Odcinkowy pomiar prędkości stał się niezwykle powszechny. Najnowsze kamery, które pojawiły się na autostradzie A4, są jeszcze bardziej zaawansowane i wydajne. Podobne urządzenia zainstalowano także na trasie S7, gdzie w ciągu zaledwie miesiąca ujawniono ponad 9 tysięcy przypadków przekroczenia prędkości. Rekordzista został ukarany mandatem w wysokości 1500 złotych oraz 13 punktami karnymi.
Odcinkowy pomiar prędkości, fotoradary i nieoznakowane radiowozy są obecnie podstawowymi narzędziami Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego (GITD) w walce z niebezpiecznymi zachowaniami kierowców. Urządzenia te, umieszczone wzdłuż dróg oraz w pojazdach, już od początku roku zanotowały blisko 380 tysięcy przypadków przekroczenia prędkości.
GITD planuje zwiększyć skuteczność systemu CANARD poprzez inwestycje w nowe urządzenia kontrolne. Rozbudowana sieć 39 odcinkowych pomiarów prędkości otrzymała znaczące ulepszenia, a na drogach instalowane są kamery nowej generacji, które są znacznie bardziej efektywne niż te używane do niedawna. Co oznacza to dla kierowców?
Odcinkowy pomiar prędkości nowej generacji jest już aktywny na autostradzie A4, na odcinku między węzłami Kostomłoty a Kąty Wrocławskie, tuż obok Wrocławia. Na tym odcinku obowiązuje ograniczenie prędkości do 110 km/h dla samochodów osobowych i do 80 km/h dla pojazdów ciężarowych. Każdy kierowca, który przekroczy średnią prędkość powyżej tych limitów, otrzyma mandat.
Monika Niżniak z GITD, wypowiadając się dla dziennik.pl, wyjaśniła, że wybór lokalizacji odcinkowego pomiaru prędkości na autostradzie A4 pod Wrocławiem został poprzedzony analizą bezpieczeństwa ruchu drogowego, wspólnie przeprowadzoną przez GDDKiA i GITD. Na tym konkretnym odcinku autostrady A4 nie istnieje pas awaryjny, dlatego obowiązuje ograniczenie prędkości do 110 km/h. W okresie od 2018 do 2022 roku miało miejsce prawie 30 wypadków, w których około 50 osób ucierpiało. Ze względu na skalę i poważne konsekwencje tych zdarzeń drogowych, konieczne stało się wprowadzenie stałej kontroli prędkości na tym odcinku – zaznaczyła Niżniak.
Należy zaznaczyć, że jest to pierwszy stały odcinkowy pomiar prędkości zainstalowany nad autostradą. Kamery zastosowane na autostradzie A4 stanowią najnowocześniejsze urządzenia w sieci CANARD.
Monika Niżniak wyjaśniła, że na autostradzie A4 pod Wrocławiem zostały zainstalowane cztery kamery do odcinkowego pomiaru prędkości. Każda kamera jest w stanie jednocześnie monitorować dwa pasy autostrady, a także dokładnie rozróżniać typy pojazdów i rejestrować ich prędkość. Wykryte wykroczenia są automatycznie przekazywane i zapisywane w bazie CANARD. Dwie z tych kamer znajdują się na początku odcinka pomiarowego, a pozostałe dwie na jego końcu. Dzięki temu system działa kompleksowo i efektywnie kontroluje prędkość pojazdów na danym odcinku autostrady A4.
Odcinkowy pomiar prędkości (OPP) nowej generacji na autostradzie A4 pod Wrocławiem został zainstalowany tylko przy wykorzystaniu czterech kamer, co jest o połowę mniej niż w przypadku starszych rozwiązań. Każda kamera jest zdolna monitorować dwa pasy ruchu jednocześnie i precyzyjnie rozpoznaje typy pojazdów oraz rejestruje ich prędkość. Cały system OPP kosztował 1,45 miliona złotych i jest to pierwszy taki system zainstalowany na biegu autostrady w Polsce.
Odcinkowy pomiar prędkości nowej generacji pojawił się także na trasie S7 w okolicach miejscowości Białobrzegi, gdzie w ciągu zaledwie miesiąca ujawnił ponad 9 tysięcy przypadków przekroczenia prędkości, co średnio stanowiło około 300 wykroczeń dziennie.
Rekordzista na trasie S7 został ukarany mandatem w wysokości 1500 złotych i otrzymał 13 punktów karnych za przekroczenie prędkości o 52 km/h przy ograniczeniu do 120 km/h.
GITD już przygotowuje się do uruchomienia dwóch kolejnych lokalizacji z odcinkowym pomiarem prędkości. W województwie lubuskim, w miejscowości Białcz, zostanie zamontowany nowy system, który będzie monitorował ponad 3 km drogi wojewódzkiej nr 132. W województwie zachodniopomorskim, nad trasą Łubianka/Brynka (droga wojewódzka 151), ustawiono jeden z najdłuższych OPP o długości prawie 8 km. Po przeprowadzeniu testów kamery w obu lokalizacjach rozpoczną rejestrację wykroczeń.
GITD przygotowuje się także do zaskoczenia kierowców na Podkarpaciu, gdzie planowane jest zainstalowanie OPP w aż sześciu lokalizacjach, w tym m.in. w Rzeszowie, Dukli, Nowej Dębie, Lutczy, Podgrodziu i Gniewczynie Łańcuckiej.
Obecnie system OPP obejmuje już ponad 171 km tras, z największą ilością instalacji w województwie mazowieckim, gdzie pod kontrolą kamer znajduje się łącznie 42,2 km dróg. Aktualnie odcinkowe pomiary prędkości funkcjonują w 13 województwach, ale planowane są również ich instalacje w pozostałych 3 (wielkopolskim, zachodniopomorskim i kujawsko-pomorskim). Po oddaniu 39 nowych OPP, system CANARD będzie operatorem 73 odcinkowych pomiarów prędkości, obejmując łącznie 400 km dróg.
Odcinkowy pomiar prędkości, oto najdłuższe OPP w Polsce
Zgodnie z planami, lista 39 nowych odcinkowych pomiarów prędkości (OPP) obejmuje również inne trasy szybkiego ruchu, nie tylko te już wymienione na S7 i autostradzie A4 w okolicach Kostomłotów i Kątów Wrocławskich. Oto kilka dłuższych odcinków, na których pojawią się nowe urządzenia OPP:
- Autostrada A1 – Pomorzany/Bociany – Odcinkowy pomiar prędkości zostanie zainstalowany na 19-kilometrowym odcinku tej autostrady.
- Obwodnica Białobrzegów – Odcinkowy pomiar prędkości będzie kontrolować ruch na tej obwodnicy, która ma długość 14 km.
- Autostrada A1 – Węzeł Nowy Ciechocinek/MOP Kałęczynek – Również na autostradzie A1 pojawi się odcinkowy pomiar prędkości na odcinku między Węzłem Nowy Ciechocinek a Miejscem Obsługi Podróżnych Kałęczynek, o długości również 14 km.
Odcinkowy pomiar prędkości, oto 39 NOWYCH lokalizacji w województwach (tabela)
Województwo | Miejscowość | opis lokalizacji | kat. drogi | nr drogi |
MAZOWIECKIE | Otrębusy | Kanie-Otrębusy DW719 od 24 km 400 m do 25 km 800 m | W (wojewódzka) | 719 |
MAZOWIECKIE | Białobrzegi | obwodnica miasta | K (krajowa) | S7 |
MAZOWIECKIE | Nieporęt-Zielonka | pomiędzy m. Nieporęt i Zielonka | DW (droga wojewódzka) | 631 |
MAZOWIECKIE | Mszczonów | obwodnica miasta | K | 50 |
ŁÓDZKIE | Pomorzany / Bociany | Pomorzany / Bociany od Węzła Kutno Północ do węzła Kowal | K | A1 |
ŁÓDZKIE | Pabianice | S14 Dobroń-Pabianice Płn.- 75 km 300 m (bramka Viatoll) do 69 km 900m | K | S14 |
ŁÓDZKIE | Łódź | Chocianowicka – Łaskowice | P (powiatowa) | 1120E |
ŁÓDZKIE | Bychlew / Jadwinin | Bychlew 6 – Jadwinin 16a | W | 485 |
ŁÓDZKIE | Biała Pierwsza | Biała Pierwsza 42 – Biała Rządowa 49 | K | 74 |
ŁÓDZKIE | Mokra Prawa | Mokra Prawa 2 – Mokra Prawa 189A | K | 70 |
PODKARPACKIE | Rzeszów -Nosówka | ul. Dębicka odcinek 4 km | P | 1391 |
PODKARPACKIE | Dukla | Trakt Węgierski | K | 19 |
PODKARPACKIE | Nowa Dęba | Ks. Henryka Łagockiego 113 – Korczaka 16 | K | 9 |
PODKARPACKIE | Gniewczyna Łańcucka – Gniewczyna Tryniecka | Gniewczyna Łańcucka – Gniewczyna Tryniecka | W | 835 |
PODKARPACKIE | Lutcza | Lutcza 491 – Lutcza 782 | K | 19 |
PODKARPACKIE | Podgrodzie | Podgrodzie 89 – Podgrodzie 142 | K | 94 |
DOLNOŚLĄSKIE | Kostomłoty – Kąty Wrocławskie | Odcinek autostrady A4 | K | A4 |
DOLNOŚLĄSKIE | Wrocław | Al. Jana III Sobieskiego | DG (droga gminna) | 105392D |
DOLNOŚLĄSKIE | Bierzów – Przylesie | Odcinek drogi wojewódzkiej pomiędzy miejscowościami Bierzów – Przylesie (węzeł A4/Brzeg) | W | 403 |
ZACHODNIOPOMORSKIE | Łubianka – Brynka | Łubianka – Brynka | W | 151 |
LUBUSKIE | Białcz | pikietaż: 21+000 do 24+150 | W | 132 |
LUBUSKIE | Świdnica, Obwodowa – Nowogród Bobrzańskie | Świdnica, Obwodowa – Nowogród Bobrzańskie, Leśna 6 | K | 27 |
OPOLSKIE | Kietlice – Kilisino | Kietlice – Kilisino | W | 416 |
ŚLĄSKIE | Jankowice / Świerklany | Jankowice (Nowa) – Świerklany (Plebiscytowa) | W | 929 |
ŚLĄSKIE | Katowice | Braci Reńców 28 | W | 902 |
ŚLĄSKIE | Suszec/Kobielice | W | 935,00 | |
ŚLĄSKIE | Zabrze | Al. Jana Nowaka Jeziorańskiego | K | 88 |
ŚLĄSKIE | Gliwice | Al. Jana Nowaka Jeziorańskiego | K | 88 |
WIELKOPOLSKIE | Tarnowo Podgórne – Poznań Ławica | Tarnowo Podgórne – Poznań Ławica | K | S11 |
WIELKOPOLSKIE | Konin | MOP Leonia / Kuny do PPO Żdżary | K | A2 |
LUBELSKIE | Hrubieszów | wjazd do miejscowości, od 46 km do 50 km 100 m | W | 844 |
LUBELSKIE | Gołąb | pikietaż: 107 km 900 m – 111 km 600 m | W | 801 |
KUJAWSKO-POMORSKIE | Rogoźno Zamek-Kłódka | Rogoźno Zamek – Kłódka | K | 16,00 |
KUJAWSKO-POMORSKIE | Rycerzewo | DW251 od 70 km 000 m do 63 km 800 m | W | 251 |
KUJAWSKO-POMORSKIE | Węzeł Nowy Ciechocinek-MOP Kałęczynek | A1 Węzeł Nowy Ciechocinek – MOP Kałęczynek | K | A1 |
POMORSKIE | Swarożyn | A1 Pelpin-Swarożyn 36 km 200 m do 26 km | K | A1 |
POMORSKIE | Borcz-Babi Dół | Borcz-Babi Dół | K | 20 |
POMORSKIE | Borowo | Gdańska 2 – Turystyczna 1 | W | 211 |
PODLASKIE | Baciuty-Łupianka Stara | Baciuty – Łupianka Stara | DW | 678 |
Odcinkowy pomiar prędkości bardziej bezwzględny niż fotoradary
Kiedy samochód lub motocykl opuści kontrolowany odcinek, system wyliczy jego średnią prędkość na całym dystansie na podstawie czasu przejazdu. Jeżeli trasa została pokonana zbyt szybko, kierowca zapłaci mandat. System funkcjonuje zatem odmiennie niż klasyczny fotoradar – chodzi o mierzenie prędkości na dłuższych odcinkach drogi, a nie punktowo.
Monika Niżniak z GITD podkreśliła, że kluczową zaletą odcinkowego pomiaru prędkości (OPP) jest możliwość wpływania na zachowania kierowców na dłuższym odcinku drogi niż w przypadku tradycyjnych fotoradarów. Dzięki systemowi OPP, nadzór nad prędkością pojazdów trwa na znacznie większym obszarze drogi. Zgodnie z doświadczeniami CANARD, gdzie odcinkowe pomiary prędkości są wykorzystywane, zaobserwowano spadek liczby zdarzeń drogowych oraz uspokojenie ruchu. Długotrwała kontrola prędkości ma zatem pozytywny wpływ na bezpieczeństwo na drogach oraz ogólną jakość ruchu pojazdów. To efektywna metoda w walce z nieodpowiedzialnymi zachowaniami kierowców, zachęcającymi do przekraczania prędkości.
Odcinkowy pomiar prędkości i mandat. Co kierowca zobaczy na zdjęciu?
Odcinkowy pomiar prędkości na autostradzie A4 jest zaawansowanym systemem, który automatycznie określa czas wjazdu i wyjazdu pojazdu z kontrolowanego odcinka drogi. Na zdjęciu, które otrzymuje kierowca pojazdu po przekroczeniu limitu prędkości, widoczne są informacje takie jak miejsce, data i czas pomiaru, długość odcinka pomiarowego oraz maksymalna dozwolona prędkość.
Dodatkowo, urządzenia identyfikują pas ruchu, którym poruszał się pojazd, a zastosowane rozwiązania techniczne pozwalają na rejestrację wysokiej jakości zdjęć nawet w porze nocnej.
Ważne jest zrozumienie, że popełnienie 21 wykroczeń może skutkować utratą 15 punktów karnych, a nawet 12 wykroczeń może wiązać się z taką samą karą. Wystarczy dwukrotne przekroczenie prędkości lub używanie telefonu komórkowego podczas jazdy, aby stracić prawo jazdy. Za najcięższe wykroczenia popełnione w warunkach recydywy grozi podwójna stawka mandatu.
W 2023 roku obowiązują konkretne stawki punktów karnych za przekroczenie prędkości, niezależnie od rodzaju drogi:
- Przekroczenie prędkości do 10 km/h – 1 punkt karny.
- Przekroczenie prędkości od 11 do 15 km/h – 2 punkty karne.
- Przekroczenie prędkości od 16 do 20 km/h – 3 punkty karne.
- Przekroczenie prędkości od 21 do 25 km/h – 5 punktów karnych.
- Przekroczenie prędkości od 26 do 30 km/h – 7 punktów karnych.
- Przekroczenie prędkości od 31 do 40 km/h – 9 punktów karnych.
- Przekroczenie prędkości od 41 do 50 km/h – 11 punktów karnych.
- Przekroczenie prędkości od 51 do 60 km/h – 13 punktów karnych.
- Przekroczenie prędkości od 61 do 70 km/h – 14 punktów karnych.
- Przekroczenie prędkości o więcej niż 70 km/h – 15 punktów karnych.
W przypadku przekroczenia prędkości o więcej niż 50 km/h (od 51 km/h wzwyż), grozi zatem znaczna liczba punktów karnych, co może skutkować utratą prawa jazdy na określony czas. Pamiętajmy, że przestrzeganie ograniczeń prędkości jest kluczowym czynnikiem bezpieczeństwa na drogach.
Ile punktów karnych w 2023 roku za przekroczenie prędkości? Oto 10 stawek zależnych od widełek
W 2023 roku obowiązują następujące stawki punktów karnych za przekroczenie prędkości, niezależnie od rodzaju drogi:
- Przekroczenie prędkości do 10 km/h – 1 punkt karny (wcześniej bez punktów).
- Przekroczenie prędkości od 11 do 15 km/h – 2 punkty karne.
- Przekroczenie prędkości od 16 do 20 km/h – 3 punkty karne.
- Przekroczenie prędkości od 21 do 25 km/h – 5 punktów karnych.
- Przekroczenie prędkości od 26 do 30 km/h – 7 punktów karnych.
- Przekroczenie prędkości od 31 do 40 km/h – 9 punktów karnych (wcześniej było 6 pkt.).
- Przekroczenie prędkości od 41 do 50 km/h – 11 punktów karnych (wcześniej było 8 pkt.).
- Przekroczenie prędkości od 51 do 60 km/h – 13 punktów karnych.
- Przekroczenie prędkości od 61 do 70 km/h – 14 punktów karnych.
- Przekroczenie prędkości o więcej niż 70 km/h – 15 punktów karnych.
Dodatkowo, w przypadku recydywy drogowej za przekroczenie prędkości, obowiązują następujące mandaty:
- Przekroczenie prędkości o ponad 30 km/h – mandat 800 zł (przy recydywie – 1600 zł).
- Przekroczenie prędkości o ponad 40 km/h – mandat 1000 zł (recydywa – 2000 zł).
- Przekroczenie prędkości o ponad 50 km/h – mandat 1500 zł (3000 zł przy recydywie).
- Przekroczenie prędkości o ponad 60 km/h – mandat 2000 zł (4000 zł w recydywie).
- Przekroczenie prędkości o ponad 70 km/h – mandat 2500 zł (recydywa 5000 zł).
Warto pamiętać o konsekwencjach przekraczania prędkości, ponieważ poza mandatami i punktami karnymi może to również skutkować utratą prawa jazdy na określony czas. Przestrzeganie ograniczeń prędkości jest kluczowym elementem bezpieczeństwa na drogach i powinno być traktowane bardzo poważnie przez wszystkich kierowców.