Podwyżki dają się we znaki nie tylko przeciętnemu konsumentowi, ale i producentom. Od początku roku 2023 r. popularne Ptasie Mleczko od Wedla jest lżejsze – gramatura spadła z 360 g do 340 g.
Skąd ta zmiana?
Lotte Wedel, właściciel marki, wyjaśnia, że powody decyzji to „największy od 30 lat wzrost cen surowców kluczowych dla branży słodyczy”. Podrożało zarówno masło, jak i cukier czy mleko, a nawet opakowania.
“Znów zmniejszyli nam Ptasie Mleczko! Jeszcze kilka dni temu to waniliowe ważyło 360 gramów, a dziś… 340! […] Znów dwie kostki wyparowały, a cena ta sama albo wyższa! A niech to gęś kopnie!” – napisała Katarzyna Bosacka. “W 1994 r. ważyło 500 g i przez kolejne lata sukcesywnie zmniejszała się jego gramatura. W 2018 r. było to 380 g, w 2020 – 360 g, a dziś już 340 g!” – napisała dziennikarka zajmująca się tematami zdrowia i żywienia.
Zmniejszenie wagi opakowania Ptasiego Mleczka to tzw. downsizing, czyli zmniejszenie zawartości opakowania produktu, przy jednoczesnym utrzymaniu ceny. Taka metoda stosowana jest głównie w produktach spożywczych i chemicznych. Z uwagi na szalejącą inflację producenci coraz częściej wykorzystują tę technikę, aby ukryć fakt, że ceny ich produktów rosną. W efekcie klienci płacą więcej za mniej.
Podwyżki sprawiły, że Ptasie Mleczko schudło. Lotte Wedel tłumaczy
Szczegóły decyzji producenta poznał Portal Spożywczy. „W drodze licznych badań konsumenckich i testów zweryfikowaliśmy więc możliwość zmiany jego wagi z 360 do 340 g, utrzymując kluczowe dla konsumentów – smak i kształt pojedynczej pianki oraz ich ilość sztuk w opakowaniu” – poinformowało biuro prasowe Wedla cytowane przez portal.
„Dzięki temu udało nam się zoptymalizować koszt produktu, który w przypadku utrzymania obecnej gramatury oznaczałby dotkliwy wzrost ceny dla konsumenta” – czytamy w odpowiedzi firmy.