Od 10 lipca obowiązuje nowy przepis dotyczący obowiązkowego wyposażenia samochodów, za którego brak kierowcy mogą zostać ukarani mandatem w wysokości nawet 2000 złotych. Nowe przepisy mają na celu zoptymalizowanie wyposażenia samochodowego tak, aby współpracowało z kierowcą i nie ograniczało jego swobody działania podczas jazdy. Zgodnie z tymi przepisami, producenci będą mieli do wyboru cztery różne opcje systemów informacji zwrotnej dla kierowcy, które będą mogli dostosować do swoich pojazdów.
Jedną z opcji jest emitowanie ostrzeżeń akustycznych lub wibracyjnych w przypadku przekroczenia dozwolonej prędkości na danym odcinku drogi. Ostrzeżenia te mają za zadanie zwrócić uwagę kierowcy na naruszenie przepisów i skłonić go do dostosowania prędkości. Kolejna opcja obejmuje wykorzystanie haptycznego sprzężenia zwrotnego za pomocą pedału przyspieszenia. Poprzez subtelne zastosowanie siły w pedale przyspieszenia, kierowca będzie uświadamiany o konieczności zwolnienia. Ważne jest jednak, że kierowca zachowa pełną kontrolę nad pojazdem i będzie mógł zignorować to sprzężenie zwrotne, kontynuując jazdę zgodnie ze swoimi preferencjami.
Przedstawione różne opcje sprzężenia zwrotnego mają na celu zapewnienie elastyczności i dostosowania do preferencji kierowcy. Systemy te mają działać we współpracy z kierowcą, dostarczając subtelne ostrzeżenia i wsparcie, jednocześnie zachowując pełną kontrolę nad pojazdem. Takie rozwiązania mają na celu zwiększenie świadomości kierowcy w zakresie jego zachowania na drodze oraz umożliwienie mu podejmowania odpowiednich decyzji w zależności od sytuacji.
Wprowadzenie tych nowych przepisów ma na celu poprawę bezpieczeństwa na drogach poprzez świadomość kierowców i eliminację nadmiernych przekroczeń prędkości. Odpowiednie wyposażenie samochodu w systemy informacji zwrotnej może przyczynić się do zmniejszenia liczby wypadków i poprawy ogólnego bezpieczeństwa na drogach. Warto zaznaczyć, że systemy te nie mają na celu ograniczania swobody działania kierowcy, ale raczej stanowią dodatkowe narzędzie do zwiększenia świadomości i odpowiedzialności na drodze.
Nowe wyposażenie będzie kosztować fortunę
Wprowadzenie nowych przepisów dotyczących bezpieczeństwa na drogach, w tym obowiązkowego wyposażenia samochodów w inteligentne wspomaganie prędkości (ISA), jest częścią ambitnego planu Unii Europejskiej mającego na celu eliminację ofiar śmiertelnych w wyniku wypadków drogowych do roku 2030. Choć jest to wyzwanie, stanowi ono ważny krok w kierunku poprawy bezpieczeństwa na drogach w Europie, mając jednocześnie wpływ na naszą codzienną mobilność i finanse.
W 2019 roku Europejska Rada Bezpieczeństwa Transportu przyjęła propozycję wprowadzenia nowego wyposażenia do samochodów, co stało się warunkiem koniecznym do sprzedaży pojazdów na terenie Unii Europejskiej. Obecnie, w tzw. roku przejściowym, te przepisy stopniowo wchodzą w życie.
Od lipca 2022 roku wprowadzenie inteligentnego wspomagania prędkości (ISA) stało się obowiązkowe dla nowych modeli i typów pojazdów wprowadzanych na rynek, a od lipca 2024 roku będzie dotyczyć wszystkich nowych samochodów wprowadzanych na rynek. Samochody pozbawione tego systemu nie będą mogły otrzymać homologacji ani być sprzedawane w Unii Europejskiej.
ISA to zaawansowany system, który pomaga kierowcom utrzymać odpowiednią prędkość na drodze. Dzięki różnym czujnikom i danym nawigacyjnym system monitoruje prędkość pojazdu i dostosowuje ją do ograniczeń obowiązujących na danej trasie. Jeśli kierowca przekroczy dopuszczalną prędkość, system dostarcza mu informacji zwrotnej w postaci ostrzeżeń dźwiękowych, wizualnych lub wibracyjnych.
Celem inteligentnego wspomagania prędkości jest zmniejszenie ryzyka wypadków spowodowanych nadmierną prędkością. System ten nie ogranicza jednak bezpośrednio swobody kierowcy, a jedynie dostarcza mu informacji zwrotnej, która pomaga utrzymać odpowiednią prędkość. Kierowca ma nadal pełną kontrolę nad pojazdem i może samodzielnie decydować o prędkości, jednak system zapewnia wsparcie i informacje, aby podjął świadome decyzje.
Wprowadzenie inteligentnego wspomagania prędkości stanowi kolejny krok w kierunku poprawy bezpieczeństwa na drogach i redukcji liczby wypadków. Dzięki temu systemowi kierowcy są świadomi i ostrzeżeni w przypadku przekroczenia prędkości, co może przyczynić się do zmniejszenia ryzyka kolizji i poprawy ogólnego bezpieczeństwa na drogach w Europie.
Ważne jest, abyśmy jako kierowcy przyswoili sobie znaczenie nowych przepisów i dostrzegli korzyści wynikające z wprowadzenia takiego systemu. Poprawa bezpieczeństwa na drogach jest wspólnym celem, który wymaga naszej współpracy i odpowiedzialności za własne zachowanie za kierownicą. Pamiętajmy, że każda decyzja, którą podejmujemy na drodze, ma wpływ na nasze bezpieczeństwo i innych użytkowników dróg.
Kierowcy nie będą zadowoleni z nowej czarnej skrzynki
Nowe przepisy dotyczące obowiązkowego wyposażenia samochodów mają na celu stworzenie systemów, które będą współpracować z kierowcą, nie ograniczając jednocześnie jego swobody działania podczas jazdy. Zgodnie z rozporządzeniem, producenci będą mieli możliwość wyboru spośród czterech opcji systemów informacji zwrotnej dla kierowcy.
Jeśli samochód będzie poruszał się zbyt szybko na danym odcinku drogi, zostanie aktywowane ostrzeżenie akustyczne lub wibracyjne. Istnieje również opcja haptycznego sprzężenia zwrotnego za pośrednictwem pedału przyspieszenia. Pierwsze dwie opcje nie będą bezpośrednio ingerować w działanie samochodu, lecz jedynie dostarczą ostrzeżeń w postaci bodźców zmysłowych, takich jak dźwięk czy wibracje. Ważne jest, aby te ostrzeżenia trwały jak najkrócej, aby uniknąć potencjalnego irytowania kierowcy.
Inna możliwość sprzężenia zwrotnego polega na wykorzystaniu siły w pedale przyspieszenia. Delikatne odpychanie stopy kierowcy do tyłu ma na celu uświadomienie mu potrzeby zwolnienia. Kierowca jednak nadal będzie miał możliwość zignorowania tego sprzężenia zwrotnego i obejścia systemu, naciskając nieco mocniej na pedał przyspieszenia. Nawet w przypadku funkcji kontroli prędkości, gdzie samochód automatycznie zmniejsza prędkość, system będzie płynnie sterowany przez kierowcę poprzez nieco głębsze wciśnięcie pedału przyspieszenia.
Wprowadzenie tych różnorodnych opcji sprzężenia zwrotnego ma na celu zapewnienie większej elastyczności i dostosowania do preferencji kierowcy. Systemy te mają współpracować z kierowcą, oferując subtelne ostrzeżenia i wsparcie, jednocześnie pozwalając mu zachować pełną kontrolę nad pojazdem. Dzięki temu kierowcy będą świadomi swojego zachowania na drodze i będą mogli podejmować odpowiednie decyzje w zależności od sytuacji.