Poczta Polska wymyśliła nową usługę o nazwie Q-Doręczenie, w której pobiera opłatę za wysłanie wiadomości e-mail. Koszt jednej dostawy elektronicznej to 2,20 zł.
Ta płatna usługa e-mail może być wykorzystywana przez podmioty prywatne, takie jak firmy, przedsiębiorcy, stowarzyszenia, prawników i osoby fizyczne do komunikacji między sobą.
Zgodnie z instrukcją obsługi Poczty Polskiej (PP), nowa usługa Q-Doręczenia może zostać aktywowana w panelu usług przez skonfigurowany adres do doręczeń elektronicznych (ADE). Ta nowa usługa pozwala na komunikowanie się zarówno z osobami fizycznymi, jak i firmami przy użyciu swojego Adresu Doręczeń Elektronicznych (ADE).
Dotychczasowa usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego była dostępna tylko dla komunikacji z jednostkami publicznymi – organami władzy publicznej, w tym administracji samorządowej. Ta usługa, znana jako Publiczna Usługa Rejestrowanego Doręczenia Elektronicznego (PURDE), jest dostępna od 5 października 2021 roku.
„Wysyłka pomiędzy nadawcą i odbiorcą jest realizowana przez system teleinformatyczny zaufanego dostawcy, który po przejściu zewnętrznego audytu przez firmę akredytowaną w ramach Unii Europejskiej, po pozytywnym wyniku, może ubiegać się o wpis na tzw. listę dostawców usług zaufania” – wyjaśniono.
System jak zapewnia PP jest bezpieczny i inteligentny. „Istnieją dowody na różne zdarzenia, które są opatrzone określeniem czasowym i ustaleniem wskazania elektronicznego źródła dostawcy.”
Założenie Adresu Doręczeń Elektronicznych (ADE) możliwe jest po złożeniu wniosku o jego nadanie do ministra właściwego ds. informatyzacji. Można to zrobić poprzez stronę internetową gov.pl. „Nadawanie ADE przez ministra oraz zarządzana przez niego baza adresów elektronicznych (BAE) daje gwarancję, że wiemy dokładnie z kim prowadzimy korespondencję, nie ma możliwości podszycia się pod inną osobę” – wskazano. Dodano, że użytkownik chcąc skorzystać z usługi musi zalogować się np. profilem zaufanym.
Z kolei jeśli prowadzimy działalność gospodarczą możemy skorzystać z opcji skorzystać z opcji „Podpisz umowę” i przekazać swoje dane kontaktowe w celu zawarcia umowy, a co za tym idzie płacić za nadane przesyłki raz w miesiącu, po otrzymaniu faktury. Jeśli nie mamy stałej umowy z Pocztą Polską, to przed wysłaniem e-listu musimy go najpierw opłacić. Za wysłanie jednej wiadomości państwowy operator liczy sobie 2,20 zł.