Kierowcy posiadający większe i cięższe samochody będą szczególnie dotknięci nowym podatkiem. Jednak warto zauważyć, że zakres opłaty został tak zaplanowany, aby większa liczba kierowców odczuła to na własnym portfelu. Całe działanie ma na celu promowanie ekologii i ochrony klimatu, jednak efektem ubocznym będzie konieczność pogłębienia wydatków przez kierowców.
Nowy podatek ma za zadanie zachęcić kierowców do korzystania z bardziej przyjaznych środowisku i ekologicznych środków transportu, jak również do zmniejszenia emisji zanieczyszczeń. Kierowcy będą musieli ponieść dodatkowe koszty, które mają zrekompensować wpływ ich pojazdów na środowisko. Jednakże, wpływ opłaty dotknie nie tylko tych posiadających większe samochody, ale także szeroką grupę kierowców.
Krytycy podkreślają, że wprowadzenie nowego podatku bez wnikliwego planu zrównoważonego rozwoju infrastruktury transportu publicznego może negatywnie wpływać na kierowców, zwłaszcza tych z mniejszych miejscowości i obszarów wiejskich, gdzie alternatywne środki transportu mogą być ograniczone. W rezultacie, konieczność ponoszenia wyższych opłat może być dla nich dodatkowym obciążeniem finansowym.
Ważne jest znalezienie równowagi między ekologicznymi celami a umiarkowanym obciążeniem dla kierowców. Konieczne jest również podejmowanie działań na rzecz rozwijania infrastruktury transportu publicznego, alternatywnych form transportu i promowania bardziej ekologicznych rozwiązań, aby dać kierowcom realne możliwości wyboru. W ten sposób można wspierać ochronę środowiska i równocześnie minimalizować negatywne skutki dla kierowców.
Nowy podatek dla konkretnej grupy kierowców
Obecnie wiele miast w Europie boryka się z problemem zatłoczonych ulic, a dodatkowo obserwuje się tendencję do nadmiernego korzystania z samochodów, nawet w sytuacjach, gdy nie jest to konieczne. Wielu ludzi ma już więcej niż jeden samochód w rodzinie, co tylko zwiększa problem przeludnienia dróg. W odpowiedzi na te wyzwania, wprowadzany jest nowy podatek, który ma dotknąć większość kierowców i samochodów.
Istnieje wiele różnych strategii i środków, które mają na celu walkę z zatłoczeniem miast. Jednym z rozwiązań jest budowa podziemnych parkingów, ale tego rodzaju projekty wymagają czasu i inwestycji. Dlatego łatwiej sięgnąć po rozwiązania, które zakładają wprowadzenie dodatkowego podatku.
Przykładem kraju, który od dawna podejmuje działania mające na celu ograniczenie liczby samochodów w mieście, jest Francja. Wielu miastom we Francji zależy na ograniczeniu korzystania z samochodów jako środka transportu. Przykładem jest Lyon, gdzie argumentuje się, że większe samochody zajmują więcej miejsca i powinny płacić wyższe podatki ze względu na swoją masę i wyższą emisję spalin. Dążenie do karania takiego zachowania jest zrozumiałe. Warto jednak zauważyć, że samochody elektryczne będą oceniane inaczej, pomimo że również są większe i cięższe od tradycyjnych pojazdów.
Wprowadzenie takiego podatku ma na celu skłonienie kierowców do rezygnacji z samochodów na rzecz bardziej ekologicznych środków transportu, jak również zmniejszenie emisji zanieczyszczeń. Jednak ważne jest, aby taka opłata była równoważna i uwzględniała dostępność alternatywnych środków transportu, takich jak rozwinięta sieć transportu publicznego czy infrastruktura dla rowerzystów. W ten sposób można stworzyć zachęty do zmiany nawyków transportowych, jednocześnie uwzględniając różne potrzeby i ograniczenia mieszkańców miast.
SUV-y będą miały ciężkie życie
Od 1 stycznia 2024 roku właściciele samochodów spalinowych o masie poniżej 1 tony w Lyonie będą musieli płacić stałą opłatę w wysokości 70 złotych miesięcznie, podobnie jak właściciele elektrycznych pojazdów ważących powyżej 2 ton. Natomiast kierowcy posiadający samochody o masie powyżej 1 tony, czyli praktycznie wszystkie pojazdy, będą zobowiązani do płacenia podatku w wysokości 140 złotych miesięcznie.
Podobne rozwiązania zostały również wprowadzone w Paryżu, gdzie szczególnym celem radnych jest ograniczenie użytkowania dużych SUV-ów. Wprowadzono już kilka środków mających na celu kontrolowanie ich ruchu, takie jak obniżenie dopuszczalnej prędkości w stosunku do innych pojazdów czy określenie dedykowanych pasów ruchu dla tych samochodów.
Te inicjatywy społecznej sprawiedliwości i ochrony środowiska szybko się rozprzestrzeniają, dlatego można oczekiwać, że wkrótce podobne opłaty zostaną wprowadzone również w innych krajach Unii Europejskiej. Celem tych działań jest zachęcenie kierowców do rezygnacji z używania bardziej ekstremalnych i większych pojazdów na rzecz bardziej zrównoważonych i przyjaznych dla środowiska środków transportu.