiek emerytalny wynosi 60 lat dla kobiet i 65 lat dla mężczyzn, jednakże nowe przepisy UE będą obowiązywać niezależnie od wieku emerytalnego w danym kraju. Z tego powodu osoby powyżej 65 roku życia, które chcą nadal prowadzić pojazdy, będą musiały systematycznie poddawać się badaniom lekarskim i przedstawiać odpowiednie zaświadczenia.
Kierowcy starsi, pomimo doświadczenia i znajomości zasad ruchu drogowego, często mają gorszą percepcję przestrzeni oraz wolniejsze reakcje na nagłe sytuacje na drodze. Dlatego właśnie wprowadzenie testów dla kierowców powyżej 65. roku życia byłoby bardzo ważnym krokiem w kierunku poprawy bezpieczeństwa na drogach. Tego typu testy pozwoliłyby ocenić umiejętności starszych kierowców, a w przypadku stwierdzenia niedostatecznej ich sprawności, odebrać im prawo jazdy.
Wprowadzenie takich testów dla kierowców powyżej 65. roku życia jest kontrowersyjne, ponieważ mogą być one postrzegane jako dyskryminacyjne. Jednakże, jeśli przeprowadzane byłyby w sposób obiektywny i zgodny z zasadami ruchu drogowego, to ich wprowadzenie mogłoby pomóc w zmniejszeniu liczby wypadków spowodowanych przez kierowców starszych.
Niezbędne jest także stworzenie alternatywnych sposobów transportu dla starszych osób, którzy straciliby swoje prawo jazdy w wyniku przeprowadzenia testów. Wprowadzenie testów dla kierowców powyżej 70. roku życia jest jednym z wielu działań, które są niezbędne do poprawy bezpieczeństwa na drogach i ochrony życia kierowców oraz innych użytkowników dróg.
Jak informuje Frankfurter Allgemeine Zeitung (FAZ), zwolennicy obowiązkowej kontroli wskazują na inne kraje europejskie, w których takie testy od dawna są powszechną praktyką m.in. w Danii, Hiszpanii czy Szwajcarii. Oraz na spektakularne przypadki wypadków, w których to osobom starszym zdarza się pomylić pedał gazu i hamulca.
Koniec z prawo jazdy dla 65 latków…
Jeszcze nie tak dawno wiele osób, które przekroczyły 65. rok życia, mogło swobodnie korzystać z samochodu i posiadać prawo jazdy bezterminowo. Jednakże Unia Europejska wprowadziła nowe przepisy, które zobowiązują seniorów do wymiany swoich prawa jazdy na nowe dokumenty, a to wiąże się z pewnymi ograniczeniami.
Od stycznia 2013 roku seniorzy muszą wymieniać swoje prawo jazdy co pięć lat. Na podstawie wyników badań lekarskich i testów psychologicznych wydawane są kategorie prawa jazdy, które obowiązują przez określony czas. Dla osób, które ukończyły 70 lat, ważność prawa jazdy wynosi dwa lata, a dla osób powyżej 75 lat – jeden rok.
Nowe przepisy mają na celu poprawę bezpieczeństwa na drogach, zwłaszcza w kontekście starzejącego się społeczeństwa. Statystyki wskazują, że osoby powyżej 65. roku życia są bardziej narażone na wypadki drogowe. Chodzi tu przede wszystkim o fizyczne ograniczenia, jakie pojawiają się wraz z wiekiem, takie jak spowolnienie reakcji czy pogorszenie zdolności percepcyjnych.
Niektórzy seniorzy narzekają na nowe przepisy i uważają, że wprowadzono je bez należytej konsultacji z osobami, które ich dotyczą. Z drugiej strony, zwiększenie wymagań dla kierowców może wpłynąć na poprawę bezpieczeństwa nie tylko dla seniorów, ale dla wszystkich użytkowników dróg.
Negatywny wynik badań oznaczałby utratę prawa jazdy.
Póki co nie określono jednak, którzy kierowcy byliby poddawani takiej weryfikacji. Wszystko wskazuje natomiast na to, że badania musieliby przechodzić kierowcy powyżej 65. roku życia.
aktualizacja: 16.06.2023


117 komentarzy
Emeryt sobie już nawet na działkę nie dojedzie…
A może wprowadzić badania psychiatryczne urzędnikom i parlamentarzystom UE (ślimak to ryba a marchew to owoc) a dodatkowo badania na celowość brania łapówek
Mam zrobione psychtesty jeżdżę samochodem prywatnym do celów służbowych. Mam 66 lat jestem po testach. Jestem za psychotestami dla 70 plus.
Ciekawe jak mówią statystyki ile wypadków śmiertelnych jest spowodowanych przez starszych kierowców.Starsi jeżdżą wolniej i ostrożniej co widzę codziennie.
Codziennie pisze się o wypadkach na drogach, a kto jest najczęściej sprawcą w tych wypadkach nie emeryci tylko kierowcy młodzi.
Wystarczy popatrzeć na statystyki wieku kierowców powodujących najczęściej wypadki jakoś baaardzo rzadko trafia się 65 latek a 20 paro latki non stop.To raz a dwa czy w Pl nie ma rozumnych ludzi
Całkowita dyskryminacja. Mam 67 lat, jestem zdrowa, nie spowodowałam ani jednego wypadku w swoim życiu, a jeżdżę 45 lat samochodem. Najbardziej boję się na trasie młodych, niedoświadczonych kierowców, którzy brawurowo nagminnie łamią przepisy. Tu należy coś zmienić, a nie odbierać prawa jazdy starszym, którzy zostaną pozbawieni możliwości dojazdu do lekarza, urzędu, apteki, sklepu. Na wsiach nie kursują autobusy, sklepy polikwidowane. Zastanówcie się co robicie. Jeszcze trochę to nie da się tu żyć.
Badania psychotechniczne dla wszystkich kierowców bez wyjątku ! Będzie luźniej na drogach !
Ile jest wypadków spowodowanych przez osoby starsze? Zdecydowanie ilprzez duże Z mniej niż przez młodych, za których powinni się wziąć.
Badania (psychotesty) powinni przechodzic wszyscy kierowcy co 5 lat tak jak to maja kier.zawodowi.Byloby znacznie luzniej na drogach
Prawko zabiorą, a co z przymusowym OC od posiadanego samochodu? Może samochód też zabiorą – po co emerytowi taki kłopot.?
Przecież tu nie chodzi o wiek kierowcy, znów zaczynają od najstarszych. Potem będą obniżać wiek, aż do całkowitego zakazu posiadania aut. Auta będą tylko dla wybranych i bardzo bogatych, a najlepiej elektryczne. Reszta skok na rower i hulajnoge. Dla zdrowia i kondycji osób starszych jest zachowanie jak najdłuższej sprawności fizycznej i umysłowej.