- Stawki tankowców LNG rosną wraz ze wzrostem zapotrzebowania na gaz płynny w Europie.
- Stawki tankowców również rosną, ponieważ handlowcy używają tankowców jako pływających obiektów magazynowych.
- Freeport LNG może powrócić do normalnej działalności pod koniec przyszłego miesiąca.
Kraje europejskie chwalą się, że ich magazyny gazu zostały napełnione na wyższym niż zwykle poziomie przed początkiem zimy. Jednak coraz więcej ładunków LNG przybywa do Europy w takim tempie, że zapychają porty. A stawki frachtowe sięgają szczytu, zwiększając i tak już rekordowe ceny LNG. Na początku tego tygodnia media podały, że ponad 30 tankowców LNG na biegu jałowym u wybrzeży Hiszpanii czeka na rozładunek w jednym z terminali regazyfikacyjnych. Oczywiście terminale te nie były wystarczające do gwałtownego wzrostu importu LNG do kraju, w którym znajduje się najwięcej terminali importowych LNG w Europie, łącznie sześć.
Kryzys energetyczny nadchodzi
Jednak Hiszpania nie jest jedyną w „wyjątkowej sytuacji operacyjnej”, jak nazwał ją rząd w Madrycie.
W pobliżu innych portów europejskich czekają na rozładunek dziesiątki tankowców LNG lub służą one jako pływający magazyn. A ponieważ pośpiech z LNG do Europy trwa, niedobór tankowców LNG jest ogromny.
„Każdy nabywca gazu ziemnego, który jest poważny, wziął zbiornikowce LNG do swojego portfolio” – powiedział Wall Street Journalszef badań nad transportem Jefferies, Omar Nokta
„Istnieje bardzo ograniczona pojemność, a jej zdobycie jest bardzo drogie”.
To najstarsze prawo dotyczące podaży i popytu w pracy, ale to samo prawo podnosi również stawki frachtowe dla przewoźników LNG, co zwiększa i tak już znaczne rachunki za import LNG w Europie i Azji.
Według danych Baltic Exchange cytowanych w raporcie Wall Street Journal, ceny tankowców LNG na rynku spot wzrosły od początku roku sześciokrotnie, osiągając w tym tygodniu 450 000 USD dziennie.
Brokerzy oczekują dalszego wzrostu do pół miliona dolarów dziennie, ponieważ popyt pozostaje silny przed zimą. I to może nie być pułap, ponieważ jeden z brokerów w Wielkiej Brytanii przewiduje, że stawki frachtowe mogą wzrosnąć nawet do 1 miliona dolarów dziennie przed końcem roku.
Dodatkowym czynnikiem powodującym wzrost kosztów wysyłki LNG jest to, że znaczna część dostępnej floty LNG jest obecnie wykorzystywana jako pływające magazyny, ponieważ handlowcy oczekują, że cena towaru będzie jeszcze wyższa, gdy zacznie się zima. W raporcie Reutersa o korkach tankowców LNG zauważono, że ceny LNG z dostawą w listopadzie i grudniu są o 2 mmBtu wyższe niż obecne ceny.
Korki powodują również, że niektóre tankowce czekające na rozładunek, przynajmniej tymczasowo, stają się pływającymi magazynami, czemu sprzyja spadek popytu spowodowany cieplejszą niż zwykle pogodą w Hiszpanii i niższym zapotrzebowaniem przemysłu na gaz w Europie z powodu spowolnienia gospodarczego. działalności, co z kolei było spowodowane niedoborem gazu, który rozpoczął się w ubiegłym roku.
Na horyzoncie są też droższe wiadomości. Ponowne uruchomienie Freeport LNG, które zostało zamknięte po pożarze w czerwcu, co szkodzi aspektom przystępności i dostępności nowo odkrytego europejskiego uzależnienia od LNG, może zostać opóźnione.
Rystad Energy, norweska firma doradcza energetyczna prognozowała niedawno, że Freeport LNG może powrócić do normalnej działalności do końca przyszłego miesiąca, ale dodał, że nadal istnieje możliwość opóźnienia. Rystad zauważył, że opóźnienie to może spowodować wzrost cen gazu w Stanach Zjednoczonych. Wyższe ceny gazu w USA automatycznie podniosłyby również ceny LNG na rynku międzynarodowym.
Dzieje się tak, ponieważ Unia Europejska stara się stawiać opór i zapowiadać wprowadzenie pułapu cen LNG. Propozycja w tej sprawie została przedstawiona w tym tygodniu przez Komisję i została omówiona przez przywódców europejskich na spotkaniu, które odbyło się w czwartek.
Jeszcze przed spotkaniem porozumienie było mało prawdopodobne, ponieważ państwa członkowskie są podzielone w tej sprawie, ale nacisk na oswajanie cen gazu, a co za tym idzie, inflacja jest silna i może dojść do uzgodnienia jakiejś formy kontroli cen w celu zmniejszenia bólu cenowego.
Pomimo wszystkich złych wiadomości cenowych, jest trochę srebrnej podszewki. Oczekuje się, że import LNG do Chin gwałtownie spadnie z powodu słabego popytu i wysokich cen na rynku spot, co uwolni więcej ładunków do Europy. Szkoda tylko, że w ciągu tygodni nie można zbudować więcej terminali importowych LNG.