Istnieje powszechne przekonanie, że samochody elektryczne są mniej podatne na awarie niż ich spalinowe odpowiedniki. Miłośnicy elektromobilności często argumentują, że ze względu na mniejszą liczbę komponentów, auta elektryczne rzadziej ulegają uszkodzeniom. Niestety, najnowszy raport przygotowany przez Consumer Reports rzuca światło na tę kwestię, ujawniając, że usterki w samochodach elektrycznych są częstsze niż w przypadku pojazdów spalinowych. Contrary to popular belief, electric cars are not immune to breakdowns. The study also sheds light on the least and most reliable automotive brands.
Raport TÜV 2024 wzbudził niedawno duże kontrowersje, pokazując, że Tesla Model 3 jest najbardziej awaryjnym spośród przebadanych samochodów. Samochody elektryczne, a zwłaszcza Tesla, zajęły zaskakująco niskie miejsca w zestawieniu, plasując się na 111. pozycji, tuż za Dacią Logan. Teraz badanie Consumer Reports dołożyło swoje spojrzenie do tego samego tematu.
POLECAMY: Elektrykiem na wakacje. Test przeraża! Problemy na trasie
W ramach najnowszego raportu, Consumer Reports przeanalizowało 330 tysięcy pojazdów pod kątem 20 powszechnych usterek. Badano zarówno drobne problemy, takie jak skrzypienie hamulców, jak i poważne naprawy silników czy skrzyń biegów po wygaśnięciu gwarancji. Każdy pojazd został oceniony pod kątem niezawodności w skali od 0 do 100, uwzględniając istotność awarii. Samochody elektryczne uzyskały ogólny średni wynik 44, a elektryczne SUV-y miały nieco więcej problemów, uzyskując wynik 43. Na samym końcu skali znalazły się elektryczne ciężarówki, zdobywając jedynie 30 punktów.
Analiza wykazała, że gdy samochody elektryczne ulegają awariom, występuje aż o 79 procent więcej usterek niż w przypadku pojazdów spalinowych. Hybrydy typu plug-in (ładowane z gniazdka) wypadły jeszcze gorzej, będąc o 146 procent mniej niezawodne niż tradycyjne pojazdy spalinowe. Największym przegranym w tej kategorii okazał się Chrysler Pacifica PHEV, uzyskując najniższy wynik niezawodności wynoszący 14.
Najmniej awaryjne okazały się natomiast klasyczne hybrydy, które nie wymagają doładowywania. Wykazały one o 26 procent mniej problemów niż tradycyjne samochody spalinowe. Consumer Reports twierdzi, że lepsze wyniki w zakresie niezawodności hybryd wynikają z 25 lat ciągłego doskonalenia technologii.
Jeśli chodzi o najmniej awaryjne marki motoryzacyjne według Consumer Reports, na pierwszym miejscu znalazł się Lexus, uzyskując średni wynik 79. Podium uzupełniają Toyota (76) i niespodziewanie Mini (71). Honda i jej marka premium, Acura, zajęły czwarte miejsce, zdobywając po 70 punktów, a piątkę zamyka Subaru, uzyskując wynik 69 punktów.