Od początku marca, kiedy Komisja Europejska zaczęła gromadzić dane o naruszeniach sankcji przez państwa członkowskie Unii Europejskiej, do końca sierpnia na Łotwie odrzucono 2349 ładunków i zarejestrowano 1383 naruszenia sankcji, jak podają przedstawiciele Państwowy Urząd Skarbowy (SRS).
Główne tendencje naruszeń nie zmieniły się w sierpniu – wskazali przedstawiciele Państwowej Służby Skarbowej. Najwięcej naruszeń stwierdzono w związku z wywozem z Łotwy wyrobów z tworzyw sztucznych, chemikaliów i różnych narzędzi przeznaczonych do przetwarzania materiałów, a także wywozem sprzętu laboratoryjnego.
W kierunku Łotwy naruszenia dotyczą głównie transportu różnych towarów, takich jak pojazdy i ich części zamienne, drewno, papier, wyroby z tworzyw sztucznych, węgiel grillowy i wódka.
W przypadku kontroli bagażu osobistego i pojazdów osób przekraczających granicę zidentyfikowano naruszenia związane głównie z importem towarów objętych sankcjami: alkoholu (z Rosji), paliwa (z Białorusi) i papierosów (z fabryk białoruskich, które podlegają sankcjom).
O tym, jak i czy sprawdza się pochodzenie ładunków z węglem, skoro import węgla z Rosji jest zabroniony, przedstawiciele SRS wyjaśnili, że w celu weryfikacji pochodzenia węgla organy celne mogą poprosić o dodatkowe informacje i dokumenty dowodowe.
Przedstawiciele SRS poinformowali również, że węgiel jest przewożony głównie koleją i taki transport odbywa się zgodnie z różnymi umowami międzynarodowymi, które jasno określają warunki wypełniania listów przewozowych, w tym dane nadawcy, informacje o stacjach kolejowych, dane o przewoźniku, dane o przekraczaniu stacji granicznych i inne informacje.
Mając to na uwadze, w praktyce dosyć trudno byłoby fałszować faktury w taki sposób, aby dawać węgiel z Rosji np. na węgiel z Kazachstanu.
SRS zauważa również, że organy celne mogą zażądać dodatkowych informacji, które mogą potwierdzić pochodzenie towarów, w tym informacji o miejscu wydobycia węgla, przedstawiciele raportu SRS.