Od 1 stycznia 2024 roku, stacje paliw w Polsce będą stopniowo wprowadzać nowy rodzaj benzyny – 95-oktanową z dodatkiem do 10% biokomponentów, znaną jako E10. Ministerstwo Klimatu i Środowiska przekazało tę informację. Benzyna silnikowa E10 zastąpi obecną benzynę E5 o liczbie oktanowej 95. To oznacza, że benzyna E5, która ma maksymalnie 5% biokomponentów (bioetanolu), ustąpi miejsca dla benzyny E10, która będzie zawierać do 10% biokomponentów.
Przeciętnemu właścicielowi pojazdu nie będą potrzebne dodatkowe czynności w związku z tą zmianą. Jednak istotne jest, aby w dokumentach pojazdu lub na klapie wlewu paliwa było oznaczenie E10, potwierdzające dostosowanie samochodu do nowego rodzaju paliwa. Właściciele starszych pojazdów powinni skontrolować, czy ich auta są przygotowane do tankowania benzyny E10. Ta nowa benzyna zwiększa zawartość biokomponentów, co wymaga pewnej uwagi w przypadku niektórych starszych pojazdów, dlatego warto sprawdzić zgodność z nowym paliwem.
Spis Treści
Które samochody mogą jeździć na nowym paliwie
Sprawdzenie, czy silnik jest gotowy do korzystania z benzyny silnikowej E10, jest możliwe poprzez konsultację instrukcji pojazdu, sprawdzenie na klapie wlewu paliwa lub skontaktowanie się ze sprzedawcą lub producentem samochodu. Według danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego, średni wiek osobowych samochodów w Polsce w 2020 roku wynosił 14,3 roku. Warto zauważyć, że większość aut osobowych z silnikiem o zapłonie iskrowym wyprodukowanych po 1 stycznia 2010 roku jest przystosowana do używania benzyny silnikowej E10.
Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów (ACEA) przygotowało raport dotyczący zgodności różnych marek i modeli samochodów z benzyną E10. Ministerstwo Klimatu i Środowiska pracuje nad narzędziem online, które pozwoli kierowcom sprawdzić kompatybilność swoich pojazdów z benzyną E10 według marki i roku produkcji.
Możliwość wyszukiwania będzie dostępna na stronie e10.klimat.gov.pl.
Benzyna E10 – nowe oznakowanie
Na stacjach paliw, obowiązkowo będą umieszczone oznaczenia na pistoletach i dystrybutorach, które precyzyjnie określą rodzaj oferowanego paliwa. Cały proces oznakowania, sposób prezentacji oraz udostępniania informacji dotyczących rodzaju paliwa przeznaczonego do zasilania pojazdów samochodowych został szczegółowo opisany w rozporządzeniu Ministra Klimatu i Środowiska z 31 sierpnia 2021 roku. To rozporządzenie reguluje nie tylko sposób oznakowania, ale również sposób informowania o rodzaju paliwa ciekłego stosowanego do napędu pojazdu samochodowego oraz sposoby oznakowania miejsc tankowania pojazdów tym paliwem.
Zgodnie z przepisami, na dystrybutorze paliwa na stacji benzynowej musi znaleźć się odpowiednie oznaczenie, zwykle w postaci naklejki lub innego wyraźnego znaku, który będzie informować o rodzaju dostępnego paliwa. Takie wytyczne mają na celu zapewnienie kierowcom jasnych i łatwych do zrozumienia informacji dotyczących rodzaju paliwa, które jest udostępniane na danej stacji.
Polska będzie 18 krajem w UE, który wprowadzi paliwo E10
Ministerstwo Klimatu i Środowiska przekazuje informację, że benzyna E10 już od pewnego czasu znajduje powszechne zastosowanie na całym globie, obejmując Europę, Stany Zjednoczone i Australię. Od 2016 roku, stanowi ona benchmarkowe paliwo wykorzystywane do testowania nowych pojazdów pod względem emisji i wydajności. Według raportu ePure, instytucji zajmującej się wykorzystaniem biokomponentów, bioetanol ma znacznie niższy ślad węglowy, średnio o około 70% w porównaniu z tradycyjnymi paliwami, takimi jak benzyna silnikowa pozyskiwana z ropy naftowej.
Polska dołącza do grona 18 krajów Unii Europejskiej, które wprowadzają paliwo E10. Obecnie jest ono już dostępne w wielu krajach europejskich, takich jak Austria, Belgia, Bułgaria, Dania, Estonia, Finlandia, Francja, Holandia, Hiszpania, Irlandia, Litwa, Łotwa, Luksemburg, Niemcy, Rumunia, Słowacja, Węgry. Dodatkowo, paliwo E10 jest dostępne również w innych europejskich państwach, w tym między innymi w Wielkiej Brytanii i Norwegii.
Wykorzystanie bioetanolu w benzynie E10 nie jest wydarzeniem rewolucyjnym samo w sobie – bioetanol już teraz jest obecny w powszechnie dostępnych benzynach silnikowych o oktanach 95 i 98. Przewiduje się, że zwiększenie zawartości bioetanolu w benzynie tylko nieznacznie wpłynie na wzrost zużycia paliwa, szacowanego na poziomie od 1 do 2%. To wyzwanie w wyodrębnieniu tego wzrostu z innych czynników mających wpływ na zużycie paliwa, takich jak styl jazdy czy ciśnienie w oponach.
Nadrzędnym celem tych zmian jest ograniczenie negatywnego wpływu sektora transportowego na zdrowie ludzi i naturalne środowisko, szczególnie poprzez poprawę jakości powietrza w dużych miastach, gdzie transport drogowy stanowi kluczowego emitenta zanieczyszczeń, włączając w to smog. Dodatkowo, zwiększenie udziału zrównoważonych biopaliw w paliwach transportowych pozwoli Polsce spełnić unijny cel 14% udziału paliw odnawialnych w zużywanych paliwach transportowych, zmniejszając jednocześnie zależność od paliw tradycyjnych pochodzących z surowców kopalnych.
Paliwo „PB-98” zostaje bez zmian
Benzyna o jakości „Premium” o indeksie oktanowym 98 nie będzie poddana zmianie – zmiana formatu na E10 zostanie wprowadzona wyłącznie dla benzyny o indeksie 95, a benzyny „Premium” 98 nadal będą sprzedawane w formacie E5. W przypadku, gdy pojazd, zgodnie z deklaracją producenta, jest przystosowany do stosowania benzyny silnikowej E10, możliwe jest jej mieszanie z benzyną silnikową „Premium” 98 w dowolnych proporcjach. Jeśli brak informacji dotyczącej używania benzyny silnikowej E10 znajduje się w instrukcji pojazdu, zalecane jest sprawdzenie kompatybilności pojazdu za pomocą wyszukiwarki opracowanej przez Ministerstwo Klimatu i Środowiska, dostępnej na stronie e10.klimat.gov.pl, lub kontaktując się ze sprzedawcą lub producentem pojazdu.
Obrót paliwem E10 nie wymaga dodatkowej zmiany koncesji
Benzyna o oktanie 98, zwana także „Premium”, nie będzie podlegać zmianie – format E10 będzie jedynie wprowadzony dla benzyny 95, podczas gdy benzyna „Premium” 98 nadal będzie dostępna w formacie E5. Jeśli pojazd jest przystosowany do korzystania z benzyny silnikowej E10 zgodnie z zaleceniem producenta, można ją swobodnie mieszać z benzyną silnikową „Premium” 98 w dowolnych proporcjach.
W przypadku braku informacji w instrukcji pojazdu dotyczącej możliwości używania benzyny silnikowej E10, zgodności pojazdu można sprawdzić za pomocą wyszukiwarki stworzonej przez Ministerstwo Klimatu i Środowiska, dostępnej na stronie e10.klimat.gov.pl. Alternatywnie, można skontaktować się ze sprzedawcą lub producentem pojazdu, aby uzyskać odpowiednie informacje odnośnie kompatybilności z nowym rodzajem paliwa. To pozwoli sprawdzić, czy dany pojazd jest dostosowany do użytkowania benzyny E10.
Najczęstsze pytania dotyczące benzyny E10
Przekształcam i rozwijam informacje o benzynie E10:
Różnice między benzyną E10 a E5
Benzyna E5, używana do tej pory, zawiera maksymalnie 5% bioetanolu, podczas gdy benzyna E10 zawiera maksymalnie 10% bioetanolu. To podnosi zawartość bioetanolu dwukrotnie w E10 w porównaniu do E5.
Dostępność benzyny bez bioetanolu
W Polsce dostępna jest benzyna 95, zamiast bioetanolu zawiera biokomponent – eter etylo-tert-butylowy. Natomiast benzyny całkowicie pozbawione biokomponentów są niedostępne od dłuższego czasu.
Rozpoznawanie benzyny E10
Stacje dystrybuujące benzynę E10 oznaczają swoje stanowiska naklejką „E10”, zgodnie z przepisami dotyczącymi informowania klientów. Przy tankowaniu należy sprawdzić, czy pojazd może używać benzyny E10 zgodnie z instrukcją obsługi lub zaleceniami producenta.
Mieszanie benzyny E10 z „Premium” 98
Pojazdy przystosowane do E10 mogą używać jej w dowolnych proporcjach w połączeniu z benzyną „Premium” 98.
Decyzja o zmianie E5 na E10
Celem jest zwiększenie udziału biopaliw w transporcie, redukcja emisji i zmniejszenie zależności od paliw kopalnych, zgodnie z unijnym celem dotyczącym udziału paliw odnawialnych.
Zalety większej ilości bioetanolu
Większa zawartość bioetanolu zmniejsza emisję CO2 z transportu, poprawiając jakość powietrza i zmniejszając uzależnienie od paliw kopalnych.
Kompatybilność z pojazdami
Większość pojazdów o zapłonie iskrowym po 2010 r. jest kompatybilna z E10, jednakże należy sprawdzić informacje w karcie pojazdu, na korku wlewu paliwa lub w dostępnych raportach producentów.
Wpływ benzyny E10 na samochód
Jeśli pojazd jest przystosowany do E10, nie powinno być znacznych różnic w działaniu silnika. Może wystąpić minimalny wzrost zużycia paliwa, ale trudno to wyodrębnić od innych czynników.
Sprawdzanie kompatybilności
Jeśli nie ma pewności co do kompatybilności, można skorzystać z narzędzi Ministerstwa Klimatu i Środowiska, instrukcji pojazdu, oznaczeń na wlocie paliwa lub zwrócić się do producenta lub dealera samochodowego.