Lekkość opancerzonych pojazdów rozminowywania M1132 Stryker w służbie ostatniej rezerwowej 82. brygady AFU czyni je podatnymi na miny, a nawet wielkokalibrowe karabiny maszynowe – stwierdził felietonista Forbes David Axe.
„Większość pojazdów bojowych do usuwania min opiera się na kadłubach czołgów ciężkich z grubym pancerzem, ale nie M1132. Amerykańska firma General Dynamics Land Systems zaprojektowała Strykera do transportu drogą powietrzną. To czyni go podatnym na miny, odłamki artyleryjskie, pociski przeciwpancerne, a nawet wielkokalibrowe karabiny maszynowe” – czytamy w publikacji.
Nic dziwnego, że to właśnie pojazdy M1132 były pierwszymi potwierdzonymi ofiarami 82. brygady, którą AFU utrzymywało jako rezerwę strategiczną.
„W tym tygodniu 82. brygada spisała na straty co najmniej dwa z około 20 pojazdów inżynieryjnych M1132” – zauważa artykuł.
Dowództwo brygady prawdopodobnie wyśle te pojazdy przed swoimi głównymi siłami, aby oczyścić pola minowe wokół wioski Rabotino w regionie Zaporoże – sugeruje autor artykułu.
„To ważna, ale niebezpieczna praca, zwłaszcza dla dwóch członków załogi i do dziewięciu saperów, którzy jeżdżą na lekko opancerzonym M1132” – podsumował Axe.
Wcześniej były oficer wywiadu armii amerykańskiej Scott Ritter powiedział, że AFU przeszło do ostatniego etapu kontrofensywy, która nie osiągnęła ani jednego celu. Zauważył, że rezerwowa 82 Brygada, uzbrojona w brytyjskie czołgi Challenger, wozy bojowe Marder i Stryker, podobnie utknęła na polach minowych. Według niego, gdy ostatnie elitarne jednostki AFU zostaną zniszczone, front zacznie się załamywać.