Unia Europejska planuje wprowadzić nowy podatek, który nazywany jest opłatą. Celem tego podatku jest pobieranie opłat od firm za korzystanie z infrastruktury niezbędnej do prowadzenia działalności w e-biznesie.
POLECAMY: Od stycznia 2024 r. zmiany w zakresie dokonywania płatności bezgotówkowych
Przedstawiane rozwiązanie ma na celu zwiększenie dochodów Unii Europejskiej poprzez opodatkowanie firm korzystających z infrastruktury umożliwiającej prowadzenie działalności e-biznesowej. W istocie, sama opłata za dostęp do sieci, tak jak dotychczasowe opłaty za łącze, okazała się niewystarczająca.
Na początku planowano opodatkować tzw. gigantyczne przedsiębiorstwa technologiczne, których działalność w dużej mierze opiera się na wykorzystywaniu internetu. Jednak później prawdopodobnie podatek ten zostałby rozszerzony na pozostałe podmioty.
Unia Europejska wyjaśnia, że te firmy nie opłacają tradycyjnej infrastruktury, dlatego należy do wspólnej puli wkładać opłaty za korzystanie z przepustowości sieci.
Skutki takiego opodatkowania można przewidzieć. Usługi oparte na sieci internetowej mogą stać się droższe, ponieważ ostatecznie to konsumenci poniosą koszty związane z podatkami, opłatami i daninami.
Eksperci zwracają uwagę na dodatkowe zagrożenia. Wprowadzenie takiego podatku może wzmocnić dominację dużych korporacji, a dla początkujących przedsiębiorstw budowanie biznesu stanie się trudniejsze ze względu na dodatkowe regulacje i wyższe opłaty.
Fundacja Startup Poland dodatkowo ostrzega, że wprowadzenie takiej regulacji mogłoby spowodować, że internet stałby się rynkiem opartym na podaży i popycie, gdzie priorytetem byliby ci, którzy płacą więcej. Wizja pakietów, w których niektóre usługi działają, a inne nie, oraz istnienie nielimitowanych pakietów tylko dla bogatych, którzy mają pełny dostęp do usług, byłoby porównywalne do sytuacji selektywnego dostarczania energii elektrycznej, wody lub usług telekomunikacyjnych.
Ta sytuacja mogłaby wpłynąć na zasady równego dostępu do informacji i usług w internecie, co z kolei mogłoby wpływać na innowacyjność, konkurencyjność i możliwości rozwoju dla mniejszych firm i startupów.