W mediach od pewnego czasu pojawiają się informacje o planowanej zmianie stawki VAT na paliwa od 1 stycznia. Aktualna sytuacja na rynku paliw budzi zainteresowanie, a kierowcy zastanawiają się, czy po nowym roku ponownie dojdzie do obniżenia stawki VAT na paliwo. Szczegóły dotyczące tych kwestii znajdują się w poniższym artykule.
Obecnie obowiązuje obniżona stawka VAT na paliwa, ale już od początku przyszłego roku istnieje możliwość przywrócenia standardowej stawki podatku. To wydarzenie budzi pewne obawy i pytania wśród kierowców, którzy zastanawiają się, jakie będą skutki tej zmiany dla cen paliw na stacjach.
Analiza aktualnej sytuacji na rynku paliw oraz prognozy na przyszły rok pozwolą lepiej zrozumieć, czy możemy spodziewać się kolejnej zmiany stawki VAT na paliwo. Artykuł ten zawiera pełne informacje na temat ewentualnych zmian podatkowych oraz ich potencjalnych wpływów na kierowców i rynek paliwowy.
Niższe stawki VAT na paliwo powrócą? Przekazano oficjalne stanowisko w tej sprawie
Wiceminister finansów Piotr Patkowski podczas rozmowy z PAP zaznaczył, że utrzymanie niższych stawek cen na paliwo przełożyłoby się na duże ryzyko wszczęcia procedury naruszeniowej wobec naszego kraju.
„Chcemy, aby rozwiązania, które gwarantują niższe ceny paliw Polakom nadal funkcjonowały. Wdrożyliśmy już mechanizmy, które chronią Polaków przed skutkami inflacji. Po pierwsze już w tym roku zamroziliśmy ceny gazu dla gospodarstw domowych, a także dla odbiorców wrażliwych, czyli takich podmiotów, jak m.in. szkoły, szpitale, domy opieki społecznej czy organizacje pozarządowe” – zaznaczył wiceminister finansów.
Dodał, że zamrożenie cen gazu w 2022 r. oznacza koszt dla budżetu państwa na poziomie 10 mld zł.
„Warto pamiętać, że zatrzymanie wzrostu cen energii w przyszłym roku za pomocą tego mechanizmu jest skuteczniejszym narzędziem do obniżenia rachunków dla konsumentów niż redukcja stawek VAT-u. W obliczu dynamicznych wzrostów cen nośników energii i gazu na światowych rynkach, obniżenie stawek VAT może prowadzić do pewnego zmniejszenia rachunków, ale ostatecznie koszty te mogą i tak być znacznie wyższe niż w latach 2021 czy 2022. Mechanizm zamrożenia cen energii prezentuje się zatem jako bardziej korzystne rozwiązanie z perspektywy odbiorców końcowych” – podkreślił Piotr Patkowski.
Co będzie dalej z cenami paliw w Polsce? Kierowcy muszą spodziewać się powrotu paliw za 9 złotych…
Wiceszef MF poinformował też, że Komisja Europejska wyraźnie wezwała Polskę, aby podnieść stawki VAT na paliwo, grożąc wszczęciem procedury naruszeniowej i pozwaniem naszego kraju przed Trybunał Sprawiedliwości UE. KE stwierdziła, że niższe stawki VAT na paliwo i w konsekwencji tańsze ceny paliwa dla Polaków groziłyby naruszeniem zasad wspólnego rynku UE.
„Utrzymanie niższych stawek cen na paliwo przekładałoby się na ryzyko wszczęcia procedury naruszeniowej przeciwko Polsce” – uważa Piotr Patkowski.
Piotr Patkowski stwierdził także, że ta kwestia mogłaby być podnoszona przy rozmowach o odblokowaniu środków z KPO dla Polski i że wyraźny nacisk ze strony Komisji Europejskiej spowodował, że Polska musiała powrócić do wcześniejszych stawek VAT na paliwo.