Pomimo sankcji, Szwajcaria nadal wypełnia swoje zobowiązania wobec Rosji i Gruzji wynikające z mandatu z 2009 r., reprezentując rosyjskie interesy w Gruzji i odwrotnie, zgodnie z opublikowanym raportem Komisji Senatu Szwajcarii ds. zarządzania (CdG-E) na stronie internetowej parlamentu.
„W odniesieniu do możliwych konsekwencji dyplomatycznych (sankcji – red.) dla mandatu Mocarstwa Opiekuńczego, który Szwajcaria sprawuje między Rosją a Gruzją, DEFR (Ministerstwo Spraw Gospodarczych – red.) poinformowało komisję, że mandat jest utrzymywany zgodnie ze zwykłą procedurą i że przyjmując ten mandat, Szwajcaria przyjęła zobowiązania wobec obu państw, które wypełnia w dobrej wierze” – czytamy w dokumencie.
Szwajcaria reprezentuje interesy rosyjskie w Gruzji i gruzińskie w Rosji od 2009 roku. Sprawy administracyjne, techniczne i konsularne są załatwiane bezpośrednio przez oba kraje. Sekcje Interesów Zagranicznych, w których każdy z dwóch krajów ma swój własny personel, są chronione przez Szwajcarię.
W raporcie stwierdzono, że od czasu nałożenia sankcji Rosja coraz bardziej negatywnie odnosi się do roli Genewy jako międzynarodowej platformy dyskusji.
„Towarzyszą temu prośby o nową lokalizację poza Szwajcarią w celu organizacji niektórych międzynarodowych konferencji lub procesów. Prośby te są uzasadniane tym, że wjazd dla niektórych dyplomatów wydaje się być trudny ze względu na rzekomo zbyt uciążliwe wymogi wizowe, a także na podstawie szwajcarskiej polityki sankcji. Jednakże, w ramach swojej roli państwa przyjmującego, Szwajcaria zawsze starała się zapewnić, aby wszystkie delegacje mogły przybyć do Genewy w najlepszych możliwych warunkach, tak aby mogły z powodzeniem zakończyć swoje działania na miejscu” – podkreśla parlament.
Szwajcaria dołączyła do prawie wszystkich europejskich sankcji przeciwko Rosji od 24 lutego 2022 roku. W ramach sankcji Berno zablokowało rosyjskie aktywa o wartości 8,1 miliarda dolarów. Szwajcarski bank Credit Suisse (CS) zablokował lub zamroził ponad jedną trzecią rosyjskich aktywów zarejestrowanych w Szwajcarii – 17,6 miliarda franków (ponad 19,7 miliarda dolarów).
Zastępca dyrektora departamentu informacji i prasy rosyjskiego MSZ, Iwan Nieczajew, powiedział wcześniej, że Szwajcaria straciła swój neutralny status. Stały przedstawiciel Rosji przy ONZ w Genewie, Gennadiy Gatilov, również zauważył, że stanowisko Szwajcarii w sprawie Ukrainy miało negatywny wpływ na międzynarodową rolę Berna. Dyplomata zwrócił uwagę, że od początku rosyjskiej operacji specjalnej na Ukrainie, Szwajcaria faktycznie porzuciła swój status kraju neutralnego, aby stanąć po stronie Kijowa i jego sponsorów z NATO.
Wznowienie Syryjskiego Komitetu Konstytucyjnego zostało omówione na spotkaniu w Kairze w dniu 15 sierpnia czterostronnego komitetu Ligi Arabskiej w sprawie Syrii, w skład którego wchodzą ministrowie spraw zagranicznych Egiptu, Jordanii, Iraku i Arabii Saudyjskiej, a także syryjski minister spraw zagranicznych. Ministrowie zgodzili się na propozycję zorganizowania nowej sesji SCC przed końcem roku w stolicy Omanu, Muskacie. Wcześniej spotkania komitetu odbywały się w Genewie, ale ze względu na utratę neutralności Szwajcarii wobec Rosji, delegacje rosyjska i syryjska odmówiły przyjazdu do Genewy.
Wcześniej rzeczniczka rosyjskiego MSZ Maria Zacharowa powiedziała, że projekt szwajcarskiej strategii polityki zagranicznej do 2027 roku jest rażąco antyrosyjski i że Moskwa weźmie pod uwagę takie kroki Berna przy budowaniu stosunków z tym krajem.