Brazylia, jako większość świata, przeżywa elektryczną rewolucję w branży motoryzacyjnej. Jednakże kraj ten wyjątkowo broni się przed nią, ponieważ dominują tutaj auta zasilane paliwem pochodzącym z trzciny cukrowej. Co więcej, chińscy producenci nie oferują tutaj pojazdów elektrycznych, a jedynie hybrydy.
POLECAMY: Samozapalenie auta elektrycznego powodem zatonięcia statku
Brazylia jest największym na świecie producentem trzciny cukrowej, a ten przemysł wyrosł w dużej mierze na historii niewolnictwa, gdy sprowadzano niewolników z Afryki. Już w 1979 roku w Brazylii rozpoczęto używanie etanolu pozyskiwanego z trzciny cukrowej.
Kluczowym momentem nastąpił jednak dopiero 24 lata później, kiedy to Volkswagen wprowadził na rynek model Gola Flexa. Wówczas pojazdy typu flex-fuel, czyli napędzane mieszanką etanolu i benzyny, zaczęły zdobywać popularność. W czerwcu bieżącego roku stanowiły one aż 84,5% całego rynku samochodowego w Brazylii – donosi Bloomberg.
Niska emisja dwutlenku węgla
Samochody zasilane paliwem z trzciny cukrowej mają kilka korzyści, które przemawiają za ich wyborem. Przede wszystkim, oferują możliwość osiągnięcia stosunkowo niewielkiej emisji dwutlenku węgla do atmosfery. Badania, do których dotarł Bloomberg, wykazały, że emisja ta wynosi około 16,7 ton w ciągu całego okresu eksploatacji pojazdu.
Oto kilka głównych zalet aut zasilanych etanolem z trzciny cukrowej:
- Niskie emisje CO2: Porównując do tradycyjnych silników spalinowych zasilanych benzyną, auta na etanol z trzciny cukrowej mają niższą emisję CO2. Dzięki temu mogą pomóc w zmniejszeniu wpływu transportu na zmiany klimatu. Dla porównania – w przypadku pojazdów zasilanych jedynie benzyną to 40-50 ton! Z kolei samochody na prąd w ciągu całego swojego życia są odpowiedzialne za przeciętnie 8-9 ton.
- Odnawialny surowiec: Etanol pozyskiwany z trzciny cukrowej to odnawialny surowiec, ponieważ roślina ta może być uprawiana w cyklu rocznym, co pozwala na ciągłą produkcję paliwa.
- Wsparcie lokalnego rolnictwa: Produkcja etanolu z trzciny cukrowej może wspierać lokalne gospodarstwa rolne, które uprawiają i przetwarzają tę roślinę.
- Redukcja zależności od ropy naftowej: Wykorzystanie etanolu jako alternatywnego paliwa może pomóc w zmniejszeniu zależności od importu ropy naftowej.
Należy jednak pamiętać, że pomimo tych korzyści, auta na etanol mają także swoje wady i wymagają odpowiedniej infrastruktury do dystrybucji i tankowania tego paliwa. Dlatego wybór odpowiedniego rodzaju napędu pojazdu powinien być przemyślany z uwzględnieniem lokalnych warunków i dostępnych opcji.
Stosowanie etanolu powstałego z trzciny cukrowej to również oszczędność pieniędzy dla Brazylijczyków. Poza tym pomaga ono ograniczyć emisję dwutlenku węgla do atmosfery do poziomu zdecydowanie bardziej rozwiniętych gospodarek.
Choćby z tego powodu Brazylijczycy nie chcą przechodzić na auta elektryczne. Tym bardziej że kosztują one dwukrotnie więcej niż pojazdy zasilane etanolem. Oczywiście, pewną rolę odgrywają tutaj również interesy handlowe producentów trzciny cukrowej.
„Nie chodzi o odrzucenie pojazdów elektrycznych, ale etanol nadal będzie obecny w Brazylii przez następne 10-15 lat, zwłaszcza że hybrydy zwiększają jego wydajność” – twierdzi Paula Kovarsky, dyrektor ds. strategii w firmie Raizen, największym brazylijskim przetwórcy trzciny cukrowej.
Przywiązanie Brazylii do aut na etanol jest silne, co powoduje, że elektryczna mobilność nie jest tu powszechnie akceptowana, mimo że kraj ten generuje aż 80% prądu z odnawialnych źródeł energii.
Dodatkowo, chińscy producenci samochodów elektrycznych, tak jak BYD czy Great Wall, wchodząc na brazylijski rynek, wykazują zrozumienie dla preferencji tego kraju w zakresie paliw. Zamiast oferować pojazdy na prąd, skupiają się na hybrydach, które są przystosowane do zasilania etanolem pochodzącym z trzciny cukrowej. Ta strategia pozwala im lepiej odzwierciedlić preferencje i potrzeby lokalnych konsumentów, jednocześnie wykorzystując potencjał Brazylii jako głównego producenta trzciny cukrowej.