W lipcu brak kontrolerów w krakowskich tramwajach i autobusach spowodował nałożenie mniejszej liczby kar na gapowiczów niż w poprzednich miesiącach. To rezultat zerwania umowy przez spółkę Rewizor, która była odpowiedzialna za kontrolowanie biletów, na podstawie umowy z miastem. W odpowiedzi na to miasto złożyło pozew sądowy i dąży do uzyskania 7 mln zł odszkodowania od spółki.
POLECAMY: Kiedy przedawnia się »mandat« za jazdę bez biletu (MPK, ZTM, MZK, PKP, PKS)?
Z kwoty 7 mln zł, 3 mln zł to suma za niewywiązanie się Rewizora z umowy w trakcie jej trwania, jak potwierdził Sebastian Kowal z Zarządu Transportu Publicznego w wywiadzie dla PAP. Pozostałe 4 mln zł to odszkodowanie żądane przez ZTP za zerwanie umowy przez spółkę. Dokumenty w tej sprawie zostały już złożone do sądu.
Jednak Rewizor również ma roszczenia pieniężne wobec ZTP. Spółka twierdzi, że ze względu na utracone przychody, w wyniku braku odpowiedniej liczby wezwań, które były konieczne z powodu wymiany baterii w sprzęcie, ich roszczenia wynoszą 2,7 mln zł.
Firma Rewizor zajmowała się kontrolą biletów w Krakowie od marca 2022 roku, ale nagle 30 czerwca 2023 roku zerwała umowę z miastem. Wcześniej, w czerwcu tego samego roku, miasto ogłosiło, że także będzie prowadzić kontrole biletów i rozpoczęło rekrutację własnych kontrolerów, którzy mieli wspomagać działania firmy Renomy w prowadzeniu kontroli.
W wyniku zerwania umowy przez Rewizora, od początku lipca kontrole w tramwajach i autobusach prowadzi jedynie ZTP. Rekrutacja na kontrolerów ZTP wciąż trwa, a obecnie pracuje 44 rewizorów. Miasto planuje zatrudnienie łącznie 100 kontrolerów.
Od początku lipca, rewizorzy nałożyli prawie 1,4 tysiąca kar dla gapowiczów za brak ważnego biletu, przeprowadzając ponad 10 tysięcy kontroli. Wcześniej, gdy kontrolami zajmował się Rewizor, nakładanych było 9-10 tysięcy kar miesięcznie, przy co najmniej 27 tysiącach przeprowadzanych kontroli.
Zapytany o wpływy z kar dla gapowiczów, Sebastian Kowal odpowiedział, że miasto będzie podejmować działania, aby liczba kontroli była na podobnym poziomie jak wcześniej. Zaznaczył, że to dopiero początek kontroli prowadzonych przez ZTP.
Przedstawiciel ZTP przedstawił również dane dotyczące sprzedaży biletów przez aplikację internetową w okresie od 1 do 15 czerwca oraz od 1 do 15 lipca. Zauważył, że różnica w zyskach jest niewielka. W czerwcu sprzedano prawie 1,1 mln biletów za prawie 3,782 mln zł, podczas gdy w lipcu sprzedano prawie 978 tysięcy biletów za kwotę 3,736 mln zł.
Miasto szacuje, że w 2023 roku osiągnie 380 mln zł ze sprzedaży biletów MPK.
Według Krajowego Rejestru Długów Biura Informacji Gospodarczej, zadłużenie Polaków z tytułu jazdy komunikacją miejską bez ważnego biletu wynosi prawie 500 mln zł. W marcu 2022 roku Kraków oczekiwał na 41 mln zł nieuregulowanych kar za jazdę na gapę.