Branża piwowarska wprowadzi nowe oznaczenia na butelkach z piwem, aby wskazać, że spożycie alkoholu jest dozwolone tylko dla osób pełnoletnich. Według komunikatu, ta zmiana będzie dotyczyła również bezalkoholowych piw.
Polskie prawo jest pod względem sprzedaży alkoholu proste. Wszystko, co ma 0,5 proc. alkoholu jest napojem alkoholowym i kupująca go osoba musi być pełnoletnia.
Piwo bezalkoholowe jest napojem bez alkoholu więc może być kupowane przez nieletnich. Jednak zarówno Państwowa Agencja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych (PARPA), jak i sami producenci zrzeszeni w Związku Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego – Browary Polskie uważają, że piwo to świat dorosłych do którego dzieci nie mają wstępu i nie powinny być do niego przyzwyczajane. Dlatego producenci wyszli z inicjatywą zmian oznaczeń etykiet na opakowaniach.
„Całkowitą nowością jest wprowadzenie oznaczenia ’18+’ na opakowania piw bezalkoholowych. Producenci chcą w ten sposób dotrzeć do konsumentów, sprzedawców i rodziców ze swoim stanowiskiem. Branża piwowarska wielokrotnie już mówiła, a teraz pokazuje to także na swoich produktach, że wszystkie piwa, również bezalkoholowe, mogą być sprzedawane i konsumowane wyłącznie przez osoby pełnoletnie. Świat piwa to świat dorosłych, do którego osoby nieletnie nie powinny mieć dostępu” – piszą Browary Polskie.
Nowe znaki są już stopniowo wprowadzane i znajdą się na każdym opakowaniu piw warzonych przez członków Związku Browary Polskie (Kompania Piwowarska, Grupa Żywiec oraz Carlsberg Polska) do końca 2023 r.