Zagrożenie dla przechodniów na chodnikach może pochodzić również z obszaru dachu budynku. Prawo budowlane, określone w artykule 61, nakłada na właściciela lub zarządcę obiektu budowlanego obowiązek zapewnienia bezpiecznego użytkowania obiektu. W ramach tego zobowiązania, przy zachowaniu należytej staranności, należy podejmować odpowiednie działania w przypadku wystąpienia czynników zewnętrznych, takich jak silne wiatry czy intensywne opady atmosferyczne. Te zjawiska mogą stanowić zagrożenie dla życia i zdrowia ludzi, bezpieczeństwa mienia oraz środowiska.
W praktyce oznacza to, że właściciel lub zarządca obiektu budowlanego ma obowiązek usuwania śniegu, sopli czy lodu zwisającego z dachu, aby uniknąć potencjalnych niebezpieczeństw dla przechodniów. To działanie jest kluczowe, aby spełnić wymogi bezpieczeństwa publicznego i chronić ludzi przed ewentualnymi wypadkami związanymi z oblodzonymi elementami budynku.
Niezastosowanie się do tych przepisów może prowadzić do konsekwencji prawnych. W przypadku zaniedbania w zakresie usuwania śniegu z dachu, właściciel lub zarządca obiektu budowlanego może zostać pociągnięty do odpowiedzialności zgodnie z przepisami prawa budowlanego, co może skutkować sankcjami administracyjnymi lub cywilnymi. Działa to jako dodatkowy środek zabezpieczający bezpieczeństwo publiczne i zachęcający do właściwego zarządzania nieruchomościami w kontekście warunków atmosferycznych.
Policja zaczęła kontrole w całym kraju
Reflektory retrofit LED są coraz popularniejsze na całym świecie, ale w Polsce używanie ich w samochodzie jest niezgodne z prawe. Kierowcy narażają się na problemy nie tylko podczas przeglądu samochodu. Podczas kontroli drogowej mogą zapłacić nawet 3000 zł mandatu.
Dlaczego światła retrofit LED są nielegalne?
Unia Europejska blokuje możliwość instalacji zestawów retrofit LED, ponieważ w ocenie urzędników nie wiadomo, jak będą wpływać na elementy reflektora, a także jaki snop światła utworzą. Lamp retrofit LED nie można używać na drogach publicznych, ale poza nimi już tak (np. tor wyścigowy). Rozwiązanie nie jest drogie – najtańsze zestawy można kupić już od kilkuset złotych.
Co grozi za jazdę ze światłami retrofit LED?
Użytkownik samochodu, który zainstaluje zestaw retrofit LED w reflektorach halogenowych robi to nielegalnie. Podczas kontroli drogowej będzie miał problemy. To samo dotyczy uzyskania przeglądu technicznego – stacja kontroli pojazdów nie przybije pieczątki i nie przedłuży ważności badania technicznego. Podczas rutynowej kontroli drogowej trzeba się liczyć z utratą dowodu rejestracyjnego i mandatem w wysokości od 20 do 3000 zł.
Mandat do 3 tys. zł za światła, policja zatrzyma też dowód rejestracyjny
– Za niedopełnienie tego obowiązku w ciągu dnia grozi mandat w wysokości 100 zł i 2 punkty karne. Niewłączenie właściwych świateł po zmroku (od zmierzchu do świtu), to już 6 punktów i 300 zł mandatu – przestrzegł policjant. Na tym jednak nie koniec, ponieważ – jak zaznaczył – wszystko zależy od konkretnych okoliczności.
– Jeśli światła posiadają poważne uszkodzenia, bądź usterki niemożliwe do usunięcia na miejscu kontroli policjant zatrzyma dowód rejestracyjny pojazdu i może nałożyć mandat karny w wysokości do 3 tys. zł – wyliczył przedstawiciel KGP.
Odzyskanie dowodu rejestracyjnego i powrót auta na drogi nastąpi po usunięciu usterki i uzyskaniu pozytywnego wyniku badania technicznego.