Rok szkolny 2023/24 zapowiada znaczącą zmianę w szkołach ponadpodstawowych, gdyż przedmiot „Podstawy Przedsiębiorczości” zostanie zastąpiony nowym przedmiotem o nazwie „Biznes i Zarządzanie”. Ministerstwo Edukacji i Nauki podkreśla, że nowy przedmiot skoncentruje się na praktycznym podejściu oraz rozwijaniu kluczowych kompetencji potrzebnych w świecie biznesu. Przemysław Czarnek, szef resortu, jest zdecydowanym zwolennikiem tej zmiany i przekonuje, że „Biznes i Zarządzanie” będzie zawierać treści, które lepiej odpowiadają wyzwaniom współczesnego świata.
Przedstawiciele Ministerstwa Edukacji i Nauki uznają, że przedmiot „Podstawy Przedsiębiorczości” przestał być adekwatny do wymogów współczesnego rynku pracy i biznesu. W związku z tym, zdecydowano się na wprowadzenie nowego przedmiotu, który ma zapewnić uczniom bardziej praktyczne podejście do zagadnień związanych z biznesem i zarządzaniem. „Biznes i Zarządzanie” będzie obejmować szerszy zakres tematów, związanych zarówno z finansami, jak i zarządzaniem, umożliwiając uczniom lepsze zrozumienie mechanizmów funkcjonowania w świecie gospodarki.
Minister Czarnek podkreśla, że nowy przedmiot ma na celu dostarczenie uczniom wiedzy, która przyda się im w podejmowaniu racjonalnych i odpowiedzialnych decyzji finansowych już od młodego wieku. Jednym z kluczowych elementów „Biznesu i Zarządzania” będzie rozwiązywanie zadań w grupach, zastosowanie metody case study, która pozwoli na realne i praktyczne zrozumienie zagadnień biznesowych. To innowacyjne podejście w edukacji, które ma zapewnić uczniom nowe doświadczenia i umiejętności, nie spotykane wcześniej na taką skalę.
Zmiany w szkołach. Podstawy przedsiębiorczości zastąpi biznes i zarządzanie
Ministerstwo Edukacji i Nauki podkreśla, że wprowadzenie przedmiotu „Biznes i Zarządzanie” ma wyjątkowy walor praktyczny. Jest to inicjatywa mająca na celu pomóc uczniom w zdobywaniu kluczowych kompetencji oraz rozwijaniu umiejętności liderskich. Według informacji MEiN, przedmiot ten będzie oparty na rzetelnej wiedzy specjalistów, doświadczeniu przedsiębiorców oraz inspirujących rozwiązaniach z międzynarodowych rynków.
Wprowadzenie tego nowego przedmiotu wynikało z kompleksowych konsultacji, w których aktywnie wzięło udział ponad 2 tysiące nauczycieli, ponad 1,2 tysiąca uczniów, rektorzy, wykładowcy uczelni, przedstawiciele organizacji pozarządowych oraz przedsiębiorcy. Rezultaty tych konsultacji zostały zebrane i przedstawione w raporcie, który ukazał się we wrześniu 2022 roku.
Reforma przedmiotu podstawy przedsiębiorczości stanowi znaczący krok w kierunku nowoczesnego i praktycznego nauczania. Wprowadzenie „Biznesu i Zarządzania” ma za zadanie rozwijanie kompetencji związanych z efektywnym zarządzaniem własnymi finansami, co jest niezwykle ważne dla przyszłego pokolenia. Minister Edukacji i Nauki, Przemysław Czarnek, podczas prezentacji raportu, podkreślił istotność tego przedmiotu w kontekście kształtowania praktycznych umiejętności uczniów.
Poprzez ten nowy przedmiot, młodzi ludzie zostaną przygotowani do lepszego zrozumienia mechanizmów biznesowych oraz zdobycia umiejętności niezbędnych do skutecznego zarządzania finansami i własnymi przedsięwzięciami. Edukacja o charakterze praktycznym i dostosowana do wymagań współczesnego rynku pracy jest niezwykle istotna dla sukcesu młodych ludzi w dorosłym życiu.
Dzięki temu nowemu przedmiotowi, uczniowie będą mieli szansę zdobyć cenne umiejętności i wiedzę, które pomogą im osiągnąć sukces zarówno w biznesie, jak i w życiu osobistym. To inicjatywa, która z pewnością przyczyni się do lepszego wykształcenia przyszłych pokoleń Polaków i przygotowania ich do wyzwań współczesnego świata.
Na stronie MEiN możemy znaleźć wyszczególnione najważniejsze wnioski:
Efekty kształcenia przedmiotu „Biznes i Zarządzanie” powinny obejmować kluczowe kompetencje zwane 4K – czyli kooperację, komunikację, kreatywność oraz krytyczne myślenie. W ramach reformy systemu edukacji, proponuje się wprowadzenie matury projektowej, gdzie projekt zespołowy z zakresu BiZ stanowiłby 30 procent oceny. Dążenie do zmiany treści nauczania skupia się na redukcji zagadnień makroekonomicznych na rzecz tematyki finansów osobistych, co pozwoli bardziej dostosować program nauczania do potrzeb uczniów.
Kluczowym elementem wprowadzenia przedmiotu „Biznes i Zarządzanie” jest odpowiednie przygotowanie nauczycieli do prowadzenia tego przedmiotu. Szczególną uwagę należy zwrócić na luki kompetencyjne, które mogą występować u nauczycieli w tym zakresie. Z tego powodu proponuje się organizację szkoleń i dostarczenie scenariuszy lekcji, które umożliwią nauczycielom skuteczne nauczanie przedmiotu.
Zapewnienie praktycznych doświadczeń dla uczniów jest priorytetem w ramach edukacji biznesowej. Dlatego w planach znalazło się zaangażowanie przedsiębiorców i praktyków biznesu, którzy współpracując z nauczycielami, mogą przekazać uczniom rzeczywiste przykłady i wiedzę związane z funkcjonowaniem w świecie biznesu.
W celu wzbogacenia procesu nauczania, zaproponowano wykorzystanie metodyki case study, czyli analizy aktualnych, lokalnych przypadków biznesowych jako części podstawy programowej. Pozwoli to uczniom na lepsze zrozumienie praktycznych aspektów działalności gospodarczej.
Dla umożliwienia dostępu do nowoczesnych metod nauki, w planach znajduje się stworzenie platformy edukacyjnej dedykowanej przedmiotowi „Biznes i Zarządzanie”, opartej na e-learningu, symulacjach biznesowych i materiałach wideo.
Choć przedmiot „Biznes i Zarządzanie” nie będzie jeszcze możliwy do zdania na maturze, wprowadzenie go jako opcji do wyboru na egzaminie maturalnym planuje się na rok 2027. To krok w kierunku bardziej nowoczesnej i praktycznej edukacji, która ma pomóc uczniom zdobyć umiejętności potrzebne na rynku pracy oraz w prowadzeniu własnych finansów w przyszłości.