Sanepid rozpoczął akcję sprawdzania obłożenia obiektów hotelarskich, handlowych i gastronomicznych. Chodzi o przestrzeganie w nich nowych zasad reżimu sanitarnego. Tylko na Podhalu dziennie sprawdzanych jest ponad 100 miejsc użyteczności publicznej. Kontrole będą przebiegać także w święta i Sylwestra.
Zbliżające się święta i Nowy Rok to duże wyzwanie dla hotelarzy i restauratorów. Natłok turystów zwykle cieszył przedsiębiorców, jednak wszystko zmieniła pandemia. Zamiast gości częściej witają oni sanepid i policję, które w ostatnich dniach wyjątkowo szczegółowo kontrolują przestrzeganie reżimu sanitarnego.
Nasilone kontrole sanepidu także w święta i sylwestra
Nasilone działania to efekt wprowadzenia od 15 grudnia nowych restrykcji. Zgodnie z nimi, w obiektach takich jak hotele, restauracje czy hale sportowe obowiązuje limit 30 proc. zajętości wszystkich miejsc, z którego wyłączone są osoby posiadające paszport covidowy.
Zakopiański sanepid nie ukrywa, że planuje szczegółowe kontrole, zwłaszcza w trakcie świątecznej przerwy oraz 31 grudnia. Już teraz średnio dziennie kontrolowanych jest ponad 100 obiektów.
Na antenie Polskiego Radia przedstawiciel zakopiańskiej policji Roman Wieczorek poinformował, że dotychczas funkcjonariusze nie interweniowali ws. przekroczenia limitu osób w hotelach i restauracjach. Czas oraz wprowadzenie nowych zaleceń pokaże, czy święta i sylwester będą dla nich prawdziwym wyzwaniem.
Brak jasnych narzędzi prawnych
Karol Wagner z Tatrzańskiej Izby Gospodarczej na antenie Polskiego Radia zwraca uwagę na ułomność nowych przepisów. Kontrolerzy sprawdzać mogą jedynie liczbę osób w obiekcie i to, ile z nich jest zaszczepionych przeciw koronawirusowi.
– Należy zaznaczyć, że kontrole są bezbolesne, ponieważ kontrolujący nie mają narzędzi umożliwiających wykonywanie swoich czynności związanych z badaniem proporcji obłożenia miejsc noclegowych – wyjaśnił Wagner.
Wciąż problemem pozostaje to, że przedsiębiorcy nie posiadają jasno uregulowanego prawnie pozwolenia na weryfikację certyfikatów covidowych oraz gromadzenie danych na potrzeby potencjalnych kontroli.
Niewiążące rekomendacje zmorą sanepidu
Aktualnie przedsiębiorcy i restauratorzy kierują się rekomendacjami ministra zdrowia Adama Niedzielskiego, które mówią co innego, niż zapisano w opublikowanym ostatnio rozporządzeniu.
– Czyli co innego minister zapowiadał, a co innego napisano w rozporządzeniu. Na przykład odpuszczono partycję zaszczepionych w komunikacji, odwołując się do tego, że jest to niepoliczalne, a nie odpuszczona tej partycji w hotelarstwie, gdzie rzekomo jest to policzalne ? podkreślił Wagner na antenie Polskiego Radia.
Na wielokrotne pytania dziennikarzy szef resortu zdrowia odpowiadał, że muszą oni działać na podstawie wewnętrznych regulaminów.
– Rozporządzenie daje takie możliwości organizatorom, żeby w ramach organizowanych przez siebie przedsięwzięć określali regulaminy. Wewnętrznie mogą one oznaczać, że jeżeli jest jakiś limit, to do tego limitu wpuszcza się osoby. (…) Tak powinny być skonstruowane regulaminy – powiedział minister Niedzielski podczas konferencji.
Naszym zdaniem rozporządzenie, na jakie powołuje się oprawca narodu, zostało wydane z przekroczeniem delegacji ustawowej. Wynika to z samej ustawy o zapobieganiu i zwalczaniu chorób zakaźnych u ludzi.
W myśl art. 46a ustawodawca przewidział prawo do wprowadzenia na wyznaczonym fragmencie RP czasowych obostrzeń w drodze rozporządzenia, które w określonym czasie mogą ograniczać konstytucyjną wolność obywatelom.
Niestety ustawodawca nie przewidział, aby RM mogła scedować na tej podstawie prawo do tworzenia w tym zakresie przepisów wewnętrznych.
W związku z tym, że RM wprowadził obostrzenia pandemiczne na całym obszarze RP uznać należy, iż przepisy te mają charakter bankietowy.
W świetle obowiązującego prawa, aby władza mogła wprowadzić tego rodzaju obostrzenia, nakazy, zakazy musiałby ogłosić stan klęski żywiołowej.
Tylko wówczas myśl art. 21 ust. 1 ustawy o stanie klęski żywiołowej ograniczenia RM mogłaby wprowadzić powszechny obowiązek zasłaniania ust i nosa, o których mowa w art. 20, mogą polegać na:
- Zawieszeniu działalności określonych przedsiębiorców;
- Nakazie lub zakazie prowadzenia działalności gospodarczej określonego rodzaju;
- Nakazaniu pracodawcy oddelegowania pracowników do dyspozycji organu kierującego działaniami prowadzonymi w celu zapobieżenia skutkom klęski żywiołowej lub ich usunięcia;
- Całkowitej lub częściowej reglamentacji zaopatrzenia w określonego rodzaju artykuły;
- Zakazie okresowego podwyższania cen na towary lub usługi określonego rodzaju;
- Nakazie stosowania cen ustalonych na towary lub usługi mające podstawowe znaczenie dla kosztów utrzymania konsumentów;
- Obowiązku poddania się badaniom lekarskim, leczeniu, szczepieniom ochronnym oraz stosowaniu innych środków profilaktycznych i zabiegów, niezbędnych do zwalczania chorób zakaźnych oraz skutków skażeń chemicznych i promieniotwórczych;
- Obowiązku poddania się kwarantannie;
- Obowiązku stosowania środków ochrony roślin lub innych środków zapobiegawczych niezbędnych do zwalczania organizmów szkodliwych dla ludzi, zwierząt lub roślin;
- Obowiązku stosowania określonych środków zapewniających ochronę środowiska;
- Obowiązku stosowania środków lub zabiegów niezbędnych do zwalczania chorób zakaźnych zwierząt;
- Obowiązku opróżnienia lub zabezpieczenia lokali mieszkalnych bądź innych pomieszczeń;
- Dokonaniu przymusowych rozbiórek i wyburzeń budynków lub innych obiektów budowlanych albo ich części;
- Nakazie ewakuacji w ustalonym czasie z określonych miejsc, obszarów i obiektów;
- Nakazie lub zakazie przebywania w określonych miejscach i obiektach oraz na określonych obszarach;
- Zakazie organizowania lub przeprowadzania imprez masowych;
- Nakazie lub zakazie określonego sposobu przemieszczania się;
- Wykorzystaniu, bez zgody właściciela lub innej osoby uprawnionej, nieruchomości i rzeczy ruchomych;
- Zakazie prowadzenia strajku w odniesieniu do określonych kategorii pracowników lub w określonych dziedzinach;
- Ograniczeniu lub odstąpieniu od określonych zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, jednakże niepowodującym bezpośredniego narażenia życia lub zdrowia pracownika;
- Wykonywaniu świadczeń osobistych i rzeczowych określonych w 22 obowiązek świadczeń osobistych i rzeczowych.
Tym samym nikt nie jest zobowiązany do przestrzegania blankietowych przepisów prawa, na jakie Naczelnik się powołuje. Brak jest też podstawy prawnej do nałożenia kary za nieprzestrzeganie tego rodzaju obostrzeń, jakie w świetle prawa zostały wydane z naruszeniem art. 92 Konstytucji RP.
Wspomóż naszą walkę o wolność poprzez wpłatę dowolnej kwoty na nasz rachunek bankowy: 04 1020 3903 0000 1402 0122 6752
Przypominamy, o naszej akcji bezpłatnych porad prawnych z zakresu problemów z COVID.
Porada prawna indywidualna jest udzielana jeśli temat nie jest przez nas poruszony na BLOGU.
Na zlecenie indywidualne (płatne) klienta nasza Kancelaria przygotuje również wszelkie pisma w zakresie spraw związanych z COVID.
Informujemy ponadto, że Kancelaria świadczy pełen wachlarz usług prawnych z zakresu prawa cywilnego, rodzinnego, spadkowego, upadłościowego, gospodarczego, karnego, pracy, handlowego.
Jeśli potrzebujesz pomocy, napisz do nas na adres @: covid@legaartis.pl lub zadzwoń 579636527, 222668618.
Informujemy, iż porada prawna w zakresie COVID udzielana jest każdemu klientowi bezpłatnie.
Jeśli uważacie Państwo, że nasza pomoc, jaką od nas otrzymujecie, zasługuje na wparcie pracowników Kancelarii, możecie nas wspomóc poprzez wpłatę dowolnej kwoty na rachunek bankowy Kancelarii LEGA ARTIS:
Anonimowe wsparcie Bitcoin:
bc1qfl2rqa97lknlrfgs9c9qqjp5ftqtkv7wf4q0at
Anonimowe wsparcie Ethereum:
0x45a3c849BCa45A6444A24cdF30708695498a3F6b
Wsparcie paypal:
https://paypal.me/legaartis
Dane do przelewu:
Nr konta: 04 1020 3903 0000 1402 0122 6752
Kancelaria Lega Artis
ul. Przasnyska 6a lok 336a
01-756 Warszawa
Tytuł: ?darowizna na działalność?
IBAN: PL04102039030000140201226752
Jesteśmy do Waszej dyspozycji:
Pn. ? czw.: 11:00 ? 17:00
Piątek: 10:00 ? 15:00
Serdecznie dziękujemy wszystkim osobom za dotychczas udzielone nam wsparcie finansowe.
Źródło: Goniec.pl/wiadomosci.wp.pl
Jeden komentarz
Na jakiej podstawie sanepid przeprowadza kontrole, skoro zgodnie z ustawą muszą się zapowiadać?