Jakie są rynkowe notowania cen węgla w czwartek 20 października? Cena czarnego złota – Cena węgla w europejskich portach Antwerpia-Rotterdam-Amsterdam wzrosła do kwoty ok. 1 254 pln – 256 dolarów za tonę. Średnie ceny paliw utrzymują się na stałym poziomie.
Jeszcze przed wybuchem wojny w Ukrainie (która rozpoczęła się 24 lutego) w styczniu i do połowy lutego 2022 r. ceny węgla notowanego w ARA (Amsterdam-Rotterdam-Antwerpia) utrzymywały się na poziomie poniżej 200 dolarów za tonę. Po napaści Rosji na Ukrainę Zachód nałożył sankcje, które uderzyły m.in. w import rosyjskiego węgla. To wyraźnie wpłynęło na cenę tego surowca.
Ceny węgla i paliw – czwartek 20.10.2022 r. Ile kosztuje węgiel?
Na początku marca w europejskich portach ARA cena węgla przekroczyła poziom 400 dolarów za tonę. W połowie miesiąca spadła, jednak wciąż daleko jej do kwot sprzed wybuchu wojny w Ukrainie.
Polecamy: Ukraina ogłasza przerwy w dostawie prądu. Blackout nadszedł
Zgodnie z aktualnym wskaźnikiem cen w czwartek 20 października 2022 r., w portach ARA za tonę węgla należy zapłacić 256,75 dolara. Po przeliczeniu na polską walutę wg. obecnego kursu jest to 1260,95 zł za 1000 kg węgla. To spadek o 1,85 dolara wobec wtorku.
Jeszcze pod koniec lipca można go było kupić za około 1000 zł za tonę. 16 sierpnia PGG podniosła stawki o około 200 zł i na początku września cena wynosiła 1150–1200 zł. W czwartek wzrosła już do 1420–1700 zł za tonę.
Zgodę na podwyżkę wyraziło Ministerstwo Aktywów Państwowych (MAP) pełniące w imieniu Skarbu Państwa rolę właściciela PGG.
Ceny węgla w Polsce. W PGG taniej, ale surowca ze świecą szukać
Węgiel można nabyć w sklepie internetowym Polskiej Grupy Górniczej. E-sklep przeżywa jednak prawdziwe oblężenie. Towar jest uzupełniany na „półce sklepowej” we wtorki i czwartki od 16:00 i jest dostępny do wyczerpania zapasu. Polska Grupa Górnicza uruchomiła nowe dodatkowe sesje zakupowe w poniedziałki, środy i piątki. W tych dniach klienci mogą jednak kupić tylko – miał węglowy.
Ceny paliw – czwartek 20.10.2022 r. Ile kosztuje paliwo?
Z informacji ze strony autocentrum.pl, średnia cena paliw w czwartek 20 października w Polsce to:
- PB95 – 6,90 zł;
- PB98 – 7,34 zł;
- ON – 8,01 zł;
- ON+ – 8,18 zł;
- LPG – 3,05 zł.
Ceny paliw utrzymują się na podobnym poziomie. Cena za litr PB95 wzrosła o 2 grosze, a za ON+ o 4 grosze. Z kolei PB98 kosztuje mniej o 1 grosze, a olej napędowy potaniał o 2 grosze. Autogaz zdrożał o 1 grosz.
Węgiel zdrożał już siedmiokrotnie i zdrożeje jeszcze
Całkiem niedawno, bo w marcu węgiel można było kupić w cenie 2000 zł za tonę. Dziś za tonę surowca trzeba zapłacić nawet 4000 zł. Należy również zaznaczyć, że cena węgla wzrośnie po przekazaniu dopłat na węgiel.
Ostatnie zapasy węgla zaczynają znikać i niektóre składy postanowiły się już zamknąć. Na składach szykują się kolejne podwyżki. Cena 3900 zł za tonę węgla w Siedlcach już nie odstrasza kupujących. Wyboru dużego nie ma- albo drogi zakup, albo brak ogrzewania zimą.
Dziś zakup potrzebnych czterech ton surowca na zimę to wydatek rzędu 14 000 zł. To wydatek, na który stać niewielu Polaków. Dla porównania w marcu, kiedy im mówiono by węgla jeszcze nie kupować, wydaliby jedynie 3600 zł. To oznacza, że surowiec zdrożał czterokrotnie w ciągu pół roku. Na dodatek jest problem, by go kupić.
Ceny wystrzelą, gdy Polacy dostaną dopłaty
Cena węgla drożeje z miesiąca na miesiąc, a wrzesień niesie ze sobą perspektywę kolejnych podwyżek. Właściciele składów tego właśnie się spodziewają, a spiralę cenową nakręcą wypłaty rządowych dodatków.
Uważają, że koszt 7000 zł za tonę wcale nie jest przesadzony. Biorąc pod uwagę, że już dziś na zakup węgla do ogrzewania stać niewielu Polaków, trudno o optymizm. Nawet gdy wezmą pod uwagę rządowe dopłaty do zakupów.
Ekonomiści nie mają wątpliwości, że wypłacone pieniądze napędzą inflację. Tymczasem miliardy z państwowej kasy można było wydać na przykład na zakup pieców do zgazowania drewna.
„Za 11 mld zł można by wyposażyć w takie piece milion gospodarstw domowych w Polsce. Albo pół miliona gospodarstw, a za resztę kwoty zapewnić im najwyższej jakości suche, opałowe drewno, będące ekwiwalentem 5 ton węgla. Czyli dać 3-5 razy więcej paliwa i nowoczesne źródło ciepła” – przekazał główny ekonomista Pracodawców RP, cytowany przez Money.pl.