Wiceprzewodniczący Dumy Państwowej Federacji Rosyjskiej Piotr Tołstoj zapewnia Rosjan, że nacjonalizacja zagranicznej własności nie jest wielkim problemem. Według niego oznacza to, że Rosja tylko „nacjonalizuje fabrykę Volkswagena, zmieni nazwę samochodu na Pinokio i odjedzie”.
„Tak, te (fabryki – wyd.) Zostaną znacjonalizowane, będą produkować tego samego Volkswagena, ale nazwiemy te samochody inaczej, nie wiem, Pinokio. I pojedziemy” – powiedział Tołstoj w radiu .
Z jakiegoś powodu Tołstoj milczał w swoim przemówieniu o tym, skąd Rosja otrzyma części do swoich samochodów Pinokio. I to jest kluczowe pytanie.
Handlowa i finansowa izolacja Rosji zacieśnia się każdego dnia. Największe firmy logistyczne na świecie nie przewożą już towarów do kraju , nie ma już własnej produkcji wszystkiego, co niezbędne do montażu samochodu w Federacji Rosyjskiej.
Przykładem jest „całkowicie rosyjski” producent AvtoVAZ. Firma wysłała już wszystkich pracowników na urlop od 4 do 24 kwietnia. Nadal nie udało się przywrócić uruchomienia wszystkich linii montażowych.
Sankcje zakłóciły dostawy importowanych komponentów elektronicznych. A na całym świecie brakuje chipów potrzebnych do montażu samochodów. Dlatego z powodu braku ważnych części AvtoVAZ zawiesił pracę jeszcze przed wojną.
W październiku 2021 r. kilka warsztatów montażowych było bezczynnych w zakładzie z powodu braku wiórów . Teraz nie ma gdzie wziąć żetonów.
Fabryka Volkswagena w Rosji znajduje się w parku przemysłowym Grabcevo w mieście Kaługa. Odległość od Moskwy wynosi 170 km. W tym samym przedsiębiorstwie produkowane były samochody pod marką Skoda. Volkswagen stał się jednym z największych producentów samochodów, którzy zawieszają swoją działalność w Rosji.
Rosja planuje nacjonalizować firmy , które dobrowolnie opuszczają swój kraj. Zostaną odebrane. Takie działania faktycznie przywrócą agresorowi kraj do 1917 r., co uznali nawet przedsiębiorcy bliscy prezydentowi Rosji Władimirowi Putinowi.
Jeszcze przed podjęciem tej decyzji rosyjska propagandystka Margarita Simonyan powiedziała, że Federacja Rosyjska musi znacjonalizować zakłady produkcyjne IKEA i fabryki światowych producentów samochodów, którzy opuścili kraj w wyniku ataku na Ukrainę. Simonyan zapewnia Rosjan, że te fabryki będą w stanie produkować rosyjskie meble i samochody. Ale to właściwie niemożliwe.