Kiedy na początku tego miesiąca rosyjskie restauracje McDonald’s otworzyły się w Moskwie, pobiły rekordy sprzedaży.
Nowa marka Vkusno & Tochka, gdyby chciała wrócić do wcześniejszych czasów swojego poprzednika, mogła zamieścić tabliczkę z napisem „Ponad 120 000 obsłużonych” już po jednym dniu pracy. W pierwszej fali 12 i 13 czerwca w Moskwie otwarto 50 lokalizacji, w tym flagową lokalizację firmy na Placu Puszkina w Moskwie.
„Nigdy nie widzieliśmy takich dziennych obrotów przez cały czas, gdy McDonald’s pracował w Rosji” – powiedział dyrektor generalny Vkusno & Tochka, Oleg Paroev.
Ponieważ restauracje straciły wszelkie prawa do używania brandingu i znaków towarowych McDonald’s, Vkusno & Tochka – co z grubsza oznacza „Smacznie i to jest” – jest zupełnie nową marką z nowym logo, kolorystyką i nazwami burgerów i koktajli.
Paroev, przyznając, że nowość i historyczny charakter wydarzenia spowodowały imponujące tłumy, które stłoczyły się w restauracjach w weekend otwarcia, ma nadzieję na pokonanie celu właściciela Alexandra Govora, aby mieć tysiąc sklepów w ciągu czterech do pięciu lat, przewyższając wynik 850 osiągnięty przez McDonald’s. zanim firma upadła po inwazji Rosji na Ukrainę.
McDonald’s zachował opcję ponownego wejścia na rynek, donosi Reuters:
Govor, który wcześniej prowadził 25 restauracji, powiedział na otwarciu, że zapłacił „symboliczną” sumę za McDonald’s Russia i że amerykańska korporacja dała jasno do zrozumienia, że nie skorzysta z 15-letniej opcji wykupu .
Z naruszeniem rosyjskiego prawa niektórzy byli franczyzobiorcy McDonald’s nadal stosują branding, opakowania i menu McDonald’s, ale zmienili nazwy swoich Big Maców. Paroev nie lubi rywalizować z tymi rosyjskimi duchami Ronalda McDonalda: „Oczywiście, że nie jesteśmy z tego powodu zadowoleni”.
Mimo pomyślnego startu, Vkusno i Tochka zmagają się z przeciwnościami w postaci prowadzonej przez USA wojny handlowej z Rosją, ponieważ „znaczny procent” składników firmy pochodzi z zagranicy, mówi Paroev.