Bruksela dąży do osiągnięcia zerowej liczby ofiar śmiertelnych na drogach do 2050 roku, a jednym z proponowanych sposobów na osiągnięcie tego celu jest ograniczenie możliwości prowadzenia pojazdów przez osoby powyżej 70 roku życia.
POLECAMY: Ministerstwo Sprawiedliwości chce niższej kary za przekroczenie prędkości
Komisja Europejska rozważa zmiany przepisów dotyczących prawa jazdy, w tym wprowadzenie okresu próbnego dla młodych kierowców, cyfrowego dokumentu dla wszystkich kierowców w UE oraz wspólnej bazy punktów karnych. Dodatkowo, Bruksela chciałaby, aby orzeczenie lekarskie o zakazie prowadzenia pojazdu obowiązywało we wszystkich krajach UE. Niemieckie media donoszą, że plany UE nie ograniczają się jedynie do tych propozycji, ale obejmują także obostrzenia dla kierowców powyżej 70 roku życia, w tym regularne badania kontrolne co 5 lat.
W Polsce, mimo że osoby starsze są najszybciej rosnącą grupą kierowców, to według krajowych statystyk są one jedną z bezpieczniejszych grup prowadzących pojazdy. Wskaźnik liczby wypadków spowodowanych przez kierowców w wieku 60 plus wynosił w 2021 roku 3,49 na 10 tysięcy osób, podczas gdy w grupach wiekowych 18-24 i 25-39 lat wynosił odpowiednio 13,77 i 7,85, a dla grupy wiekowej 40-59 lat wynosił 5,46. W Polsce nie ma obecnie dodatkowych restrykcji dotyczących kierowców w podeszłym wieku, jednak osoby z problemami zdrowotnymi muszą powtarzać badania lekarskie w określonych odstępach czasu, aby zachować uprawnienia do prowadzenia pojazdów.