Poprawnie działający wodomierz jest niezbędny, aby określić poziom zużycia wody zarówno w danym mieszkaniu, jak i w całym bloku. Błędy w funkcjonowaniu tego urządzenia mogą spowodować nie lada kłopoty i konieczność dopłacenia do rachunków. Kto za to odpowiada? Okazuje się, że udzielenie odpowiedzi na to pytanie nie jest łatwe.
Mieszkanie w bloku – czy to w ramach wspólnoty, czy też spółdzielni mieszkaniowej – może nastręczać wielu kłopotów, zwłaszcza związanych z użytkowaniem powierzchni wspólnych oraz rozliczaniem różnego rodzaju opłat za media. Wystarczy, że któreś z urządzeń pomiarowych przestanie dobrze działać, a właściwie wszyscy mieszkańcy mogą mieć problemy z rozliczeniem opłat za wodę, prąd czy gaz. Co zrobić, gdy awaria dotyczy wodomierza? Kto odpowiada za jego poprawne działanie? Aby odpowiedzieć na te pytania trzeba wziąć pod uwagę szereg kwestii.
Kto odpowiada za błędy w działaniu wodomierza?
Zgodnie z art. 5 ust. 2 5 ust. 2 ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków, jeżeli umowa o zaopatrzenie w wodę lub odprowadzanie ścieków nie stanowi inaczej, odbiorca usług odpowiada za zapewnienie niezawodnego działania posiadanych instalacji i przyłączy wodociągowych lub instalacji i przyłączy kanalizacyjnych z urządzeniem pomiarowym włącznie. Tym samym należy pamiętać, że:
- zasadniczo to odbiorca usług odpowiada za prawidłowe działanie wodomierza;
- jednak nie ma przeszkód, aby w umowie o zaopatrzenie w wodę ustalić inne zasady odpowiedzialności za wodomierz, przenosząc ją np. na dostawcę;
- dlatego kluczowym dokumentem dla ustalenia zakresu odpowiedzialności za prawidłowe działanie wodomierza jest umowa o zaopatrzenie w wodę.
W przypadku wspólnot bądź spółdzielni mieszkaniowych istotną kwestią jest zbadanie, kogo w takich przypadkach uznaje się za „odbiorcę usług”? Czy będą nimi właściciele pojedynczych lokali, czy też wspólnota bądź spółdzielnia jako całość?
Odbiorca usług we wspólnocie bądź w spółdzielni mieszkaniowej
Odbiorca usług to – zgodnie z art. 2 pkt 3 ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków – każdy, kto korzysta z usług wodociągowo-kanalizacyjnych z zakresu zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków na podstawie pisemnej umowy z przedsiębiorstwem wodociągowo-kanalizacyjnym. W związku z tym istotne są tu dwa zagadnienia: kto korzysta z usług oraz kto zawarł umowę z przedsiębiorstwem wodociągowo-kanalizacyjnym.
Na pierwszy rzut oka wydawać by się mogło, że korzystającym z usług będzie właściciel danego mieszkania. Jednak w realiach różnego rodzaju bloków mieszkalnych sprawa nie jest tak prosta. W praktyce rzadko kiedy pojedynczy mieszkańcy zawierają swoje indywidualne umowy i zupełnie niezależnie od siebie się rozliczają. Standardem raczej jest podpisanie – w imieniu wspólnoty bądź spółdzielni – jednej umowy, zamontowanie w bloku licznika głównego oraz liczników dla poszczególnych mieszkań.
Trzeba dobrze zredagować umowę i szybko zgłaszać nieprawidłowości
W takich okolicznościach tym bardziej istotne jest prawidłowe zredagowanie umowy z dostawcą wody oraz jak najszybsze zgłaszanie wszelkich wątpliwości co do prawidłowości działania liczników: najpierw zarządcy budynku, a za jego pośrednictwem przedsiębiorstwu wodno-kanalizacyjnemu. W przeciwnym razie może okazać się, że mieszkańcy zostaną obciążeni np. koniecznością zapłaty dodatkowych środków za wykorzystanie wody, która nie została zarejestrowana przez nieprawidłowo działający wodomierz.
Choć oczywiście trzeba pamiętać, że samo wystawienie takiej „niedopłaty” nie oznacza, że od razu trzeba ją regulować. Zawsze warto sprawdzić, czy w okolicznościach konkretnego przypadku mieszkańcy rzeczywiście odpowiadają za nieprawidłowo działający wodomierz. Poza tym, nawet jeżeli okaże się, że rzeczywiście mieszkańcy muszą wyrównać opłaty za pobór wody, to wcale nie zamyka sprawy ich wzajemnych rozliczeń między sobą. W końcu może okazać się – przykładowo – że to zarządca budynku w danym przypadku odpowiada za skutki awarii wodomierza.
Drogi czytelniku przypominamy, że wszystkie sprawy prawne w tym sprawa, o jakiej piszemy, potrafią być zawiłe i często wymagają uzyskania pomocy prawnika. Warto przed podjęcie kraków prawnych zawsze omówić je z prawnikiem.
Skontaktuj się z nami już teraz. Przeanalizujemy Twoją sprawę i sprawdzimy dokładnie, co da się zrobić w Twojej sprawie. Nasi eksperci pomogli już niejednemu klientowi, który myślał, że jest już w sytuacji bez wyjścia.
Napisz do nas lub zadzwoń już teraz.
☎️ 579-636-527
Podstawa prawna: