Już nie tylko poszczególne placówki, ale całe centra handlowe przechodzą na tryb mniejszego zużycia prądu. Szykują się nawet na możliwe ograniczenia w jego dostawach – pisze wtorkowa „Rzeczpospolita”.
Dziennik podkreśla, że droga energia z całą mocą uderza w biznes, a sklepy są sektorem poszkodowanym wyjątkowo mocno. „Centra handlowe ponoszą ogromne koszty z tytułu ogrzewania i klimatyzacji, a sklepy spożywcze – z powodu ogromnej liczby sprzętu chłodniczego, pochłaniającego najwięcej prądu. W efekcie w obliczu kolejnych podwyżek cen i ryzyka ograniczenia dostaw energii firmy na wyścigi wdrażają programy oszczędnościowe” – czytamy w „Rzeczpospolitej”.
POLECAMY: Rząd wydał rozporządzenie dot. wyłączania prądu. »Wielkie przygotowania do Blackoutu w Polsce«
Cytowany przez gazetę Krzysztof Poznański, dyrektor generalny Polskiej Rady Centrów Handlowych, wskazuje, że za 60–80 proc. wydatków energetycznych obiektu odpowiadają wynajmowane powierzchnie handlowe, a za resztę – części wspólne.
– Każdy budynek ma swoją specyfikę i nie zawsze będzie to ten sam katalog działań – mówi Poznański.
Jak dodano, Polska Rada Centrów Handlowych przygotowuje dla swoich członków poradnik energetyczny wskazujący, jak centra handlowe mogą oszczędzać energię i redukować straty ciepła. – To m.in. zmiana temperatury w pasażach i sklepach, ograniczanie i czasowe wyłączanie oświetlenia elewacji, reklam, parkingów czy korytarzy technicznych – dodaje.
Jak pisze „Rz”, zmiany widać w poszczególnych sieciach sklepów.
– Wdrażamy rozwiązania, które pozwalają obniżać rachunki, ale pozostają bez wpływu na pracę sklepów, a także komfort pracowników i klientów. Mowa między innymi o wygaszaniu oświetlenia zewnętrznego sklepu wtedy, gdy jest on zamknięty dla klientów. Rozważamy też skrócenie godzin otwarcia wybranych placówek, w przypadku których wiemy, że klienci nie robią w nich zakupów do późnych godzin wieczornych – mówi cytowana przez dziennik Patrycja Kamińska, rzecznik Netto Polska.
Gazeta zauważa, że inne sklepy teraz zbierają owoce prowadzonych od kilku lat inwestycji w podnoszenie efektywności energetycznej. – W latach 2018–2021 Biedronka zmodernizowała 1083 sklepy. Rekordowy pod tym względem był 2021 r.: wyremontowano 334 placówki, w pandemicznym 2020 r. było ich 267 – mówi Agnieszka Koc, dyrektor działu ochrony środowiska w sieci Biedronka.
Ponadto, centra handlowe realizują projekty oszczędnościowe „dosłownie rzutem na taśmę”. Warszawska Galeria Północna uruchomiła właśnie 224 panele fotowoltaiczne.