W związku z wejściem w życie nowej ustawy o dokumentach paszportowych i uruchomieniem Rejestru Dokumentów Paszportowych (RDP), w okresie 8 – 13 listopada 2022 r. uprawnione organa nie będą przyjmować wniosków o wydanie paszportu. W tym okresie nie będzie także możliwości odbioru dokumentów.
– W związku z wejściem w życie nowej ustawy o dokumentach paszportowych i uruchomieniem Rejestru Dokumentów Paszportowych (RDP) podróżni muszą przygotować się na utrudnienia – podano w komunikacie na stronie www.gov.pl.
W dniach 8-14 listopada 2022 r. organy paszportowe w Polsce i za granicą nie będą przyjmować wniosków paszportowych. W tym okresie nie będzie także możliwości odebrania dokumentów.
W tym okresie, w szczególnie uzasadnionych i krytycznych przypadkach, organy paszportowe będą mogły wydawać wyłącznie paszporty tymczasowe.
Kujawsko-Pomorskie: obsługa spraw paszportowych zawieszona w Inowrocławiu i Grudziądzu od 4 listopada godz. 14:00 do 10 listopada. W Bydgoszczy, Toruniu i Włocławku od 7 listopada 12:00 do 10 listopada.
– Prosimy o uwzględnienie powyższych okoliczności w swoich planach wyjazdowych i zaplanowanie wizyty w naszych urzędach najpóźniej do 7 listopada 2022 r. (poniedziałek) lub od 15 listopada 2022 r. (wtorek) – czytamy w rządowym komunikacie.
Projekt Rejestru Dokumentów Paszportowych składa się z kilku usług. Dzięki nim użytkownik w łatwy, intuicyjny a przede wszystkim szybki sposób może złożyć online wniosek o paszport dla dziecka lub przekazać zgodę na paszport. Nie będzie trzeba wypełniać papierowego wniosku o paszport.
Pojawia się także funkcja zarządzania wyrażonymi zgodami – użytkownik nie będzie już musiał w tym celu udawać się do urzędu.
Nie będziesz już składać papierowego wniosku paszportowego. Urzędnik wypełni formularz elektroniczny za ciebie, a ty tylko potwierdzisz swoje dane i podpiszesz wniosek na specjalnym urządzeniu – poinformowano w komunikacie.
Czym jest Rejestr Dokumentów Paszportowych?
Rejestr Dokumentów Paszportowych (RDP) zastępuje dotychczasową Centralną Ewidencję Wydanych i Unieważnionych Dokumentów Paszportowych oraz lokalne ewidencje. Ma być komponentem Systemu Rejestrów Państwowych, który obecnie łączy sześć rejestrów m.in. dowodów osobistych, stanu cywilnego, danych kontaktowych czy PESEL.
Uruchomione zostaną nowe e-usługi, dzięki którym pojawi się możliwość:
- sprawdzenia, czy nowy paszport jest gotowy do odbioru;
- sprawdzenia, czy paszport jest ważny;
- potwierdzenia odbioru paszportu doręczonego pocztą;
- zgłoszenia utraty lub uszkodzenia paszportu online;
- weryfikacji danych w Rejestrze Dokumentów Paszportowych (RDP).
– W tej chwili granicą wiekową do otrzymania paszportu 10-letniego jest ukończone 13 lat. Po wejściu w życie nowej ustawy paszportowej paszport ważny 10 lat dostaną osoby, które ukończyły 12 lat – czytamy.