Meta, matka Facebooka, zwolniła lub zdyscyplinowała ponad dwudziestu pracowników i kontrahentów w ciągu ostatniego roku, którzy zostali oskarżeni o niewłaściwe przejmowanie kont użytkowników – w niektórych przypadkach za łapówki, według Wall Street Journal, powołując się na osoby zaznajomione ze sprawą i dokumenty widziane przez dziennikarzy.
W niektórych przypadkach podejrzani przyjmowali tysiące dolarów łapówek od zewnętrznych hakerów.
Niektórzy ze zwolnionych byli podwykonawcami, którzy pracowali jako ochroniarze stacjonujący w obiektach Meta i mieli dostęp do wewnętrznego mechanizmu Facebooka dla pracowników, aby pomóc użytkownikom mającym problemy z ich kontami, zgodnie z dokumentami i osobami zaznajomionymi ze sprawą. -WSJ
Mechanizm, znany wewnętrznie jako „Ups”, został stworzony we wczesnych latach firmy, aby pomóc użytkownikom, którzy albo zapomnieli hasła lub e-maili, albo ich konta zostały przejęte przez hakerów.
„Osoby sprzedające oszukańcze usługi zawsze atakują platformy internetowe, w tym naszą, i dostosowują swoją taktykę w odpowiedzi na metody wykrywania powszechnie stosowane w branży” – powiedział rzecznik Meta, Andy Stone, który dodał, że firma będzie nadal podejmować „ odpowiednie działania przeciwko osobom zaangażowanym w tego rodzaju programy”.
Metakontraktor Allied Universal powiedział w oświadczeniu, że „traktuje poważnie wszystkie doniesienia o naruszeniach naszych standardów postępowania”.
Kiedy użytkownicy zostają zablokowani na swoich kontach, istnieją zautomatyzowane procedury, aby spróbować je odzyskać – w tym próba skontaktowania się z Meta przez telefon lub e-mail, co zwykle jest daremne.
„Ups”, co oznacza operacje online, ma być ograniczone do szczególnych okoliczności, takich jak przyjaciele, rodzina, partnerzy biznesowi i osoby publiczne, jako sposób na ustawienie się w kolejce po pomoc. W 2020 roku obsłużyło ponad 50 000 zadań – w porównaniu z 22 000 zaledwie trzy lata wcześniej. Aby złożyć raport Ups, pracownik lub wykonawca podaje adres e-mail do zresetowania. Muszą odpowiedzieć na szereg pytań, w tym, czy prośba dotyczy kogoś z zespołu dyrektora generalnego Marka Zuckerberga, celebryty, partnera Meta lub członka rodziny, donosi Journal .
Ponieważ tak wiele osób polega na mediach społecznościowych w swoich firmach lub w zarządzaniu niezwykle ważnymi aspektami swojego życia, uzyskanie nielegalnej kontroli nad kontem może być lukratywne. Skradzione uchwyty do Facebooka i Instagrama można sprzedać za dziesiątki tysięcy dolarów na innych forach internetowych.
Ale po części dlatego, że system Oops jest niedostępny dla zdecydowanej większości użytkowników Facebooka, rozwinęła się chałupnicza branża pośredników, którzy pobierają od użytkowników pieniądze, aby odzyskać kontrolę nad swoimi kontami. W wywiadach z Journal niektóre z tych stron trzecich twierdzą, że mają dostęp do pracowników Meta, aby pomóc zresetować konta. -WSJ
„Kiedy usuwasz czyjeś konto na Instagramie, które budował przez lata, odbierasz mu wszystkie środki generowania dochodu” – powiedział Nick McCandless, którego firma McCandless Group obsługuje platformę dla twórców treści i pobiera od ludzi opłaty za reset swoich rachunków za pośrednictwem wewnętrznego kontaktu w Meta .
„Naprawdę musisz mieć kogoś w środku, kto faktycznie to zrobi”.