Drodzy czytelnicy w dniu wczorajszym otrzymaliśmy od pracownika PKP pismo, jakie zostało wysłane przez spółkę PKP do wszystkich regionalnych struktur Straży Ochrony Kolei.
Z treści pisma, jakie zamieszczamy poniżej wynika, że spółka PKP zmusza pracowników SOK do nakładania nielegalnych mandatów i to najlepiej wysokich, za brak maseczek. Spółka PKP nie zaleca pracownikom SOK stosowania innych środków karnych w postaci pouczeń. Z pisma wręcz wynika, że PKP oczekuje od pracowników, aby pouczenie jako środek kary dyscyplinującej nie był przez nich stosowany. PKP wręcz oczekuje, aby SOK nakładała na podróżnych, którzy nie mają zasłoniętych ust i nosa podczas podróży mandaty na podstawie blankietowego art. 116 § 1 a w maksymalnej wysokości, jaką przewiduje w tym zakresie taryfikator. Oczekiwanie w tym zakresie łamie prawa funkcjonariusza SOK w zakresie decyzji o zakończeniu danej interwencji.
Co więcej, z informacji przekazanych przez pracownika SOK są oni zmuszani do celowych patroli pociągów, holów i poczekalni tylko pod kątem stosowania się do obostrzeń, a działaniom patrolu przyglądają się inspektorzy po cywilnemu wtopieni i zakamuflowani w tłumie, którzy potem dobitnie i solidnie raportują przełożonym o małej ilości mandatów nałożonych przez danego pracownika w terenie. Pracownikom terenowym, którzy kontrolują dworce lub pociągi mają bezpośrednio wytykać, małą ilość wystawionych mandatów, niepodjęcie do danego podróżnego bez maski. Pracownik ten wskazuje, że kontrolujący ich działania oczekują od nich pobierania „100 bloczków” mandatowych i niepowracanie do jednostki SOK w przypadku ich niewykorzystania w całości.
Poniżej oryginalny tekst pisma skierowanego przez PKP do jednostek Straży Ochrony Kolei:
W związku z aktualną sytuacją epidemiologiczną Polsce, a także z uwagi na docierające do Komendy Głównej Straty Ochrony Kolei Informacje dotyczące nieadekwatnej wagi popełnianych wykroczeń reakcji funkcjonariuszy SOK na przypadki niestosowania się osoby przebywające na obszarze kolejowym do obowiązku zasłaniania ust I nosa, poniżej przedstawiam stanowisko w przedmiocie środków stosowanych przez funkcjonariuszy SOK w stosunku do ww. sprawców wykroczeń.
Funkcjonariusz SOK, podejmujący interwencję wobec sprawcy czynu wyczerpującego znamiona wykroczenia, w tym czynu określonego w art. 116 § 1a k.w., polegającego na nieprzestrzeganiu zakazów, nakazów, ograniczeń lub obowiązków określonych w przepisach o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń I chorób zakaźnych u ludzi, każdorazowo zobowiązany jest do zastosowania adekwatnych środków, dostosowanych do stanu faktycznego i zgodnych ze szczegółowymi wytycznymi, zawartymi we właściwych regulacjach o charakterze powszechnie obowiązującym, tj. kodeks wykroczeń i kodeksu postępowania w sprawach o wykroczenia oraz w procedurach wewnętrznych. Powyższe podyktowane Jest koniecznością, aby sposób reakcji funkcjonariusza SOK na popełnione wykroczenie był skuteczny I przyczyniał się do ograniczenia ilości popełnianych czynów zabronionych na obszarze kolejowym.
W związku z powyższym należy podkreślić, że chociaż funkcjonariusz SOK podejmujący interwencję, w terenie, dokonuje samodzielnej oceny zaistniałego stanu faktycznego i podejmuje decyzję, w jaki sposób interwencja zostanie zakończona, to jednak samodzielność ta nie oznacza dowolności lub arbitralności.
W szczególności funkcjonariusz SOK może poprzestać na zastosowaniu środków oddziaływania wychowawczego, o których mowa w art. 41 k.w tylko wtedy, jeżeli jest to wystarczające dla wdrożenia sprawcy wykroczenia do poszanowania prawa i zasad współżycia społecznego. Okolicznościami uzasadniającymi zastosowanie środków oddziaływania wychowawczego, są w szczególności: stopień szkodliwości społecznej czynu, przywrócenie etanu poprzedniego, naprawienie wyrządzonej szkody, przeproszenie pokrzywdzonego, zapewnienie ze strony sprawcy niepopełniania w przyszłości podobnego czynu zabronionego, czy wykonanie zaniechanego obowiązku. Oznacza to, że pouczenie należy co do zasady stosować tylko wówczas gdy z okoliczności danej sprawy wynika, że społeczna szkodliwość czynu Jest bardzo niska, a zachowanie sprawcy wskazuje, że nie działał on ze złej woli.
W świetle powyższego należy zaznaczyć, że stosowanie przez funkcjonariuszy SOK pouczeń w stosunku do sprawców wykroczeń, którzy niestosująca się do obowiązku zasłaniania ust I nosa, w pośredni sposób narażają życie i zdrowie innych osób, nie zawsze stanowić będzie właściwy, adekwatny i zgodny z obowiązującymi przepisami sposób reakcji kamei na popełnione wykroczenie.
Podobne uwagi należy odnieść do wysokości grzywien nakładanych przez funkcjonariuszy SOK w drodze mandatów karnych. Ustalając wysokość grzywny funkcjonariusz SOK zobowiązany, jest uwzględnić jej granice prewidziane w naruszonym przepisie, a także w miarę możliwości dyrektywy wymiaru kary określone w art. 24 t 3 I art. 33 § 1-4 k.w. Funkcjonariusz SOK stosujący postępowanie mandatowe, przy określaniu wysokości grzywny powinien zatem ocenić stopień społecznej szkodliwości czynu i mieć na uwadze cele kary w zakresie społecznego oddziaływania oraz cele zapobiegawcze i wychowawcze, które ma cna osiągnąć w stosunku do ukaranego. Ponadto jako organ wymierzający karę grzywny funkcjonariusz SOK powinien brać pod uwagę w szczególności rodzaj I rozmiar szkody wyrządzonej wykroczeniem, stopień winy, pobudki, sposób działania, stosunek do pokrzywdzonego, jak również dochody sprawcy, właściwości oraz warunki osobiste i majątkowe sprawcy, jego stosunki rodzinne, sposób życia przed popełnieniem i zachowanie się po popełnieniu wykroczenia. Dlatego też należy podkreślić, że wymierzanie przez funkcjonariuszy SOK grzywien nakładanych w drodze mandatów karnych w dolnych granicach ich wymiaru, tj. 20 zł – 30 zł, może być uznane za postępowania właściwa tylko w wyjątkowych sytuacjach przy spełnieniu powyższych przesłanek, co każdorazowo powinno wynika ze sporządzonej na okoliczność popełnienia czynu zabronionego właściwej dokumentacji służbowej.
Przedstawiając powyższe, zobowiązuję Panów Komendantów do dowodnego zapoznania z treścią przedmiotowego pisma wszystkich podległych funkcjonariuszy SOK. Ponadto mając na uwadze fakt, że nieadekwatna do wagi popełnionego wykroczenia reakcja funkcjonariusza SOK, wyrażająca się w niezasadnym stosowaniu środków oddziaływania wychowawczego lub zbyt niską grzywną może powodować Poczucie bezkarności i zachęcać do dalszego popełniania wkroczeń, polecam Panom Komendantom zintensyfikowanie bieżącego nadzoru nad rodzajami środków stosowanymi przez podległych Panom Komendantom funkcjonariuszy SOK wobec sprawców wykroczeń. W aktualnym stanie epidemii szczególnie wnikliwym nadzorem należy objąć interwencję funkcjonariuszy SOK wobec sprawców wykroczni z art. 116 § 1 a k.w. polegających na niestosowaniu się do obowiązku zasłaniania ust i nosa. Pisemną Informację z realizacji wskazanych poleceń proszę przesłać do Komendy Głównej SOK w terminie do dnia 10 grudnia 2021 r.
Wspomóż naszą walkę o wolność poprzez wpłatę dowolnej kwoty na nasz rachunek bankowy: 04 1020 3903 0000 1402 0122 6752
Przypominamy wszystkim, że COVID-19, a także wirus Sars-CoV-2 nie jest chorobą zakaźną. Materiał VIDEO, jaki znajduje się w artykule pt.: Mamy potwierdzenie, że covid nie został wpisany na listę chorób zakaźnych
Stanowisko tam zaprezentowane całkowicie zaprzecza wczorajszemu stanowisku jednego z prawników, jaki pojawił się po prawie miesięcznej nieobecności w mediach społecznościowych.
Przypominamy, o naszej akcji bezpłatnych porad prawnych z zakresu problemów z COVID.
Porada prawna indywidualna jest udzielana jeśli temat nie jest przez nas poruszony na BLOGU.
Na zlecenie indywidualne (płatne) klienta nasza Kancelaria przygotuje również wszelkie pisma w zakresie spraw związanych z COVID.
Informujemy ponadto, że Kancelaria świadczy pełen wachlarz usług prawnych z zakresu prawa cywilnego, rodzinnego, spadkowego, upadłościowego, gospodarczego, karnego, pracy, handlowego.
Jeśli potrzebujesz pomocy, napisz do nas na adres @: covid@legaartis.pl lub zadzwoń 579636527, 222668618.
Informujemy, iż porada prawna w zakresie COVID udzielana jest każdemu klientowi bezpłatnie.
Jeśli uważacie Państwo, że nasza pomoc, jaką od nas otrzymujecie, zasługuje na wparcie pracowników Kancelarii, możecie nas wspomóc poprzez wpłatę dowolnej kwoty na rachunek bankowy Kancelarii LEGA ARTIS:
Anonimowe wsparcie Bitcoin:
bc1qfl2rqa97lknlrfgs9c9qqjp5ftqtkv7wf4q0at
Anonimowe wsparcie Ethereum:
0x45a3c849BCa45A6444A24cdF30708695498a3F6b
Wsparcie paypal:
https://paypal.me/legaartis
Dane do przelewu:
Nr konta: 04 1020 3903 0000 1402 0122 6752
Kancelaria Lega Artis
ul. Przasnyska 6a lok 336a
01-756 Warszawa
Tytuł: ?darowizna na działalność?
IBAN: PL04102039030000140201226752
Jesteśmy do Waszej dyspozycji:
Pn. ? czw.: 11:00 ? 17:00
Piątek: 10:00 ? 15:00
Serdecznie dziękujemy wszystkim osobom za dotychczas udzielone nam wsparcie finansowe.
3 komentarze
Czy procedura odmówienia przyjęcia mandatu wygląda tak samo jak w przypadku interwencji policji?
Tak, dokładnie tak samo.
Moje wątpliwości budzi inna sprawa. PKP s. a. jako prywatne przedsiębiorstwo poleca pracownikom Służby Ochrony Kolei wystawiać mandaty obywatelom. Na jakiej podstawie ochroniarska firemka SOK ma karać obywateli. Przecież to nie Policja Państwowa czy Straż Miejska? Jednakże, jeżeli SOK jest służbą państwową to nie może wypełniać poleceń prywatnej firmy jaką jest PKP. Czy ktoś może to wytłumaczyć?