Od lipca 2024 roku w Warszawie planowane jest wprowadzenie strefy ochrony powietrza, która ma na celu poprawę jakości powietrza w centrum miasta. W ramach tej strefy zostaną wprowadzone ograniczenia dotyczące pojazdów o wysokim poziomie emisji zanieczyszczeń.
W praktyce oznacza to, że pojazdy, które nie spełniają określonych norm emisji, nie będą miały dostępu do centrum Warszawy. Głównie dotyczy to starszych samochodów, które charakteryzują się słabszymi parametrami emisyjnymi. Na podstawie tych norm zostaną ustalone konkretne kryteria, które pojazd musi spełnić, aby uzyskać zgodę na wjazd do strefy czystości powietrza.
Duże zmiany w Warszawie
Wprowadzenie strefy ograniczeń w centrum stolicy ma na celu poprawę jakości powietrza oraz redukcję emisji szkodliwych substancji, które są szkodliwe dla zdrowia ludzi. W ramach tych ograniczeń obowiązywać będą pewne restrykcje dotyczące różnych rodzajów pojazdów.
W centrum Warszawy nie będą mogły wjeżdżać samochody z silnikiem diesla, które mają więcej niż 18 lat, oraz pojazdy benzynowe, które mają co najmniej 27 lat. To oznacza, że kierowcy będą musieli sprawdzić, czy ich pojazd spełnia wymagane normy emisji, aby móc swobodnie poruszać się po centrum miasta.
Prezydent Warszawy, Rafał Trzaskowski, wyraził przekonanie, że wprowadzenie strefy ograniczeń jest skutecznym środkiem w walce z najbardziej toksycznymi pojazdami. Plan obejmuje okres od lipca 2024 roku do 2032 roku, w celu stopniowego zmniejszania zanieczyszczenia powietrza, które ma negatywny wpływ na nasze zdrowie.
Wdrażanie takich restrykcji ma na celu ochronę zdrowia mieszkańców oraz poprawę jakości życia w stolicy. Zanieczyszczenie powietrza jest poważnym problemem, który przyczynia się do występowania chorób układu oddechowego i innych schorzeń. Poprzez ograniczenie ruchu najstarszych i najbardziej zanieczyszczających pojazdów, miasto dąży do poprawy jakości powietrza oraz tworzenia bardziej przyjaznego środowiska dla wszystkich mieszkańców.
Posypią się mandaty
Kontrolę przestrzegania nowych zasad strefy ograniczeń będą prowadzić zarówno policja, jak i straż miejska. Kierowcy, którzy naruszą te przepisy, będą musieli liczyć się z nałożeniem mandatu w wysokości 500 złotych.
Podczas konferencji prasowej, prezydent Trzaskowski podkreślił, że zasady dotyczą wszystkich kierowców, zarówno mieszkańców Warszawy, jak i osób przyjezdnych. Jednakże, wskazał, że większość autobusów komunikacji miejskiej i śmieciarek już teraz spełnia wymagania strefy, które będą obowiązywały od 2024 roku. W kolejnych przetargach planuje się uwzględnianie tych przepisów, aby dalsze pojazdy również były zgodne z wymaganiami dotyczącymi emisji.
Prezydent Trzaskowski zaznaczył, że miasto rozpoczyna konsultacje w celu omówienia tempa wprowadzania tych zmian oraz obszaru ich obejmowania. W pierwszej fazie proponuje się wprowadzenie strefy czystego transportu w tzw. funkcjonalnym centrum miasta, obejmującym głównie obszar śródmieścia i przyległe dzielnice. Jednak decyzje w tej sprawie będą podejmowane po konsultacjach z mieszkańcami.
Wprowadzenie strefy ograniczeń ma na celu zmniejszenie emisji zanieczyszczeń powietrza i poprawę jakości życia w stolicy. Wdrażanie takich środków ma na celu promowanie ekologicznego transportu i świadomości ekologicznej wśród mieszkańców. Oczekuje się, że wprowadzenie strefy czystego transportu przyczyni się do poprawy jakości powietrza oraz zachęci kierowców do korzystania z bardziej ekologicznych środków transportu, takich jak pojazdy zero- i niskoemisyjne.