Kluczowe pytanie pozostaje, kiedy globalne zatory w łańcuchu dostaw zmniejszą się na całym świecie. Trudno odpowiedzieć na to pytanie, chociaż szef działu spedycji DHL rzuca kolor, kiedy uważa, że wąskie gardła będą się zmniejszać.
„W 2023 r. sytuacja się uspokoi , ale nie wróci do 2019 r.” – powiedział agencji Bloomberg, dyrektor generalny DHL Global Forwarding, Tim Scharwath.
„Nie sądzę, abyśmy wrócili do tej sytuacji nadmiaru mocy produkcyjnych, w której stawki były bardzo niskie. Infrastruktura, zwłaszcza w USA, nie poprawi się z dnia na dzień, ponieważ rozwój infrastruktury zajmuje dużo czasu” – powiedział Scharwath.
Łańcuchy dostaw między Chinami a zachodnim i wschodnim wybrzeżem Stanów Zjednoczonych rozluźniły się od czasu, gdy chińska polityka ZERO Covid zablokowała Szanghaj na początku tego roku. Jednak niedawne ponowne otwarcie Szanghaju może skutkować, jak wyjaśnił analityk Goldman Sachs Jordan Alliger, zaległościami w dostawach towarów, które zalewają szlaki żeglugowe między Chinami a kompleksem portowym Los Angeles/Long Beach w okresie od lipca do sierpnia.
Scharwath z DHL rozszerzył informacje o sytuacji w Szanghaju i o tym, że centrum produkcyjne jest „inteligentne, by otwierać się powoli, aby upewnić się, że ten zator wyjdzie kawałek po kawałku, aby uruchomić przepływ”.
Oprócz Goldmana, liderzy portów w Kalifornii i Narodowa Federacja Detaliczna spodziewają się gwałtownego wzrostu importu w nadchodzących miesiącach. Do punktu Scharwath: łańcuchy dostaw pozostaną przeciążone w drugiej połowie 2022 roku.
Szef frachtu DHL powiedział również, że globalne łańcuchy dostaw stały się bardziej kruche:
„Każdy stres, który na to nałożysz, nie ma znaczenia, gdzie na świecie, będzie miał wpływ na inne części łańcucha dostaw” – powiedział. „Pięć lat temu sytuacja w Korei nie miałaby żadnego wpływu. Teraz ma”.
..a jak odblokować globalne łańcuchy dostaw? Jednym ze sposobów jest agresywne zaostrzenie stóp procentowych przez Rezerwę Federalną i wprowadzenie w przyszłym roku największej gospodarki świata w recesję.