Europejscy handlowcy spieszą się, by napełnić zbiorniki w regionie rosyjskim olejem napędowym, zanim unijny zakaz zacznie obowiązywać w lutym, ponieważ alternatywne źródła są ograniczone.
Unia Europejska zakaże importu rosyjskich produktów naftowych, od których jest w dużym stopniu uzależniona od oleju napędowego, do 5 lutego. Nastąpi to po wprowadzeniu zakazu rosyjskiej ropy naftowej w grudniu.
Ładunki rosyjskiego oleju napędowego przeznaczonego dla regionu składowania Amsterdam-Rotterdam-Antwerpia (ARA) wzrosły do 215 000 baryłek dziennie od 1 do 12 listopada, co oznacza wzrost o 126% w stosunku do października, powiedziała Pamela Munger, starszy analityk rynku w firmie Vortexa zajmującej się analizą energii.
Z danych Refinitiv wynika, że przy kilku natychmiastowych, opłacalnych alternatywach olej napędowy z Rosji stanowił 44% całkowitego importu paliwa drogowego do Europy w listopadzie, w porównaniu z 39% w październiku.
Chociaż zależność Europy od rosyjskiego paliwa spadła z ponad 50% przed lutową inwazją Moskwy na Ukrainę, Rosja nadal jest największym dostawcą oleju napędowego na kontynencie.
„UE będzie musiała zabezpieczyć około 500-600 kb/d oleju napędowego, aby zastąpić rosyjskie ilości, zamienniki będą pochodzić ze Stanów Zjednoczonych, a także ze wschodniej części Suezu, głównie z Bliskiego Wschodu i Indii” — Eugene Lindell, rynek rafineryjny i produktów — powiedział analityk FGE.
Rosyjski olej napędowy, który trafia do zbiorników ARA, prawdopodobnie zostanie szybko zużyty lub sprzedany w wyniku zacofania kontraktów futures na olej napędowy Ice, gdzie obecna wartość jest wyższa niż w późniejszych miesiącach, powiedział Lars van Wageningen z holenderskiej firmy konsultingowej Insights Global. .
Część napływu ma miejsce, gdy ICE Futures Europe zakazuje stosowania niskosiarkowego oleju napędowego pochodzenia rosyjskiego przed sankcjami UE.
Od 30 listopada handlowcy muszą udowodnić ICE, że żaden rosyjski produkt nie trafił do zbiorników w szerszym regionie ARA – w tym Flushing i Ghent – które zostaną wykorzystane do styczniowej dostawy w ramach kontraktu futures ICE.
Według ICE rosyjska ropa naftowa może nadal docierać do zbiorników magazynowych ARA w grudniu, ale musi być przenoszona do innych zbiorników, z których nie można dokonać dostawy.
Niektórzy gracze rynkowi spodziewają się niewielkiego wpływu posunięcia ICE, biorąc pod uwagę niski poziom składowania w ARA zarówno rosyjskiego, jak i nierosyjskiego oleju napędowego, a także spadające wolumeny dostaw.
„Ilości dostarczane po wygaśnięciu są w rzeczywistości dość małe… to po prostu dodaje dodatkową warstwę wyzwania logistycznego” – powiedział Neil Crosby, starszy analityk w firmie OilX zajmującej się analizą ropy.
W styczniu 2022 r. Za pośrednictwem strony internetowej giełdy kontraktów terminowych Ice na olej napędowy dostarczono 70 000 ton oleju napędowego.