Unia Europejska aktualnie rozważa zmiany w prawie drogowym, a niedawne głosowanie dotyczyło części z proponowanych modyfikacji. Istnieją obawy, że te nowe regulacje mogą prowadzić do zabierania dokumentów seniorom (prawo jazdy), chociaż cały pakiet zmian jest jeszcze w fazie konsultacji.
Według relacji Deutsche Welle, głosowanie miało miejsce w sprawie pewnych propozycji dotyczących tego obszaru. Unia chce wprowadzić wymóg, aby kierowcy, którzy chcą przedłużyć ważność prawa jazdy, dodatkowo udowodnili swoją zdolność do bezpiecznego prowadzenia pojazdów. Niemiecki minister, Volker Wissing, był temu przeciwny, ale został przegłosowany przez ministrów z innych krajów.
Seniorzy stracą swoje prawo jazdy
W propozycjach dotyczących prawa jazdy pojawiły się sporne kwestie, dotyczące zarówno potencjalnego stereotypowego traktowania młodych kierowców, jak i obaw o dyskryminację osób starszych.
Planowane zmiany zakładają skrócenie terminu ważności prawa jazdy po osiągnięciu 60. roku życia, a jeszcze bardziej po 75. roku życia. Głównym celem tych regulacji jest monitorowanie sprawności starszych kierowców w kontekście zapewnienia bezpieczeństwa na drogach. Aby przedłużyć ważność dokumentu, będzie wymagane przejście badań psychologicznych i zdrowotnych. Niektórzy sugerują nawet bardziej radykalne zmiany, sugerując konieczność ponownego zdawania egzaminów teoretycznych przez seniorów, aby być na bieżąco z nowymi przepisami.
Mimo że statystyki potwierdzają, że seniorzy są zazwyczaj mniej narażeni na wypadki śmiertelne na drogach niż młodsze grupy wiekowe, niektóre organizacje konsumenckie wyrażają obawy dotyczące potencjalnej dyskryminacji seniorów z powodu ich wieku.
Co z młodymi kierowcami?
Unia Europejska rozważa zmiany mające na celu osiągnięcie wizji „zero wypadków śmiertelnych” na drogach, szczególnie dla młodych kierowców poniżej 24. roku życia. Planowane ograniczenie prędkości do 90 km/h dla tej grupy kierowców, niezależnie od dopuszczalnych limitów, ma na celu poprawę bezpieczeństwa, biorąc pod uwagę brak doświadczenia oraz wyższy wskaźnik wypadków w tej kategorii wiekowej.
Chociaż istnieje nieoficjalna informacja o chęci wprowadzenia tych zmian od przyszłego roku, przystosowanie przepisów przez poszczególne kraje członkowskie do unijnych dyrektyw może zająć więcej czasu. Dodatkowo, istnieją różnice w systemach wydawania praw jazdy w poszczególnych krajach UE, co może utrudnić spójne wdrożenie proponowanych zmian. Na przykład, niektóre kraje, jak Polska, wydają prawo jazdy bezterminowo, co stoi w sprzeczności z nowymi założeniami Komisji Europejskiej.
Eksperci zaznaczają, że temat jest złożony i konsultacje nad przepisami potrwają przez kolejny rok. Realny termin wprowadzenia tych zmian przewiduje się dopiero na rok 2025, zważywszy na rozległość i różnice w systemach praw jazdy w poszczególnych krajach.