Podczas parkowaniu lepiej pamietać o swoich kołach. Ostatnio możemy zaobserwować coraz większą liczbę kontroli na Polskich drogach. Kierowcy muszą zacząć szczególnie uważać na parkowania ze skręconymi kołami, bo może to słono kosztować. Zwiększa to ryzyko mandatu w wysokości ok. 500 zł, choć górna granica to nawet 3 000 zł. Trudno będzie się przed nim uchronić, bowiem mundurowi ani myślą dawać tylko pouczenia.
Skręcone koła a mandat
W czasie okresu jesienno-zimowego wymaga od kierowców dużo lepszego przygotowania niż na przykład latem. Częstsza jazda po zmroku, w chłodniejszych, często śliskich warunkach daje mały margines na błąd. Kierujący musi być wypoczęty i skoncentrowany, a samochód należycie przygotowany do jazdy. Jednym z najbardziej krytycznych pod względem bezpieczeństwa elementów są opony, którym policjanci zamierzają się przyglądać baczniej.
Właśnie z tego względu kierowcy nie powinni podczas kontroli drogowej parkować ze skręconymi kołami. Wówczas odsłaniamy wewnętrzną część bieżnika, która z racji obciążenia przedniej osi i geometrii zużywa się szybciej.
Polskie i europejskie prawo bardzo restrykcyjnie reguluje kwestie minimalnego dopuszczalnego bieżnika w oponach. Na terenie Unii Europejskiej mandat za brak opon letnich możesz otrzymać, jeśli jeździsz na kołach z bieżnikiem o głębokości poniżej 1,6 mm.
Dodatkowo dla samochodu ze zużytym bieżnikiem największym zagrożeniem jest deszcz i woda stojąca na drodze. Opona bez bieżnika przy dużych prędkościach może się unieść na powierzchni wody i sunąć po niej, jak podczas „puszczania kaczek” z płaskich kamieni po tafli jeziora.
Policjant wcale nie będzie musiał wyjmować żadnej miarki, bowiem czasem do oceny wystarczy sprawdzenie wskaźnika WTI (wypustki) w rowkach bieżnika.
Opony z kolcami
Polskie przepisy nie dopuszczają do użytku opon z kolcami. Jazda na takim ogumieniu, nawet w bardzo trudnych warunkach atmosferycznych może zakończyć się zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego.
Opony bez bieżnika
Podobnie jak w przypadku opon z kolcami, przepisy wyraźnie mówią także o zakazie używania na drogach publicznych sportowych opon bez bieżnika, czyli tzw. „slicków”.
Indeks prędkości
Wyjątkowa dociekliwość kontrolujących może ujawnić także niewłaściwy dla danego samochodu indeks prędkości opon. To także warto mieć na uwadze, dobierając nowe ogumienie do swojego samochodu lub je wymieniając.
Jaką karę można dostać?
Od 1 stycznia 2022 r. drastycznie wzrosły kary dla kierowców. Maksymalna wysokość mandatu została podniesiona 10-krotnie z 500 do 5000 zł, a grzywny nakładanej przez sąd z 5000 do 30 000 zł. Z kolei od 17 września maksymalna liczba punktów karnych za jedno wykroczenie urośnie z 10 do 15.
Jazda z nadmiernie zużytymi oponami to nie temat do dyskusji z policjantem. Nie ma co liczyć na pouczenie, bo najniższym wymiarem kary jest mandat. Funkcjonariusz ma prawo wystawić nawet 3 000 zł mandatu. Policjant może też zatrzymać dowód rejestracyjny. Z tego względu warto przed jazdą samemu skontrolować stan opon w swoim aucie.
Jak taryfikator mandatów 2022 zmienił przepisy o liczbie punktów karnych?
Maksymalny limit punktów karnych, po którego przekroczeniu można stracić prawo jazdy, nie zmienił się. Czyli nadal wynosi 20 punktów dla osób, które mają uprawnienia do prowadzenia pojazdu krócej niż rok, a 24 punkty dla pozostałych kierowców. Jednak nowelizacja taryfikatora mandatów od 17 września 2022 r. wprowadza szereg innych zmian przepisów w tej kwestii, które wyjaśniamy poniżej.
Wzrost maksymalnej liczby punktów karnych za jedno wykroczenie
Obecnie za jedno wykroczenie kierowca może dostać maksymalnie 10 punktów karnych, ale od 17 września 2022 r. (zamiast od 1 stycznia z powodu opóźnień w dostosowaniu rządowych systemów informatycznych), ta liczba wzrośnie do 15. Jednocześnie za złamanie następujących przepisów drogowych będzie można zostać ukaranym maksymalną liczbą 15 punktów karnych:
- sprowadzenie katastrofy w ruchu, sprowadzenie bezpośredniego niebezpieczeństwa katastrofy w ruchu, spowodowanie wypadku w ruchu;
- kierowanie pojazdem mechanicznym w stanie po użyciu alkoholu lub środka podobnie działającego do alkoholu;
- kierowanie pojazdem mechanicznym w stanie nietrzeźwości lub pod wpływem środka odurzającego;
- nieudzielenie pomocy ofiarom wypadku;
- używanie pojazdu w sposób zagrażający bezpieczeństwu osoby znajdującej się w pojeździe lub poza nim;
- omijanie pojazdu, który jechał w tym samym kierunku, lecz zatrzymał się w celu ustąpienia pierwszeństwa pieszemu;
- wyprzedzanie na przejściach dla pieszych i bezpośrednio przed nimi;
- nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu znajdującemu się na przejściu dla pieszych albo na nie wchodzącemu;
- niezatrzymanie pojazdu w razie przechodzenia przez jezdnię osoby niepełnosprawnej, używającej specjalnego znaku, lub osoby o widocznej ograniczonej sprawności ruchowej w celu umożliwienia jej przejścia;
- niezastosowanie się, w celu uniknięcia kontroli, do sygnału osoby uprawnionej do kontroli ruchu drogowego, nakazującego zatrzymanie pojazdu;
- niezastosowanie się do sygnałów świetlnych;
- niezastosowanie się do sygnałów i poleceń podawanych przez osoby uprawnione do kierowania ruchem drogowym;
- niezastosowanie się sygnałów i poleceń dawanych przez osoby uprawnione do kontroli ruchu drogowego;
- przekroczenie dopuszczalnej prędkości o więcej niż 70 km/h;
- niestosowanie się do znaku B-25 lub B-26 zakaz wyprzedzania;
- naruszenie zakazu objeżdżania opuszczonych zapór lub półzapór oraz wjeżdżania na przejazd, jeśli opuszczanie ich zostało rozpoczęte lub podnoszenie ich nie zostało zakończone;
- naruszenie wjeżdżania na przejeździe kolejowym za sygnalizator przy sygnale czerwonym, czerwonym migającym lub dwóch na przemian migających sygnałach czerwonych, lub za inne urządzenie nadające te sygnały;
- naruszenie zakazu wjeżdżania na przejazd kolejowy, jeśli po jego drugiej stronie nie ma miejsca do kontynuowania jazdy;
- jazda autostradą lub drogą ekspresową w kierunku przeciwnym niż wynikający z ustawy lub znaków drogowych;
- przewożenie więcej niż dwojga dzieci w pojeździe w sposób niezgodny z przepisami;
- przewóz osób pojazdem nieprzeznaczonym lub nieprzystosowanym do tego celu, bądź w liczbie przekraczającej liczbę miejsc określonych w dowodzie rejestracyjnym pojazdu albo wynikających z konstrukcyjnego przeznaczenia pojazdu niepodlegającego rejestracji, jeżeli liczba osób przewożonych w niewłaściwy sposób wynosi 10 osób lub więcej.