Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów stwierdza, że działania zarządcy parkingu, polegające na ograniczaniu sposobów składania reklamacji, informowaniu o możliwym wydłużeniu czasu odpowiedzi oraz straszeniu poniesieniem kosztów windykacyjnych i egzekucyjnych, są niezgodne z prawem.
POLECAMY: NAS: Wyznanie nie jest przesłanką zwalniająca z obowiązku na rzecz wojska
Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów nałożył na APCOA Parking Polska karę ponad 820 tys. zł za stosowanie praktyk naruszających prawa konsumentów. W związku z tym Urząd wystąpił o wyjaśnienia do spółek ATPark i Europark, również będących operatorami parkingów. Skargi dotyczące praktyk APCOA Parking Polska dotarły do UOKiK z różnych regionów Polski i odnosiły się do działań przedsiębiorcy w parkingu przy szpitalach, biurowcach, hotelach i centrach handlowych na terenie całego kraju.
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów uznał, że APCOA Parking Polska naruszała prawa konsumentów poprzez ograniczanie sposobów składania reklamacji. Przedsiębiorstwo dopuszczało tylko dwa rodzaje zgłoszeń: poprzez formularz na stronie internetowej lub listownie na adres siedziby, a nie uwzględniało innych form, takich jak reklamacje składane drogą mailową czy osobiście. Tym samym APCOA Parking Polska działała w sposób niezgodny z prawem.
UOKiK dodaje, że APCOA Parking Polska informowała klientów, że termin rozpatrzenia reklamacji może przekroczyć 30 dni. Taka praktyka jest sprzeczna z ustawą o prawach konsumenta, która stanowi, że przedsiębiorca nie może samodzielnie wydłużać czasu udzielenia odpowiedzi na reklamację. Do 1 stycznia 2023 r. reklamacja była uznana, jeśli przedsiębiorca nie udzielił odpowiedzi w ciągu 30 dni od otrzymania zgłoszenia. Nowe przepisy, wynikające z implementacji dyrektywy Omnibus, skróciły ten czas do 14 dni.
Reklamacja nie może ograniczać uprawnień konsumentów
Klienci, którzy złożyli reklamację w związku z „wezwaniem do wniesienia opłaty dodatkowej” za korzystanie z parkingów APCOA, zostali poinformowani przez spółkę, że jeśli nie uregulują wskazanej kwoty, to zostaną obciążeni kosztami windykacji oraz postępowania egzekucyjnego. Informacja ta brzmiała zdecydowanie i sugerowała, że nie ma możliwości uniknięcia tych kosztów.
„Tak przekazywane miało na celu wywołanie nieuzasadnionej obawy i mogło wpłynąć na decyzję odnośnie uiszczenia żądanych przez firmę opłat. Tymczasem APCOA musiałaby najpierw skierować sprawę na drogę postępowania sądowego, a dopiero w dalszej kolejności – do organu egzekucyjnego, np. komornika. Co więcej, na każdym z tych etapów konsumenci mogli zostać zwolnieni z ponoszenia dodatkowych kosztów” – czytamy w komunikacie UOKiK.
Procedura reklamacyjna nie może ograniczać uprawnień konsumentów. To oni, a nie przedsiębiorca, powinni mieć możliwość wyboru preferowanego sposobu składania reklamacji. Co więcej, informacje przekazywane przez spółkę powinny być prawdziwe i kompletne. Gdyby konsumenci nie zostali wprowadzeni w błąd, mogliby zdecydować o zasadności dalszego dochodzenia swoich praw czy podjęcia obrony przed sądem – mówi Tomasz Chróstny, Prezes UOKiK.
Parkingi pod lupą UOKiK
UOKiK informuje, że oprócz APCOA Parking Polska, wezwania do zmiany praktyk i postanowień, które mogą naruszać zbiorowe interesy konsumentów, otrzymały także dwie inne spółki – ATPark z Jaworza oraz Europark z Warszawy. Obie firmy działające na terenie całego kraju, według Urzędu, ograniczają sposoby składania reklamacji oraz informują o konieczności poniesienia dodatkowych kosztów w związku z nieuiszczeniem żądanych opłat.
APCOA przedstawia swoje stanowisko
Podobnie nie jest wymagalna naliczona kara. UOKiK prowadził postępowanie od października 2021 r. Badając szereg aspektów działalności APCOA, organ nie zdecydował się na postawienie zarzutów w zakresie sposobu organizacji parkingów, zasad ich działania, w tym naliczania opłat dodatkowych czy też oznakowania, a także sposobu rozstrzygania konkretnych spraw konsumentów. Prezes UOKiK przyznał w uzasadnieniu decyzji, że zakwestionowane ostatecznie w decyzji działania APCOA nie były umyślne. Uważamy też, że w wyniku stosowanych praktyk konsumenci nie ponieśli szkody. Naszą działalność opieramy na uczciwych relacjach z klientami i dążymy do udoskonalania wysokich standardów prowadzonej przez nas działalności.
=