Wakacje.pl prowadzi serwis internetowy prezentujący oferty urlopowe różnych biur podróży do miejsc na całym świecie, w tym rodzinne wyjazdy na narty, wakacje na egzotycznych wyspach, pakiety wycieczkowe. UOKiK ostrzega jednak, że podane ceny mogą wprowadzać w błąd.
Przykładowo: na stronie z wynikami wyszukiwania 7 dni w 5-gwiazdkowym hotelu na Riwierze Tureckiej w przeliczeniu na osobę kosztowało 2111 zł, a po wejściu na stronę danej oferty i zaktualizowaniu ceny – 2558 zł.
– Postawiłem spółce Wakacje.pl zarzut wprowadzania konsumentów w błąd. Cena to jedno z podstawowych kryteriów, które bierzemy pod uwagę, planując wyjazd. Przedsiębiorcy mają obowiązek rzetelnie o niej informować, uwzględniać wszystkie jej elementy i dbać o aktualność. To pierwsze takie działanie na rynku usług turystycznych. Będziemy się dalej przyglądać praktykom dotyczącym podawania cen w tej branży niezależnie od tego, czy są to duże biura podróży, małe firmy czy portale pośredniczące w sprzedaży ofert – przekazał Tomasz Chróstny, Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Monitoring UOKiK Wakacje.pl wykazał, że blisko 2/3 badanych ofert miało problem z zaniżonymi cenami w wynikach wyszukiwania. W około 10% przypadków ceny wyświetlane w wyszukiwarce były zawyżone. Różnice pomiędzy cenami widocznymi w wynikach wyszukiwania i na stronach poszczególnych ofert wahały się od kilkudziesięciu do kilkuset złotych na uczestnika wyjazdu.
– Niepełne lub nieaktualne ceny w wynikach wyszukiwania mają też wpływ na wyniki sortowania ofert według kryterium od najtańszej oraz wyniki ich filtrowania w określonym przedziale cenowym. W efekcie konsumenci mogą dostać dezinformujące dane, np. rzeczywiście najtańsza oferta może się znaleźć na dalekim miejscu. Może to utrudniać dokonanie optymalnego wyboru usługi – wyjaśnia Tomasz Chróstny, Prezes UOKiK.
Od lipca 2022 r – już w trakcie procedury interpretacyjnej – Wakacje.pl zaczęły pojawiać się w wynikach wyszukiwania symbolu, a po jego rozwinięciu pojawiła się informacja, że w niektórych przypadkach ceny mogą ulec zmianie. Zdaniem dyrektora urzędu nie zmienia to faktu, że konsumenci mogą być dalej wprowadzani w błąd. W przypadku naruszenia zbiorowych interesów konsumentów grozi kara grzywny w wysokości do 10%. Roczny obrót przedsiębiorcy