Na łamach Gazety Wyborczej ukazał się bardzo ciekawy artykuł, w którym jest ostrzeżenie dla Polaków podróżujących za granicę o nieskuteczności certyfikatu szczepienia po przyjęciu trzeciej dawki tego produktu depopulacji.
Głównym bohaterem artykułu jest Pan Grzegorz, który wybrał się służbowo do Czech. Gdy chciał zjeść obiad w restauracji, dowiedział się, że jego certyfikat jest nieważny, co doprowadziło do wyproszenia go z restauracji. – A przecież zaszczepiłem się na koronawirusa już trzy razy – mówi.
Pan Grzegorz mieszka w Katowicach, ale często służbowo wyjeżdża za granicę. Tak jak wiele innych osób zaszczepił się na koronawirusa i w czasie podróży posługiwał się unijnym certyfikatem covidowym, który miał w aplikacji mObywatel. ? I wszystko działało jak należy. Aż do teraz ? mówi pan Grzegorz.
Jakiś czas temu zaszczepił się przeciwko koronawirusowi trzeci raz i przed podróżą do Czech ściągnął nowy certyfikat. ? Bardzo się ucieszyłem, że nie było z tym żadnego problemu, w dodatku mój certyfikat jest ważny aż do jesieni 2022 roku ? mówi.
Certyfikat covidowy? Przykro, nie działa
W Czechach przekonał się, że jego radość była przedwczesna. Gdy po jednym ze spotkań wybrał się do restauracji, okazało się, że za granicą nowy certyfikat jest nic niewart.
? Pan w restauracji kilka razy skanował mój paszport szczepionkowy, który sobie wydrukowałem z IKP. Za każdym razem mówił, że to nie działa, że taki paszport nie istnieje albo jest nieważny. Koniec końców do lokalu nie zostałem wpuszczony i obiadu nie zjadłem ? mówi pan Grzegorz.
Wyszedł z restauracji i przyjrzał się paszportowi. ? Wtedy doczytałem, że jest on ważny w Polsce, choć tu też nie ma go do czego używać ? opowiada zdziwiony. Był w kropce, ponieważ starego paszportu, tego po dwóch dawkach, już nie miał. ? W mObywatelu jest tylko ten nowy ? mówi.
Zadzwonił więc na infolinię w Narodowym Funduszu Zdrowia. Po długim oczekiwaniu dowiedział się, że Czech miał rację, nie wpuszczając go do restauracji.
? Pan, który ze mną rozmawiał, przekazał, że rzeczywiście mogą być problemy, bo ten nowy paszport nie jest uznawany w Europie. To, że zniknął mi ten stary, który był ważny jeszcze pół roku, nie miało znaczenia! ? mówi katowiczanin. Dodaje, że próbował też dodzwonić się na infolinię resortu spraw zagranicznych, ale to się nie udało. ? Po bardzo długim oczekiwaniu połączenie się zrywało ? mówi.
Wyborcza zwróciła się do NFZ z prośbą o wyjaśnienie tej sytuacji
Z informacji, jakie podaje w gazecie wynika, że w środę (01.12.2021) zapytała NFZ, resort zdrowia i resort spraw zagranicznych o problemy z certyfikatem po trzecim szczepieniu za granicą. ?Nasi Czytelnicy zgłaszają, że gdy próbują się posłużyć nim za granicą, nie jest on uznawany. Dlaczego tak się dzieje? W jaki sposób osoby zaszczepione trzema dawkami mogą przedstawić wymagany w krajach UE certyfikat? Jeżeli certyfikat po trzeciej dawce obowiązuje tylko w Polsce, to jaki certyfikat należy przedstawić w krajach UE? Który to dokument? Gdzie można go otrzymać?” ? pisaliśmy w mailach. Jednak instytucje te do chwili publikacji tekstu (02.12.2021 chwili publikacji tego tekstu) nie udzieliły odpowiedzi na przesłane pytania – podaje gazeta.
Wcześniej instytucje rządowe podawały, że ?po decyzji Ministerstwa Zdrowia certyfikat COVID jest ważny przez rok od daty przyjęcia dawki przypominającej”. ? Wydłużenia okresu ważności certyfikatu dokonujemy w oparciu o rekomendację Rady Medycznej. Trzecie szczepienie jest na tyle istotne dla budowy naszej odporności, że pozwoliliśmy sobie nie czekać na decyzję na poziomie całej Unii Europejskiej. Zachęcam wszystkich już zaszczepionych do skorzystania z przypominającego szczepienia ? mówił Niedzielski.
Z kolei na stronie E-zdrowie.gov.pl pojawił się inny komunikat. Wynika z niego, że osoby zaszczepione trzecią dawką przy próbie pobrania certyfikatu szczepień UCC (Unijny Certyfikat COVID) nie otrzymają nowego certyfikatu, ale będą pobierały certyfikat dostępny już przy poprzednim szczepieniu (2 z 2 zgodnie z obowiązującymi technicznymi ustaleniami w tym zakresie z krajami UE).
Pan Grzegorz pobrał jednak tylko nowy certyfikat, a poprzedniego nie potrafi już znaleźć.
Komentarz w tym miejscu jest bardzo prosty: Kto się torbą urodził walizką nie umrze.
Wspomóż naszą walkę o wolność poprzez wpłatę dowolnej kwoty na nasz rachunek bankowy: 04 1020 3903 0000 1402 0122 6752
Przypominamy, o naszej akcji bezpłatnych porad prawnych z zakresu problemów z COVID.
Na zlecenie indywidualne (płatne) klienta nasza Kancelaria przygotuje również wszelkie pisma w zakresie spraw związanych z COVID.
Informujemy ponadto, że Kancelaria świadczy pełen wachlarz usług prawnych z zakresu prawa cywilnego, rodzinnego, spadkowego, upadłościowego, gospodarczego, karnego, pracy, handlowego.
Jeśli potrzebujesz pomocy, napisz do nas na adres @: covid@legaartis.pl lub zadzwoń 579636527, 222668618.
Informujemy, iż porada prawna w zakresie COVID udzielana jest każdemu klientowi bezpłatnie.
Jeśli uważacie Państwo, że nasza pomoc, jaką od nas otrzymujecie, zasługuje na wparcie pracowników Kancelarii, możecie nas wspomóc poprzez wpłatę dowolnej kwoty na rachunek bankowy Kancelarii LEGA ARTIS:
Anonimowe wsparcie Bitcoin:
bc1qfl2rqa97lknlrfgs9c9qqjp5ftqtkv7wf4q0at
Anonimowe wsparcie Ethereum:
0x45a3c849BCa45A6444A24cdF30708695498a3F6b
Wsparcie paypal:
https://paypal.me/legaartis
Dane do przelewu:
Nr konta: 04 1020 3903 0000 1402 0122 6752
Kancelaria Lega Artis
ul. Przasnyska 6a lok 336a
01-756 Warszawa
Tytuł: ?darowizna na działalność?
IBAN: PL04102039030000140201226752
Jesteśmy do Waszej dyspozycji:
Pn. ? czw.: 11:00 ? 17:00
Piątek: 10:00 ? 15:00
Serdecznie dziękujemy wszystkim osobom za dotychczas udzielone nam wsparcie finansowe.
Gazeta Wyborcza